Engelskt namn: Teaching Movement for Learning 2 for Grades 4-6
Denna kursplan gäller: 2013-01-14 och tillsvidare
Kurskod: 6ID313
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2012-11-23
I kursen behandlas elevens utveckling lärande i ett rörelsedidaktiskt perspektiv. Grundläggande teorier om ledarskap och lärande av rörelse inom idrott och hälsa behandlas varvid skolans varierande undervisningssituationer och innehåll framhålls, särskilt beaktas säkerhetsaspekter. Lekens, rörelsens och idrottens betydelse för elevens och gruppens sociala utveckling uppmärksammas. Olika lärandemiljöer och undervisningsmetoder som stimulerar till rörelse, fysisk aktivitet och lärande diskuteras och prövas. Undervisningens anpassning oavsett genus eller funktionshinder studeras och tillämpas. Ämnet idrott och hälsa samt synen på fysisk fostran studeras ur ett historiskt och samhälleligt perspektiv. Formativ och summativ bedömning inom Idrott och hälsa behandlas. Ämnesspecifika traditioner problematiseras med utgångspunkt i nationella styrdokument för ämnet.
För godkänd kurs ska den studerande:
Kunskap och förståelse
- visa grundläggande förståelse för sambandet mellan elevens utveckling och lärande i ämnet Idrott och hälsa
- redogöra för teorier om lärande och ledarskap
- ha förståelse för hur fysisk aktivitet påverkar individens hälsa
- redogöra för säkerhetsaspekter kopplade till fysisk aktivitet samt utföra HLR
- visa grundläggande kunskaper i formativ och summativ bedömning enligt de nationella styrdokumenten i ämnet kan genomföras
Färdighet och förmåga
- kunna skapa goda miljöer för lärande som medverkar till goda rörelseerfarenheter och kunskapsbildning för alla elever i skolämnet Idrott och hälsa där genusperspektivet och anpassad fysisk aktivitet särskilt beaktas
- med utgångspunkt i teorier om lärande av rörelse kunna analysera individers rörelseförmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- analysera och värdera innehåll och arbetssätt i undervisning av olika rörelseformer och rörelse aktiviteter utifrån skolans styrdokument
- visa grundläggande förmåga att reflektera över det egna ledar-och lärarskapet och sina grundläggande värderingar i relation till läraruppdraget
univ: Lek, rörelseglädje och hälsa II
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, laborationer, undervisningsövningar, demonstration av färdigheter samt handledning. Delar av undervisningen ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik vilket innebär specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Undervisningsmoment med praktiska inslag är obligatoriska.
Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga uppgifter och obligatoriska avsnitt är godkända.
Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan det istället ersattas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Studenten har rätt att examineras på samma kursplan två år efter registrering på kurs. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det.
TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education (USE). Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA
Fors Eva
Passa mig! : inkluderad idrottsundervisning
Stockholm : SISU idrottsböcker : 2004 : 187 s. :
ISBN: 91-85138-84-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Björnsson Mats
Kön och skolframgång : tolkningar och perspektiv
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2005 : 80 s. :
Obligatorisk
Bremberg Sven
Elevhälsa : teori och praktik
2., [helt omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 269 s. :
ISBN: 91-44-04253-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Understanding sports coaching : the social, cultural and pedagogical foundations of coaching practice
Cassidy Tania, Jones Robyn L., Potrac Paul
London : Routledge : 2004 : xi, 213 s. :
ISBN: 0-415-30739-2 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Eriksson Charli
Dans i skolan - en kartläggning av dansverksamheten i den svenska skolan
NCFF/Örebro universitet 2009, ISBN: 978-91-7668-686-7 : 2009 :
http://www.oru.se/ExternalWebsites/NCFF/L%c3%a4stips/NCFF%20publikationer/Dansrapporterna/Delrapport%209%20Danspedagogernas%20arbete%20framsida.pdf
Obligatorisk
Hjärt - lungräddning : instruktörsbok
1. uppl. nov. 2006 : Göteborg : Stiftelsen för HLR : 2006 : 35 s. :
ISBN: 82-91828-64-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Idrott och hälsa : en samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2007 : 60 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1885
Obligatorisk
Motorik, lek och lärande.
Jagtøien Greta Langlo, Hansen Kolbjørn, Annerstedt Claes, Claesson Ulf, Handrum Ragna
1. uppl. : Göteborg : Multicare ; Oslo : 2002 : 244 s. : ill. : 25 cm :
ISBN: 91-974590-0-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kön-Idrott-Skola
Larsson Håkan, Fagrell Birgitta, Redelius Karin
idrottsforum.org : 2005 :
http://www.idrottsforum.org/articles/larsson/larsson_fagrell_redelius/larsson_fagrell_redelius051214.html
Obligatorisk
Idrottsdidaktiska utmaningar
Larsson Håkan, Meckbach Jane (red.)
Stockholm : Liber : 2007 : 304 s. :
ISBN: 91-47-08437-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Larsson, Håkan (2007). Kropp och rörelse - kunskap och lärande
Redelius, Karin (2007). Betygsättning i idrott och hälsa - en didaktisk utmaning med pedagogiska konsekvenser
Lek, idrott, hälsa : rörelse och idrott för barn. Del 1, Ute
Nordlund Anders, Rolander Ingemar, Larsson Leif
Stockholm : Liber : 1997 : 220 s. :
ISBN: 91-47-04828-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lek, idrott, hälsa : rörelse och idrott för barn. Del. 2, Inne
Nordlund Anders, Rolander Ingemar, Larsson Leif
Stockholm : Liber : 1998 : 216 s. :
ISBN: 91-47-04888-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Rink Judith
Teaching physical education for learning
2nd ed : St. Louis : Mosby : cop. 1993 : xv, 336 s. :
ISBN: 0-8016-6744-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 163-187
Svensk idrottsforskning : organ för Centrum för idrottsforskning
Stockholm : Centrum för idrottsforskning (CIF) : 1992- :
Tidskriftens webbplats (vissa nummer i fulltext)
Obligatorisk
Läsanvisning: 2000, nr 3, Temanummer: Funktionshinder i relation till fysiska aktiviteter
2009, nr 1, Temanummer: Genus
Quennerstedt Mikael
Exploring the relation between physical activity and health - a salutogenic approach to physical education
Sport, Education and Society, 13(3), pp. 267-283. : 2008 :
http://www.informaworld.com/smpp/260960349-88234687/content~content=a795228394~db=all~order=page
Obligatorisk
Del 3 Kursplan Idrott och hälsa
Läroplan för grundskolan
Skolverket : 2011 :
https://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/grundskoleutbildning/grundskola/idrott-och-halsa
Obligatorisk
Läsanvisning: http://www.skolverket.se/sb/d/4166/a/23894#paragraphAnchor0
Aktuella kompendier och artiklar kan tillkomma.