- Skoljuridik : Riskbedömning och olycksfall inom ämnet idrott och hälsa. Idrottslärarens ansvar
- Utvärdering och utvecklingsarbete/skolutveckling
- Mitt lärarskap : Att utifrån beprövad erfarenhet, vetenskap, styrdokument och egna erfarenheter arbeta med sitt lärarskap med speciellt fokus på idrottslärarrollen.
- Kompetensuppföljning och utvärdering av portfolio
(Kursen bygger på Kunskap, undervisning och lärande I – II och ska syfta till att gjuta samman utbildningens alla delar. Kursen är knuten till huvudämnen)
Förväntade studieresultat
ÄMNESANKNUTEN DEL För godkänd kurs ska den studerande:
Kunskap och förståelse - visa fördjupad kunskap och förståelse för hur lärarskapet i ämnet idrott och hälsa kan variera utifrån situationen
Färdighet och förmåga - visa fördjupad förmåga att kritiskt kunna granska den pedagogiska verksamheten i ämnet idrott och hälsa, sin egen roll i den verksamheten och visa förmåga att kunna utveckla den - ha god färdighet i att organisera undervisningen för att minimera riskmomenten
Värderingsförmåga och förhållningssätt - visa fördjupad förmåga att kritiskt kunna granska och utveckla det egna idrottslärarskapet i ljuset av vetenskap, beprövad erfarenhet och egna erfarenheter.
Behörighetskrav
För ämneslärare 7-9: Godkänt på UK I, Idrott och Hälsa I, II samt Kunskap, undervisning och lärande II samt genomgången Bedömning för lärande.
För ämneslärare gymnasiet: Godkänt på UK I, Idrott och Hälsa I, II och III samt Kunskap, undervisning och lärande II samt genomgången Bedömning för lärande.
Examination
Examination sker genom skriftliga och muntliga redovisningar samt genom uppvisade färdigheter och förmågor.
TILLGODORÄKNANDE
Litteratur
Giltig från:
2013 vecka 3
The handbook of physical education Kirk David, MacDonald Doune, O'Sullivan Mary London : Sage Publications : 2006 : xx, 838 s. : ISBN: 0-7619-4412-5 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: Amade-Escot, C. (2000). Student learning within the didactique tradition, pp. 347- 365
samt ytterligare valda delar.
Kårhus Svein Physical education teacher education on the education market - who´s defining what physical education teachers need to know? Physical Education & Sport Pedagogy, 15(3), pp. 227-241. : 2010 : Obligatorisk