Engelskt namn: Physical Education and Health II for Upper secondary school
Denna kursplan gäller: 2019-04-29 till 2020-05-24 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2020-05-25
Kursplan för kurser med start mellan 2019-04-29 och 2020-05-24
Kursplan för kurser med start mellan 2018-06-11 och 2019-04-28
Kursplan för kurser med start mellan 2018-02-19 och 2018-06-10
Kursplan för kurser med start mellan 2017-07-24 och 2018-02-18
Kursplan för kurser med start mellan 2015-07-13 och 2017-07-23
Kursplan för kurser med start mellan 2015-07-06 och 2015-07-12
Kursplan för kurser med start mellan 2013-07-29 och 2015-07-05
Kursplan för kurser med start mellan 2012-08-13 och 2013-07-28
Kurskod: 6ID314
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2012-02-09
Reviderad av: Prefekten, 2019-04-26
MOMENT 1: KROPP, KUNSKAP OCH HÄLSA, 15 hp (Body, Knowledge and Health)
Innehållet i momentet presenteras i form av tre kunskapsområden (KO): KO Friluftsliv och hälsa, KO Boll och hälsa, samt KO Dans-rytmik-rörelse och hälsa. Det rörelsedidaktiska innehållet som behandlas i dessa kunskapsområden i detta moment är: Inom KO Friluftsliv och hälsa; friluftsliv i närmiljö och orientering, inom KO Boll och hälsa; slag och löp-spel, inom KO Dans-rytmik-rörelse och hälsa; gymnastik och friidrott.
Momentet tar sin utgångspunkt i att kritiskt granska och reflektera kring den samtida synen på kropp och kroppsliga uttrycksformer och dess inverkan på individens identitetsskapande. Olika rörelseformer behandlas och analyseras ur ett didaktiskt perspektiv samt utifrån det kroppsmöte som dessa rörelseformer erbjuder. Med utgångspunkt i friluftslivet diskuteras säkerhet liksom natur- och miljöfrågor i förhållande till hållbar utveckling. Under momentet skall studenten genom reflektion kunna identifiera sina egna behov av utveckling inom yrkesrollen. Digital videoteknik tillämpas som pedagogiskt verktyg i momentet. Intervju som vetenskaplig metod och hantering av intervjudata behandlas.
MOMENT 2: IDROTTSMEDICIN - TILLÄMPAD ANATOMI OCH FYSIOLOGI, 7,5 hp (Sports Medicine - applied anatomy and physiology)
I momentet behandlas tillämpade kunskaper om kroppens funktioner, såväl fysiologiskt som anatomiskt. Människokroppens funktion sätts i relation till fysisk aktivitet och inaktivitet och studeras både teoretiskt och praktiskt. Även faktorer som påverkar prestationsförmågan som doping och biologiska respektive fysiologiska funktioner ingår. Kroppens uppbyggnad sätts i relation till vanliga idrottsskador, där skadors uppkomst och dess rehabilitering inom idrott och motion studeras. Betydelsen av ålder, kön och träningsstatus i relation till fysisk aktivitet diskuteras. Vidare utförs en fördjupad analys av en specifik idrott eller idrottsprestation.
MOMENT 3: PEDAGOGISKA PERSPEKTIV PÅ TRÄNINGSLÄRA, 7,5 hp (Pedagogical Perspectives on Physiology)
Träningslära behandlas ur ett pedagogiskt perspektiv med betoning på kropp, kunskap och hälsa. Fysiska aktiviteter samt rörelse till musik och dess hälsoeffekter behandlas, värderas och analyseras utifrån objektiva värden samt subjektiva upplevelser. Vidare behandlas ergonomi, avspänning och spänningsreglering. Den egna lärandeprocessen synliggörs i relation till kursens innehåll och kommande yrkesroll.
Av kursens innehåll motsvarar andelen ämnesdidaktik inklusive metodik 7 hp.
För godkänd kurs ska den studerande:
MOMENT 1: KROPP, KUNSKAP OCH HÄLSA, 15 hp (Body, Knowledge and Health)
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
MOMENT 2: IDROTTSMEDICIN - TILLÄMPAD ANATOMI OCH FYSIOLOGI, 7,5 hp (Sports Medicine - applied anatomy and physiology)
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
MOMENT 3: PEDAGOGISKA PERSPEKTIV PÅ TRÄNINGSLÄRA, 7,5 hp (Pedagogical Perspectives on Physiology)
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För ämneslärare gymnasiet: Godkänt på UK1 samt genomgången kurs Idrott och hälsa I, 30 hp.
