Engelskt namn: Degree project
Denna kursplan gäller: 2014-12-15 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2014-12-15
Kurskod: 6ID309
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2012-11-23
Reviderad av: Prefekten, 2014-10-23
I kursen behandlas vetenskapliga förhållningssätt där tidigare förvärvade kunskaper inom vetenskapsteori och olika forskningsmetoder fördjupas samt att ett självständigt arbete genomförs under handledning.
MOMENT: VETENSKAP OCH METOD I IDROTT OCH HÄLSA, 7,5 hp
I momentet behandlas vetenskapsteori och forskningsmetod på ett fördjupat sätt utifrån studentens tidigare kunskaper i idrott och hälsa. Särskilt fokuseras tolkning och analys av insamlat datamaterial utifrån kvalitativa och kvantitativa frågeställningar. I momentet ingår fördjupade studier i planering, genomförande och rapportering av undersökningar. Ett inslag är statistisk analys och tolkning av kvantitativa data.
MOMENT: SJÄLVSTÄNDIGT ARBETE, 22,5 hp
Momentet består av ett självständigt arbete vilket innebär ett systematiskt studium av ett idrottspedagogiskt problem som kan relateras till yrket som lärare i idrott och hälsa vilket innefattar inläsning av relevant litteratur, ämnesval, planering, genomförande, dokumentation och redovisning av det självständiga arbetet i form av en uppsats. Vidare ingår att vetenskapligt försvara sin uppsats samt kritiskt granska ett annat examensarbete.
MOMENT: VETENSKAP OCH METOD I IDROTT OCH HÄLSA, 7,5 hp
För godkänt moment ska den studerande:
Kunskap och förståelse
- visa fördjupad kunskap om olika forskningsansatser
- på ett fördjupat sätt redogöra för olika vetenskapsteoretiska inriktningar
- visa fördjupad förståelse för att självständigt kunna urskilja, formulera och planera för att lösa kvalitativa och kvantitativa frågeställningar i relation till idrott och hälsa
- kunna motivera relevansen av frågor i datainsamling utifrån en forskningsfråga samt påvisa tolkningars giltighet
- redogöra för kunskaper att utifrån kvantitativa data välja lämpliga statistiska analysmetoder
- redogöra för enkät, intervju, observation, fallstudie och etnografi som datainsamlingsmetod
Färdigheter och förmåga
- visa en fördjupad förmåga att genomföra en kritisk analys av kvantitativa och kvalitativa studier
- visa färdigheter i att genomföra statistiska analyser med ickeparametriska metoder av kvantitativa data
- visa färdigheter i att genomföra analyser av kvalitativa data
- visa färdigheter att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa ett fördjupat vetenskapligt och tillförlitligt förhållningssätt i ett forsknings-, utrednings, eller utvecklingsarbete relaterat till idrott och hälsa i skolan
- visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt i relation till forsknings- och utredningsuppgifter relaterat till forskningsetiska aspekter
- visa självkännedom och förmåga att kunna värdera sin egen förförståelse och dess betydelse för planering av vetenskaplig studie
MOMENT: SJÄLVSTÄNDIGT ARBETE, 22,5 hp
För godkänt moment ska den studerande:
Kunskap och förståelse
- visa fördjupad kunskap om relevant teori och metod i relation till det studerade ämnet
- visa goda kunskaper om vetenskapsteori samt kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder
- visa fördjupad förståelse kring relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet samt dess betydelse för yrkesutövningen som lärare i Idrott och hälsa
Färdigheter och förmåga avseende
- visa fördjupad förmåga att självständigt formulera forskningsproblem inom området som anknyter till fronten för relevant teori och tillämpning
- visa fördjupad förmåga till planering och genomförande av en vetenskaplig studie samt analys av insamlad information i förhållande till studiens syfte
- visa en förmåga att bedöma etiska aspekter i vetenskapligt arbete
- visa fördjupad färdighet att självständigt författa och försvara en vetenskaplig uppsats i enlighet med etablerade vetenskapliga normer gällande språkbruk och formalia
- visa fördjupad förmåga att på ett konstruktivt sätt såväl ge som ta emot kritik samt visa fördjupad förmåga till dialog om innebörden av vetenskapligt arbete
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa fördjupad förmåga att kritiskt och självständigt reflektera över det egna forskningsarbetet och bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom idrott och hälsa och dess didaktik
- visa fördjupad förmåga att självständigt genomföra kritisk granskning av och sätta in andras arbete i ett vidare teoretiskt och praktiskt perspektiv samt föreslå en utveckling av hur ett aktuellt problemområde kan behandlas
- visa fördjupad förmåga att på ett konstruktivt sätt såväl ge som ta emot kritik samt visa fördjupad förmåga till dialog om innebörden av vetenskapligt arbete
För ämneslärare 7-9: Godkänt på UK I, Idrott och Hälsa I, II, UK II samt genomgången VFU III.
