Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-19
Innehåll
I kursen behandlas:
- Roller och modeller vid distansutbildning
- IT-stödd kommunikation
- IT och examination
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
- förklara distanslärarens och distansstudentens roller och dess agerande i distansundervisningssituationer samt exempel för hur lärare planerar ett undervisningsmoment på distans.
- självständigt värdera olika kommunikationstekniker såsom virtuellt seminarium, chatt och videokonferens.
- självständigt värdera och kritiskt granska olika examinationsformer såsom processorienterad examination, webbaserade test, individuella inlämningsuppgifter och seminarier.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisningen sker i huvudsak i form av seminarier, gruppdiskussioner, individuella arbetsuppgifter, ett mindre grupparbete och föreläsningar.
Under kursen används ett Internetbaserat konferenssystem för handledning, kommunikation och distribution av kursmaterial.
Kursen omfattar fyra obligatoriska moment.
Undervisningen sker i Windowsmiljö. Bredband t.ex. ADSL krävs för att kunna ta del av webbaserade föreläsningar och videokonferens i den nätbaserade kursen. För att kunna delta i videokonferens krävs webbkamera och headset.
För att kunna ta del av kurslitteratur och distribuerat material används fritt tillgänglig programvara som tex PDF-reader, webbläsare, och Flash-plug in.
Examination
Examination sker genom aktivt deltagande i gruppdiskussioner och skriftliga inlämningsuppgifter samt aktivt arbete med processdokumentet. Dessa bedöms med betygen Godkänt eller Underkänt. Uppgiften processdokument bedöms med betygen Väl godkänt, Godkänt eller Underkänt.
Vid betygssättning på hela kursen används något av betygen Väl godkänt, Godkänt eller Underkänt. Helkursbetyg sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För helkursbetyget Väl godkänt erfordras Väl godkänt på processdokumentet.
För betyget Väl godkänt skall studenten i processdokumentet, förutom uppfyllda kriterier för godkänt, i den egna texten beskriva hur valda nyckelbegrepp hänger ihop, beskriva hur den studerande kan tillägna sig nya kunskaper utifrån den studerandes val av nyckelbegrepp. Dessutom ska den studerande i det egna resonemanget i processdokumentet visa att han/hon, dragit slutsatser, argumenterat för och emot samt reflekterat och kritiskt granskat olika lösningar.
En helhetsbedömning görs av hela processdokumentet.
Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära annan examinator.
I den nätbaserade kursen sker examinationen med hjälp av informations och kommunikationsteknik på distans från t.ex. hemmet
TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande av moment/delar av kurs beslutas av den examinerande läraren. När det gäller tillgodoräknande av hel kurs beslutas detta av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan finns på www.umu.se/blankett/SA.
Litteratur
Giltig från:
2007 vecka 34
Dafgård Lena Flexibel utbildning på distans 1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2002 : 148 s. : ISBN: 91-40-63432-9 Se Umeå UB:s söktjänst
E-learning in the 21st century : a framework for research and practice Garrison D. R. q (D. Randy), Anderson Terry London ; a New York : RoutledgeFalmer : 2003 : xiv, 167 s. : ISBN: 0-415-26345-X (inb.) Se Umeå UB:s söktjänst
Nätuniversitetet (2003). Kvalitet i IT-stödd distansutbildning
IML:s Stödsidor:
http://www.iml.umu.se/stod
Elektroniskt publicerat material enligt lärarens anvisningar.