För fristående kurs: Idrott och hälsa I, 30 hp eller motsvarande
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, laborationer, undervisningsövningar, demonstration av färdigheter samt handledning. Delar av undervisningen ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik vilket innebär specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Undervisningsmoment med praktiska inslag är obligatoriska. Viss del av undervisningen bedrivs på annan ort samt även under kvällstid.
MOMENT 1: KROPP, KUNSKAP OCH HÄLSA, 15 hp (Body, Knowledge and Health)
För att bli godkänd på moment 1, krävs att samtliga uppgifter och obligatoriska avsnitt är godkända För betyget väl godkänd krävs dessutom väl godkänd på medieanalysen, samt väl godkänd på den praktiska examinationen med tregradig betygsskala. För betyget väl godkänd läggs särskild vikt läggs vid studentens förmåga att omsätta uppgifternas innehåll i praktiska situationer samt dennes reflekterande förmåga.
MOMENT 2: IDROTTSMEDICIN - TILLÄMPAD ANATOMI OCH FYSIOLOGI, 7,5 hp (Sports Medicine - applied anatomy and physiology)
För att bli godkänd på moment 2 krävs att samtliga uppgifter och obligatoriska avsnitt är godkända. För betyget väl godkänd krävs dessutom väl godkänd på salstentamina (Bedöms utifrån U, G, VG)
MOMENT 3: PEDAGOGISKA PERSPEKTIV PÅ TRÄNINGSLÄRA, 7,5 hp (Pedagogical Perspectives on Physiology)
För att bli godkänd på moment 3 krävs att samtliga uppgifter och obligatoriska avsnitt är godkända. För betyget väl godkänd krävs dessutom väl godkänd på de individuella examinationsuppgifterna, varvid särskild vikt läggs vid studentens förmåga att omsätta uppgifternas innehåll i praktiska situationer samt dennes reflekterande förmåga.
För att bli godkänd på hel kurs krävs godkänd i samtliga tre moment. För betyget väl godkänd på hel kurs krävs dessutom väl godkänt i moment 1, samt väl godkänd i ytterligare ett moment.
Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersattas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyat prov. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (6 kap. 22 §, HF). Begäran om ny examinator ställs till prefekten.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen (1993:100) 6 kap. 6-8 §§ samt:
http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Studenten har rätt att examineras på samma kursplan två år efter registrering på kurs.
I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
MOMENT 1: KROPP, KUNSKAP OCH HÄLSA, 15 hp (Body, Knowledge and Health)
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 223 s. :
ISBN: 9789144097329
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Introduktion till forskningsmetodik
Bell Judith, Nilsson Björn
4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 265 s. :
ISBN: 91-44-04645-6 och 978-91-44-04645-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Berg Ulla
Metodik i redskap
2., rev. uppl. : Stockholm : Svenska gymnastikförbundet : 2008 : 81 s. :
Obligatorisk
Friluftslivets pedagogik : en miljö- och utomhuspedagogik för kunskap, känsla och livskvalitet
Brügge Britta, Glantz Matz, Sandell Klas
4., [uppdaterade, rev. och utök.] uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 283 s. :
ISBN: 978-91-47-10003-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Garrett Robyne
Negotiating a physical identity: girls bodies and physical education
Sport, Education and Society, 9(2), pp. 223-237. : 2004 :
http://www.ingentaconnect.com/content/routledg/cses/2004/00000009/00000002/art00005
Obligatorisk
Johansson Thomas
Makeovermani : om Dr Phil, plastikkirurgi och illusionen om det perfekta jaget
Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 239, [1] s. :
ISBN: 91-27-10798-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Friidrott för ungdom : 14-17 år
Klüft Ingalill, Nilsson Ingela, Widlund Håkan
Farsta : SISU idrottsböcker : b Svenska friidrottsförb. ; a Malmö : b SISU idrottsböcker [distributör] : 2003 : [6], 265, [2] s. :