För ämneslärare gymnasiet: Godkänt på UK I, Idrott och Hälsa I, II och III, UK II samt genomgången VFU III.
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, litteraturstudier och handledning. Hela eller delar av undervisningen ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Vissa undervisningsmoment är obligatoriska. Undervisningen i vissa kursmoment/delar av moment kan ges på engelska.
Handledningsresursen ska primärt nyttjas under den termin då kursen ges men kan också nyttjas under följande termin för efterarbete och eventuella kompletteringar.
Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
För betyget Väl Godkänd, krävs betyget Godkänd på moment Vetenskap och metod i idrott och hälsa och betyget Väl Godkänd på momentet Cjälvständigt arbete.
TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education (USE). Blankett för tillgodoräknande http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden/
Tolkning och reflektion : vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod
Alvesson M., Sköldberg K.
2. uppl : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 598 s. :
ISBN: 9789144046150
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Creswell John W.
Qualitative inquiry and research design : choosing among five traditions
London : SAGE : cop. 1998 : xv, 403 s. :
ISBN: 0-7619-0143-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Dahmström Karin
Från datainsamling till rapport - att göra en statistisk undersökning
senaste upplagan : Lund : Studentlitteratur :
Obligatorisk
George Darren.
SPSS for Windows step-by-step : a simple guide and reference : 15.0 update.
8. ed. : Boston, Mass. : Allyn and Bacon : cop. 2008 : viii, 416 s. :
ISBN: 978-0-205-56907-6 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Henriksson Widar
Statistik : icke-parametriska metoder
Umeå : Enheten för pedagogiska mätningar : 1997 : 157 s. :
Obligatorisk
Handbok i kvalitativ analys
Fejes Andreas, Thornberg Robert (red.)
Stockholm : Liber : 2009 : 240 s. :
ISBN: 91-47-08476-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
InterViews : learning the craft of qualitative research interviewing
Kvale Steinar, Brinkmann Svend
2. ed. : Los Angeles : Sage Publications : cop. 2009 : 354 s. :
ISBN: 978-0-7619-2542-2 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kullberg Birgitta
Etnografi i klassrummet.
2., [rev.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 243 s. :
ISBN: 91-44-03090-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Merriam Sharan B.
Fallstudien som forskningsmetod
Lund : Studentlitteratur : 1994 : 228 s. :
ISBN: 91-44-39071-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Statistikens grunder
Stukát Staffan, Norlin Viveka
Lund : Studentlitteratur : 1993 : 90 s. :
ISBN: 91-44-37321-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Wahlgren Lars
SPSS steg för steg
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 188 s. :
http://www.studentlitteratur.se/o.o.i.s/5977z Bokens webbplats
ISBN: 978-91-44-05222-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Åsberg Rodney
Det finns inga kvalitativa metoder - och inga kvantitativa heller för den delen: Det kvalitativa-kvantitativa argumentets missvisande retorik
Forskning i Sverige. Årgång 6, nr 4, s. 270-292. : 2001 :
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwiqk_Ok4-_UAhUkEpoKHRATCJYQFggmMAA&url=https%3A%2F%2Fwww.ida.liu.se%2F~729A94%2Fmtrl%2Faasberg.pdf&usg=AFQjCNHU7Jh5UlkxXpWzVIwFWgzFpNBgjQ&cad=rja
Obligatorisk
Vetenskapsrådet
Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning
Stockholm : Vetenskapsrådet : 2002 : 17 s. :
ISBN: 91-7307-008-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kurslitteratur väljs i samråd med handledare.