Engelskt namn: Social Software and Web 2.0
Denna kursplan gäller: 2008-01-28 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2008-01-28
Kurskod: 6IT000
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-01-26
Reviderad av: Kicki Westergren, IML, 2009-11-09
I kursen behandlas moderna tillämpningar på webben, t ex wikis och bloggar, som kan stödja och utveckla samarbete, informationsflöde och lärandeprocesser. Webb 2.0 är ett begrepp som speglar den förändring av webben som gett dess användare ökade möjligheter att skapa och publicera information som även kan bearbetas av andra på olika sätt. En viktig funktion hos tillämpningar som benämns social software är att sådana skapar en miljö för att kommunicera och därmed också dela idéer, erfarenheter och kunskap. Social software är webb 2.0-tillämpningar som tillåter kommunikation i olika former, till exempel en till flera (blogg eller podcast) och flera till flera (wiki). Denna kurs ger studenten möjlighet att fördjupa sig i hur webb 2.0-tillämpningar kan användas för att stödja undervisning och lärande. Kursen innehåller: - Tekniker som förknippas med webb 2.0, t.ex. Ajax och RSS - Terminologi och företeelser som förknippas med webb 2.0 såsom t.ex. podcasting, wikis, bloggar - Utvärdering och anpassning av webbtillämpningar för lärande eller administrativa syften - Effekter av att använda webb 2.0-tillämpningar i - Nätbaserat lärande - Blended learning - Orientering om social software - Vad kännetecknar social software - Vad social software kan tillföra i lärandesammanhang - Social konstruktivism i relation till Web 2.0
För godkänd kurs skall den studerande kunna: - Beskriva webb 2.0 och social software - Klassificera och exemplifiera olika webb 2.0-tillämpningar och hur de kan användas i administrativt syfte och i undervisningssammanhang - Installera, anpassa och använda en vanlig webb 2.0-tillämpning - Tolka, anpassa och skapa webbflöden (RSS) - Utvärdera, använda och anpassa webb 2.0-tillämpningar för att uppnå personliga och/eller pedagogiska mål - Förklara de grundläggande principerna för social konstruktivism och dess relation till webb 2.0 och social software - Kritiskt reflektera kring användning av webb 2.0 i nätbaserad undervisning och reguljär undervisning
Univ: Webbdesign, grund eller motsvarande.
Kursen ges som nätburen kurs där kommunikation sker via en webbaserad lärmiljö för handledning, diskussion, distribution av kursmaterial och föreläsningar. Utvärdering sker efter genomförd kurs. Programvaror: Kursen kan genomföras med hjälp av fri programvara. Kursdeltagarna ska ha tillgång till internetansluten dator.
Examination sker fortlöpande med inlämningsuppgifter, samt i form av skriftliga och muntliga redovisningar. Kursen består av deluppgifter som bedöms utifrån såväl tvågradig som tregradig betygsskala. Vid betygssättning på hel kurs används den tregradiga betygsskalan, Väl Godkänt, Godkänt eller Underkänt. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov på kurs eller delar av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall. Examinationen sker med hjälp av informations och kommunikationsteknik på distans från t.ex hemmet. Tillgodoräknande prövas individuellt och enligt universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning. http://www.student.umu.se/regelsamlingen, se punkt 14 - Examensfrågor. För mer information kontakta studierektor.
E-learning and social networking handbook : resources for higher education
Mason Robin, Rennie Frank
New York : Routledge : 2008 : ix, 194 s. :
ISBN: 978-0-415-42606-0 (hardback)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Reshaping Your Business With Web 2.0
Online access for BTH
Obligatorisk
Elektroniskt publicerat material enligt lärarens anvisningar. Articles/papers published on the Web. Please not that the literature list may change. Please contact the department of Interactive Media and Learning for more information.
E-learning and social networking handbook : resources for higher education
Mason Robin, Rennie Frank
New York : Routledge : 2008 : ix, 194 s. :
ISBN: 978-0-415-42606-0 (hardback)
Se Umeå UB:s söktjänst
Elektroniskt publicerat material enligt lärarens anvisningar. Articles/papers published on the Web. Please not that the literature list may change. Please contact the department of Interactive Media and Learning for more information.
Richardson Will
Blogs, wikis, podcasts, and other powerful web tools for classrooms
Thousand Oaks, Calif. : Corwin Press : cop. 2006 : xiii, 149 s. :
ISBN: 1-4129-2766-8 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Elektroniskt publicerat material enligt lärarens anvisningar. Articles/papers published on the Web. Please not that the literature list may change. Please contact the department of Interactive Media and Learning for more information.