ISBN: 91-88941-70-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Föreställningar om kroppen : kropp och kroppslighet i pedagogisk praktik och teori
Larsson Håkan, Fagrell Birgitta
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 327 s. :
ISBN: 978-91-47-08443-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hur är det i praktiken? Lärare utforskar ämnet idrott och hälsa
Larsson Håkan, Lundvall Suzanne, Meckbach Jane, Peterson Thomas, Quennerstedt Mikael
Gymnastik och idrottshögskolan, Stockholm : 2016 :
http://gih.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A909606&dswid=-5117
Obligatorisk
Läsanvisning: Passar jag in? Nyanlända ungas möte med idrott och hälsa. Läsanvisning: Nilsson Kerstin s. 49-57
Metodik och teknik i matta och hopp
Stening-Furén Birgitta, Hedin Iaa
3., [rev.] uppl. : Stockholm : Svenska gymnastikförbundet : 2009 : 83 s. :
Obligatorisk
Tinning Richard
Baggy T shirt, Reeboks, Schooling, Popular Culture & Young Bodies
Schooling, Keating and Madonna. Proceedings from conference at Deakin Centre for Education and Change. : 1994 :
Obligatorisk
Orientera i skolan : gör det enkelt, roligt och pedagogiskt
Wehlin Anita, Flygar Tobias
Stockholm : SISU idrottsböcker : 2007 : 84 s. :
ISBN: 91-85433-21-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
The use of digital video in physical education
Weir Tony, Connor Sean
Technology, Pedagogy and Education, 18(2), pp. 155-171. : 2009 :
Obligatorisk
Fatness, fitness, and the moral universe of sport and physical activity
Zanker Cathy, Gard Michael
Sociology of Sport Journal, 25(1), pp. 48-65. : 2008 :
Obligatorisk
Aktuella styrdokument för grund- och gymnasieskolan. www.skolverket.se Kompendier och annan litteratur kan tillkomma.
MOMENT 2: IDROTTSMEDICIN - TILLÄMPAD ANATOMI OCH FYSIOLOGI, 7,5 hp (Sports Medicine - applied anatomy and physiology)
Anatomisk bildordbok
Feneis Heinz, Dauber Wolfgang
4., omarb. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : [8], 447 s. :
ISBN: 91-47-05077-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Physiology of sport and exercise
Kenney W. Larry, Costill David L., Wilmore Jack H.
5. [rev.] ed. : Leeds : Human Kinetics : cop. 2012 : 621 s. :
ISBN: 978-0-7360-9409-2 (hbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nya Motions- och idrottsskador och deras rehabilitering
Thomeé Roland, Swärd Leif, Karlsson Jon
1. uppl. : Stockholm : SISU idrottsböcker : 2011 : 344 s. :
ISBN: 978-91-86323-09-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kompendier och annat material tillkommer.
MOMENT 3: PEDAGOGISKA PERSPEKTIV PÅ TRÄNINGSLÄRA, 7,5 hp (Pedagogical Perspectives on Physiology)
Engström Lars-Magnus
Who is physically active? Cultural capital and sports participation from adolescence to middle age - a 38-year follow-up study
Physical Education and Sport Pedagogy, 13(4), pp. 319-343. : 2008 :
http://www.informaworld.com/smpp/260960349-78188762/content~content=a906428192~db=all
Obligatorisk
Jacobs Gregg D
Clinical applications of the relaxation response and Mind-Body interventions
The journal of alternative and complementary medicine, 7(1), pp. 93-101. : 2001 :
Obligatorisk
Föreställningar om kroppen : kropp och kroppslighet i pedagogisk praktik och teori
Larsson Håkan, Fagrell Birgitta
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 327 s. :
ISBN: 978-91-47-08443-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Idrottsdidaktiska utmaningar
Larsson Håkan, Meckbach Jane
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 304 s. :
ISBN: 978-91-47-10657-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Nilsson, Johnny (2012). Att bli sin egen intresserade tränare -träningslära i idrott och hälsa.
Wallace Edward V.
Managing stress: What consumers want to know from health educators
American journal of health studies, 22(1), pp. 56-58. : 2007 :
Obligatorisk
Aktuella styrdokument för grund- och gymnasieskolan. www.skolverket.se Kompendier och annat material tillkommer.