"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

VFU III - Läraryrkets dimensioner, Idrott och hälsa, 22,5 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: School-Based Studies III

Denna kursplan gäller: 2013-01-14 och tillsvidare

Kurskod: 6ID308

Högskolepoäng: 22,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2012-11-23

Innehåll

Kursen innebär att studenten med en hög grad av självständighet och stöd av handledare kan planera, genomföra och utvärdera undervisning i ämnet idrott och hälsa liksom viss undervisning i det andra ämnet som ska ingå i lärarexamen. Under kursen tillämpar studentens sina ämnesmässiga, sociala och didaktiska kompetenser samt förmåga att leda en elevgrupp. Under kursen undervisar studenten i olika delar av ämnet i idrott och hälsa i flera olika undervisningsmiljöer samt genomför en hel undervisningscykel inom ett valt moment. Förslag på betyg och bedömning och utveckling (IUP) av eleverna ska ingå. Organisation och förebyggande av risk är viktiga aspekter. Ett speciellt fokus bör riktas mot undervisning i hälsa. Studenten ska kunna motivera sin planering av undervisningen enligt vetenskap och beprövad erfarenhet, med ett särskilt fokus på elever med behov av särskilt stöd. En lektion i början av VFU:n och en i slutet av densamma videofilmas och diskuteras utifrån studentens egna reflektioner om sin utveckling..

Studenten följer lärarens arbetsuppgifter och kan göra handledarledd undervisning även i sitt andra ämne. Under VFU bedöms den studerandes sociala och didaktiska kompetens samt förmåga att leda en elevgrupp utifrån fastställda bedömningskriterier. Särskild vikt läggs vid den studerandes förmåga att planera, genomföra och utvärdera undervisning utifrån gällande styrdokument samt vid den studerandes förmåga att bearbeta kursens innehåll utifrån dessa. Den lokale lärarutbildaren ger studenten kontinuerlig feedback och bidrar med dokumenterat bedömningsunderlag i enlighet med kursens förväntade studieresultat.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande:

Kunskap och förståelse
- visa förmåga att konkretisera de nationella och lokala målen för sina undervisningsämnen i olika undervisningssituationer
- visa på kunskap och förståelse för betydelsen av forskning och beprövad erfarenhet och för planerande av undervisningen
- visa på ämnes- och didaktiska kunskaper för att kunna planera och motivera innehåll, upplägg och bedömning av undervisning

Färdighet och förmåga
- visa förmåga att möta och motivera alla elever
- visa på ämneskunskaper och kunna omsätta dessa i didaktisk undervisning
- kunna dokumentera, bedöma, betygssätta och kommunicera elevers lärande i relation till ämnesplanens mål
- visa förmåga att utvärdera sin undervisning utifrån elevernas utveckling och lärande
visa på kunskap om skolans olika elevstödjande verksamhet och hur den kan genomföras utifrån den enskilde elevens behov
- kunna undervisa teoretiskt såväl som praktiskt så att de båda undervisningsformerna stödjer varandra
- kunna använda olika arbetssätt och lärarstilar utifrån didaktiska resonemang och ta tillvara elevernas kunskaper och rätt till medbestämmande
- tillsammans med handledaren kunna planera och genomföra en stor del av undervisningen, kunna identifiera, välja och diskutera ämnesinnehåll utifrån karaktären på innehållet och elevernas behov
- visa förståelse för och insikt i styrdokumentens funktion och betydelse för undervisningen

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- förhålla sig till den värdegrund som uttrycks i styrdokumenten och konkretisera dennaa i undervisningssituationer såväl som i skolans övriga verksamhet
- ha förmåga att kritiskt granska, reflektera över och utveckla sin yrkesroll
- kunna diskutera sina undervisningsinsatser och kunna reflektera över både styrkor och svagheter i det egna kunnandet

Behörighetskrav

För ämneslärare 7-9: Godkänt på UK I, Idrott och Hälsa I, II samt UK II. För ämneslärare gymnasiet: Godkänt på UK I, Idrott och Hälsa I, II och III samt UK II.

Undervisningens upplägg

Studenten följer anvisad i handledare i dennes samtliga arbetsuppgifter, planerar, genomför och utvärderar undervisning i huvudämnet och i de övriga ämnen som studenten studerat. VFU-uppgifter ska genomföras. Studentens utveckling under VFU:n dokumenteras i bedömningsunderlaget som bildar utgångspunkt för två samtal om studentens utveckling, ett i mitten och ett i slutet av VFU:n. där student, handledare och universitetslärare är närvarande.

Examination

Examination genomförs kontinuerligt utifrån kursens förväntade studieresultat och bedömningsunderlag. Handledarens bedömning av studenten utifrån bedömningsunderlaget, universitetslärarens observationer och genomförandet av anvisade VFU-uppgifter bildar grund för bedömningen. Studentens reflektioner och förslag till utveckling utifrån videofilmerna examineras. För väl godkänd läggs särskild vikt vid den studerandes förmåga att didaktiskt motivera och genomföra undervisningen.

En student har då praktik avbrutits rätt till två kontrolltillfällen per år. Totalt får dock antalet kontrolltillfällen under hel utbildning inte uppgå till mer än högst fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger.

TILLGODORÄKNANDE

Litteratur

Giltig från: 2013 vecka 3

Kurslitteratur

Studenten väljer litteratur i samråd med sina handledare.

The handbook of physical education
Kirk David, MacDonald Doune, O'Sullivan Mary
London : SAGE Publications : 2009 : PDF (xx, 838 s. :
ISBN: 1-84860-800-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Valda kapitel)