Engelskt namn: Knowledge, Teaching and Learning II
Denna kursplan gäller: 2012-11-05 och tillsvidare
Kurskod: 6ID304
Högskolepoäng: 10
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2012-11-23
MOMENT 1: GENERELLT INNEÅLL, 7 hp
Kursen sätter läraryrket samt lärares kunskapsutveckling och undervisning i breda, historiska, samhälleliga och vetenskapliga sammanhang. Perspektiv på kunskaps- och vetenskapsteori, som de behandlades i Kunskap och lärande I, fördjupas och sätts i samband med utvecklingen av skolans undervisning och lärarprofessionen. Kursen belyser hur kunskaps- och vetenskapsteori kan användas för analys och tolkning av läraruppdraget med utgångspunkt i styrdokumenten. Lärarnas position som anställda i politiskt styrda organisationer diskuteras och problematiseras liksom de faktorer som påverkar utbildningens styrning, organisation och villkor. Den historiska framväxten av utbildningssystemet och läraryrket behandlas, inklusive hur den utvecklingen interagerat med samhällsförändringar och pedagogiska idéer. I detta ingår också beskrivningar av hur akademiska discipliner och skolämnen formats.
Vetenskapligt skrivande behandlas både generellt och specifikt i de vetenskapsområden som ingår i utbildningsvetenskap. Vidare belyses utbildningsvetenskapens mångvetenskapliga karaktär. Det specialpedagogiska uppdraget i förskola/skola/fritidshem bearbetas och specialpedagogikens styrning, organisation och villkor problematiseras. Olika hinder för lärande betingade av lärmiljö och/eller individuella svårigheter bearbetas liksom specialpedagogiska verktyg som stöd för elevers lärande. Kartläggningsmetoder, åtgärdsprogram, individuella utvecklingsplaner, utvecklingssamtal samt former för dokumentation behandlas och analyseras. Röst och talvård ingår, och studenten arbetar löpande med sin kompetensuppföljning.
MOMENT 2: ÄMNESSPECIFIKT INNEHÅLL, 3 hp
Det huvudämnesanknutna innehållet i kursen tar sin utgångspunkt i idrottsämnets historia från Linggymnastik till dagens idrott och hälsa, där synen på kroppen är central. Linggymnastikens pedagogiska betydelse nationellt såväl som internationellt behandlas liksom hur lärarstil och innehåll skiftat när ämnet utvecklats och förändrats. Föreningsidrottens, skoliddrottens och motionsidrottens framväxt och påverkan på skolämnet behandlas liksom påverkan från den ökade kommersialiseringen av olika former av fysisk aktivitet . Styrning, organisation och villkor för ämnet idrott och hälsa studeras och problematiseras. Specialpedagogiska analyser och metoder av fysisk aktivitet i teori och praktik introduceras och utsatta gruppers villkor i undervisningen diskuteras. Hur kursens generella utbildningsvetenskapliga delar kan användas inom ämnet idrott och hälsa bearbetas.
MOMENT 1: GENERELLT INNEÅLL, 7 hp
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för utbildningsväsendets och läraryrkets framväxt och utveckling i ljuset av pedagogisk teori och samhällsförändringar över tid
- redogöra för olika teoretiska uppfattningar om kunskapsproblemet samt för aktuell forskning om läraryrkets kunskapsutveckling
- beskriva skolämnets och den akademiska disciplinens historia och utveckling i relation till den vetenskapliga och samhälleliga utvecklingen
- beskriva specialpedagogiska verktyg som syftar till att underlätta lärande
Färdighet och förmåga
- problematisera styrdokumentens och andra ramfaktorers betydelse för didaktiska överväganden i innehållsligt, metodologiskt och legitimerande avseende
- diskutera och problematisera olika kunskapstraditioners och vetenskapliga traditioners betydelse för utvecklingen av undervisning och skolämnen
- identifiera olika hinder för lärande kopplade till kognitiva, psykosociala och emotionella funktioner samt kunna urskilja och problematisera pedagogiska konsekvenser
- använda vetenskapliga skriv- och textkonventioner i läsning och skrivning
- använda digitalt ljud för dokumentation och analys av lärandesituationer och/eller lärandeprocesser
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- tillgodogöra sig och kritiskt värdera vetenskapliga studier med olika inriktningar inom det utbildningsvetenskapliga fältet
- kritiskt analysera och motivera ställningstaganden i frågor som rör kartläggning, dokumentation, åtgärdsprogram, utvecklingssamtal och individuella utvecklingsplaner
- kritiskt värdera sitt eget förhållningssätt till en lärarroll i förändring i relation till utvecklingen av vetenskap, samhälle och IKT
MOMENT 2: ÄMNESSPECIFIKT INNEHÅLL, 3 hp
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för ämnet idrott och hälsas och idrottsläraryrkets framväxt och utveckling i relation till pedagogisk teori, samhällsförändringar och utvecklingen av skolidrott, föreningsidrott och motionsidrott
