"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Idrott och hälsa I, för F-3, 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Physical Education and Health I, F-3

Denna kursplan gäller: 2014-01-13 och tillsvidare

Kurskod: 6ID315

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Prefekten, 2014-02-19

Innehåll

Barns och ungdomars fysiska, motoriska och sociala utveckling studeras i kursen liksom olika grundformer. Vidare studeras hur olika rörelseformer kan anpassas till och stödja barns fysiska och motoriska utveckling och hälsa. Hur allsidiga rörelseförmågor kan övas i lekform behandlas. Vidare behandlas lärar-/ledarrollen i olika rum för rörelse i verksamheter som innehåller lek, dans, rörelse, friluftsliv och utevistelse med utgångspunkt i skolans styrdokument. Särskild betoning läggs vid simning och säkerhet vid vatten. Grundläggande begrepp och teorier kring hälsa diskuteras. Vikten av att grundlägga tilltro till den egna förmågan hos alla barn uppmärksammas. Barns förmåga till kroppsliga uttryck och kommunikation i lek och rörelse behandlas. Idrott, undervisning i idrott och hälsa samt synen på fysisk fostran i ett historiskt och samhälleligt perspektiv studeras.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse
- visa förståelse för hur fysisk aktivitet påverkar individens hälsa
- beskriva samhälleliga faktorer som bidragit till idrottens och ämnet Idrott och hälsas utveckling
- redogöra för hur leken kan användas som metod för barns lärande i fritidshem och grundskola

Färdighet och förmåga
- observera motoriska grundformer med hjälp av teorier om motorisk utveckling och lärande
- planera, genomföra och utvärdera undervisning där något av lek, dans, rörelse, friluftsliv och utevistelse ingår med beaktande av säkerhetsaspekter
- skapa förutsättningar och förståelse för hur barns kreativitet, skapande och kommunikativa förmåga kan utvecklas på varierande sätt genom olika rörelseformer

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- analysera och värdera innehåll och arbetssätt i den pedagogiska verksamheten utifrån skolans styrdokument
- visa förmåga att reflektera över det egna ledar- och lärarskapet

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och undervisningsövningar. Delar av undervisningen ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Delar av kursen har karaktären av idrottsligt laborativ verksamhet såväl på campus som i skolmiljö, där aktivt, praktiskt deltagande från studentens sida är en förutsättning för lärande och färdighetsutveckling.

Examination

De förväntade studieresultaten som behandlar kunskap och förståelse examineras genom seminarier som berör begrepp och teorier kring hälsa, samt idrottens och ämnet Idrott och hälsas utveckling. (G)
Färdighet och förmåga examineras genom en observationsuppgift med tillhörande skriftlig uppgift kring motorisk utveckling och leken som metod för lärande, samt en praktisk ledaruppgift med tillhörande skriftlig reflektion. (G,VG)
Studentens värderingsförmåga examineras i ett paper, som behandlar den pedagogiska verksamhetens innehåll och arbetssätt. (G)

Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga uppgifter och obligatoriska avsnitt är godkända. För betyget väl godkänd läggs särskild vikt vid studentens förmåga att omsätta kursens innehåll i praktiska situationer samt dennes reflekterande förmåga.

Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.

I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersattas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

Studenten har rätt att examineras på samma kursplan två år efter registrering på kurs. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

Litteratur

Giltig från: 2014 vecka 3

Annerstedt Claes
Kropp, idrott och hälsa : dåtid, nutid och framtid
Ingår i:
Idrott, historia och samhälle
Linköping : Svenska idrottshistoriska föreningen : 1981- :
Obligatorisk
Läsanvisning: Idrott, historia och samhälle, 2000, nr 4, s. 10-26.

Friluftslivets pedagogik : för kunskap, känsla och livskvalitet
Brügge Britta, Glantz Matz, Sandell Klas
3. uppl. : Stockholm : Liber : 2007 : [2], 283, [1] s. :
ISBN: 978-91-47-05288-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Rör dig - lär dig : motorik och inlärning
Ericsson Ingegerd, Olofsson Tommy
Stockholm : SISU idrottsböcker : 2005 : 190 s. :
ISBN: 91-85138-94-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Ericsson Ingegerd
Motorikobservationer och skolprestationer
idrottsforum.org : 2007 :
http://www.idrottsforum.org/articles/ericsson/ericsson071121.pdf
Obligatorisk
Läsanvisning: http://www.idrottsforum.org/articles/ericsson/ericsson071121.pdf

Idrottsdidaktiska utmaningar
Larsson Håkan, Meckbach Jane
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 304 s. :
ISBN: 978-91-47-10657-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lek, idrott, hälsa : rörelse och idrott för barn. Del 1, Ute
Nordlund Anders, Rolander Ingemar, Larsson Leif
Stockholm : Liber : 1997 : 220 s. :
ISBN: 91-47-04828-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Leve idrottspedagogiken! : en vänbok tillägnad Lars-Magnus Engström
Engström Lars-Magnus, Redelius Karin, Larsson Håkan
Stockholm : HLS förlag : 2005 : 339 s. :
ISBN: 91-7656-599-8 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Att känna rörelse : en danspedagogisk metod
Sjöstedt-Edelholm Elisabet, Wigert Anne
Stockholm : Carlsson : 2005 : 86 s. :
ISBN: 91-7203-679-6 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Simlärarboken
Sjödin Carola, Matsson Per
1. uppl. : Stockholm : SISU idrottsböcker : 2008 : 168 s. :
ISBN: 978-91-85433-20-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Aktuella styrdokument för grundskolan. www.skolverket.se Aktuella kompendier och artiklar kan tillkomma.