"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

VFU II - Att undervisa, Idrott och hälsa, 6 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: School-Based Studies in Teaching II

Denna kursplan gäller: 2018-02-19 och tillsvidare

Kurskod: 6ID306

Högskolepoäng: 6

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2012-11-23

Reviderad av: Prefekten, 2017-11-20

Innehåll

Kursens fokus är undervisning och lärande i Idrott och hälsa.
Den omfattar ett grundläggande studium av skolans styrdokument, olika slag av undervisningsmaterial, samt elevers olika behov. Vidare ingår träning i att planera, genomföra, utvärdera och dokumentera undervisning i Idrott och hälsa.
Kursen omfattar auskultation och egen undervisning vid partnerskola samt campusförlagt förberedelse- och uppföljningsarbete.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande:

Kunskap och förståelse
- kunna grundläggande kunskap om hur man granskar och väljer ut ett undervisningsmaterial som svarar mot kursplanernas direktiv och behoven hos de elever de möter

Färdighet och förmåga
- i skolpraktiken kunna omsätta och kommunicera de ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper som förvärvats under ämnesstudierna;
- kunna planera, genomföra och reflektera kring undervisning utifrån verksamhetens mål och aktuella elevgruppers förkunskaper och förutsättningar;
- genom sitt ledarskap kunna väcka elevers intresse och nyfikenhet för ämnet samt skapa en god lärandemiljö i klassrummet.gen

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kunna kritiskt granska och värdera sin roll som pedagogisk ledare;
- kunna bemöta och interagera med elever, skolpersonal och andra intressenter på ett ansvarsfullt, respektfullt och professionellt sätt.

Behörighetskrav

Godkänt på kurserna inom UK I och VFU I samt,
- för ämneslärare med inriktning mot gymnasiet: lägst 60 hp från kurserna Idrott och hälsa I, II och III för ämneslärare
- för ämneslärare med inriktning mot åk 7-9: lägst 40 hp från kurserna Idrott och Hälsa I och II för ämneslärare.

Undervisningens upplägg

Kursen är huvudsakligen förlagd till en partnerskola och bygger på de ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper som studenten förvärvat under sina ämnesstudier. Visst förberedelse- och uppföljningsarbete är campusförlagt.

Examination

Examinationen sker genom bedömning av den studerandes undervisning, hans eller hennes bidrag till det efterföljande handledningssamtalet samt en skriftlig VFU-rapport.

Vid examination avvänds betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts får ej undergå prövning för högre betyg. 
För betyget Väl godkänd läggs särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera och analysera kursens innehåll.
Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.

I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

VFU:n är en obligatorisk del av kursen som är skolförlagd och omfattar heltidsstudier.
Studenten skall under VFU-perioden följa läraren i hans/hennes arbetsuppgifter. Den studerande planerar tillsammans med examinerande universitetslärare samt lokal lärarutbildare (LLU) den verksamhetsförlagda perioden så att alla ingående moment, t.ex. auskultation, egen undervisning, deltagande i seminarier och övrigt lärararbete samt VFU-uppgifter sammantaget utgör heltidsstudier.

Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd VFU-handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdighet eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. 
Studenten avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen.

I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger.

Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att denne tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se
http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
 

Litteratur

Giltig från: 2018 vecka 8

Annerstedt Claes
Att (lära sig) vara lärare i idrott och hälsa
Göteborg : Multicare : 2007 : 207 s. :
ISBN: 91-974590-2-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Undervisning i teori och praktik: en introduktion i didaktik
Lindström Gunnar, Pennlert Lars-Åke
4 uppl : Umeå : Fundo, cop : 2009 : 73 s :
Obligatorisk

Metoder : undervisning och framträdande
Långström Sture, Viklund Ulf
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 194 s. :
ISBN: 978-91-44-05595-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar, styrdokument och kommentarmaterial för aktuell skolform från www.skolverket.se.