- redogöra för aktuell forskning om idrottsläraryrkets kunskapsutveckling
- redogöra för specialpedagogiska analyser och metoder anpassade till undervisning i ämnet idrott och hälsa
Färdighet och förmåga
- problematisera styrdokumentens och andra ramfaktorers betydelse för didaktiska överväganden innehållsligt och metodologiskt för ämnet idrott och hälsa
- diskutera och problematisera olika kunskapstraditioners och vetenskapliga traditioners betydelse för utvecklingen av undervisning i ämnet idrott och hälsa
- diskutera specialpedagogiska analysmodeller och metoder i relation till ämnesdidaktiska frågor avseende fysisk aktivitet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- tillgodogöra sig och kritiskt värdera vetenskapliga studier med olika inriktningar inom det utbildningsvetenskapliga fältet med fokus på idrott och hälsa
- kritiskt granska och diskutera möjliga konstruktioner av läraruppdraget och ämnet idrott och hälsa i relation till de teorier och det författningsmässiga ramverk som behandlats i kursen
För ämneslärare 7-9: Godkänt på UK I, Idrott och hälsa I samt genomgången Idrott och hälsa II. För ämneslärare gymnasiet: Godkänt på UK I, Idrott och hälsa I, II samt genomgången Idrott och hälsa III.
Kursen bygger på Kunskap, undervisning och lärande I och anknyts distinkt till respektive examen/inriktning/ämne. Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och tillämpningsövningar där föreläsningar och seminarier i huvudsak är av generell karaktär, inriktade mot samtliga studenter oavsett inriktning. Cirka en tredjedel av kursens innehåll är mera specifikt inriktad mot ämne/inriktning och kan därför variera med utgångspunkt i ämnets/inriktningens särskilda behov.
Studenten examineras, med stöd av digital portfolio, skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Faktakunskaper av det ämnesspecifika innehållet som det historiska skeendet, examineras skriftligt. Övrigt innehåll examineras muntligt i form av seminarier. För att bli godkänd på hel kurs krävs att samtliga examinerande delar är godkända där betyget utgörs av examinators samlade bedömning av den studerandes examinerade resultat.
Studentens prestationer kommer att bedömas i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att föra samman olika innehållsliga delar till ett för lärarprofessionens relevant helhetsperspektiv. Välgrundade tolkningar och kritisk analys är centrala.
Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och förnyad praktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Studenten har rätt att examineras på samma kursplan två år efter registrering på kurs. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det.
TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education (USE). Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA
Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av studierektor för grundnivå och avancerad nivå vid Pedagogiska institutionen.
Asp Onsjö Lisa
Åtgärdsprogram i praktiken : att arbeta med elevdokumentation i skolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 155 s. :
ISBN: 978-91-44-05009-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ball Stephen J.
The teacher´s soul and the terrors of performativity
Journal of Education Policy, 18(2), pp. 215-228. : 2003 :
Obligatorisk
Bottery Mike
Education and globalization: redefining the role of the educational professional
Educational Review, 58(1), pp. 95-113. : 2006 :
Obligatorisk
Day Christopher
Teachers in the Twenty-first Century: time to renew the vision
Teachers and Teaching: theory and practice, 6(1), pp. 101-115. : 2000 :
Obligatorisk
Egidius Henry
Pedagogik för 2000-talet
5., [omarb.] uppl. : Stockholm : Natur & kultur : 2009 : 311 s. :
ISBN: 978-91-27-11739-6 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Englund Tomas
Utbildningspolitiskt systemskifte?
Stockholm : HLS : 1996 : 236 s. :
ISBN: 91-7656-386-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hartman Jan
Vetenskapligt tänkande : från kunskapsteori till metodteori
2., [utök. och kompletterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 307, [1] s. :
ISBN: 91-44-03306-0 : SEK 338:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hartman Sven G.
Det pedagogiska kulturarvet : traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria
Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 329, [1] s. :
ISBN: 91-27-10915-1 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Helldin Rolf
Specialpedagogik och sociala problem i gymnasieskolan : en granskning av skoldemokratins innebörder och kvalitet.
Lund : Studentlitteratur : 2002 : 128 s. :
ISBN: 91-44-02114-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Specialpedagogik och funktionshinder. Att möta barn och unga med funktionsnedsättningar i en utvecklande lärmiljö
Jakobsson Inga-Lill, Nilsson Inger
Natur & Kultur. (300 s, kommer aug 2011) : 2011 :
Obligatorisk
Den goda kommunikationen : rösten, kroppsspråket och retoriken
Juhlin Lotta, Eklund Wilson Erika
2., [omarb. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2005 : 192 s. :
ISBN: 91-44-03873-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Utbildningshistoria: en introduktion
Larsson Esbjörn, Westberg Johannes
under utgivning :
Obligatorisk
Religion, skole og kulturel integration i Danmark og Sverige
Andersen Peter B., Dahlgren Curt, Johannesson Steffen, Otterbeck Jonas
København : Museum Tusculanums Forlag/Københavns universitet : 2006 : 389 s. :
ISBN: 87-635-0431-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Larsson, Rune (2006). Religionsundervisning i svensk skola - en historisk exposé, pp. 113-140.
Utbildningsreformer och politisk styrning
Lindensjö Bo, Lundgren Ulf P.
Stockholm : HLS förl. : 2000 : 220 s. :
ISBN: 9176564878
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lundström Ulf
Gymnasielärare : perspektiv på arbete och yrkesutveckling
Studentlitteratur AB : 2009 :
ISBN: 91-44-05074-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 211 s. varav ca hälften kan användas i UK 2:1 och resten i UK 3:1
Lärarrollen i ett föränderligt samhälle : en antologi om några forskningsprojekt som fått stöd från Länsförsäkringsbolagens forskningsfond
[Ny utg.] : Stockholm : Länsförsäkringar : 2006 : 95 s. :
ISBN: 91-631-8433-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Rösten - ditt viktigaste redskap : en skrift om förebyggande röstvård
Stockholm : Lärarförbundet : 2004 : 19 s. :
Obligatorisk
Röstergonomi : rösten - ett fungerande arbetsredskap
Sala Eeva, Marketta Sihvo , Laine Anneli
Helsingfors : Institutet för arbetshygien : 2005 : 64 s. :
ISBN: 951-802-620-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Utbildningsvetenskap : [ett kunskapsområde under formering]
Sandin Bengtd 1949-, Säljö Rogerd 1948-
Stockholm : Carlsson : 2006 : 380, [1] s. :
ISBN: 91-7203-714-8 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Allmänna råd för arbete med åtgärdsprogram
Stockholm : Skolverket : 2008 : 24 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1786z Fulltext
ISBN: 978-91-85545-38-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
ALTERNATIV LITTERATUR FÖR GYMNASIESKOLAN Lundström, Ulf (2009). Gymnasielärare perspektiv på arbete och yrkesutveckling. Lund: Studentlitteratur (211 s. varav ca hälften kan användas i UK 2:1 och resten i UK 3:1). Helldin, Rolf. (2002). Specialpedagogik och sociala problem i gymnasieskolan. Studentlitteratur. (128 s). Dessutom ämnesspecifik didaktisk litteratur.
Engström Lars-Magnus
Smak för motion : fysisk aktivitet som livsstil och social markör
Stockholm : Stockholms universitets förl. : 2010 : 152 s. :
ISBN: 978-91-7656-667-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Fitzgerald Hayley
Disability and physical education
in Kirk, David., Mcdonald Doune & OSullivan Mary (red). Handbook of Physical Education, London: Sage, pp. 752-766 : 2009 :
Obligatorisk
Lee Martin J.
Values in Physical Education and Sport: A conflict of interests?
The British Journal of Teaching Physical Education, 35(1), pp. 6-10. : 2004 :
Obligatorisk
Ett idrottssekel : Riksidrottsförbundet 1903-2003
Lindroth Jan, Norberg Johan R.
Stockholm : Informationsförl. : 2002 : 479 s. :
ISBN: 91-7736-506-2 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda kapitel.
Lundquist Wanneberg Pia
Idrotten och skolan. Svensk skolidrott och skolgymnastik 1919-1962
Svensk idrottsforskning, nr 2. : 2002 :
Obligatorisk
For Whom and to What End? - the Challenges of the Subject Physical Education and Health Seen through Various Perspectives
Lundvall Suzanne, Meckbach Jane
Sport Science Review, XIX(3-4), pp. 63-75 : 2010 :
Obligatorisk
Olofsson Eva
The Swedish Sports Movement and the PE Teacher 1940-2003: From supporter to challenger
Scandinavian Journal of Educational Research, 51(2) , pp. 163-183. : 2007 :
Obligatorisk
Sandahl Björn
Ett ämne för vem? : idrottsämnet i grundskolan 1962-2002
Ingår i:
Mellan nytta och nöje
Stockholm : Idrottshögskolan : cop. 2004 : 239 s. :
Obligatorisk