Engelskt namn: Physical Education and Health 1
Denna kursplan gäller: 2023-06-05 till 2023-06-11 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2024-11-18
Kursplan för kurser med start mellan 2024-01-01 och 2024-11-17
Kursplan för kurser med start mellan 2023-06-12 och 2023-12-31
Kursplan för kurser med start innan 2023-06-11
Kurskod: 6ID028
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2023-06-08
Innehållet i kursen anpassas mot den skolform som studenten avser att utbilda sig i.
Modul 1: lärande och utveckling i ett rörelseperspektiv, 10,5 hp
Learning and development in a movement perspective, 10.5 credits
Innehållet i modulen presenteras i form av två kunskapsområden (KO): KO Boll och hälsa samt KO Dans-rytmik-rörelse och hälsa. Det rörelsedidaktiska innehållet som behandlas i dessa kunskapsområden i denna modul är: inom KO Boll och hälsa; bollek och målspel, inom KO Dans-rytmik-rörelse och hälsa: lek, grundrörelser, rytmik och traditionella danser.
I modulen behandlas barns och ungdomars utveckling och lärande ur ett rörelsedidaktiskt perspektiv varvid skolans varierande undervisningssituationer och innehåll framhålls.
Undervisning i idrott och hälsa behandlas ur ett samhälleligt perspektiv. Olika lärandemiljöer och undervisningsmetoder som stimulerar till rörelse, fysisk aktivitet och lärande diskuteras och prövas.
Under modulen behandlas vetenskapligt skrivande med grundläggande formalia, form och struktur, källkritiskt förhållningssätt samt metoder att söka vetenskaplig information. Observation som vetenskaplig metod och hantering av observationsdata behandlas.
Studenten planerar, genomför och utvärderar olika undervisningsmoment i skolämnet idrott och hälsa med förankring i skolans styrdokument med tonvikt på alla elevers lärande. Digital videoteknik som pedagogiskt verktyg introduceras.
Modul 2: Grundläggande undervisning och lärande i friluftsliv, 2,5 hp Fundamental teaching and learning in Friluftsliv, 2.5 credits
Innehållet i modulen presenteras i form av Kunskapsområdet (KO) friluftsliv och hälsa. Det rörelsedidaktiska innehållet som behandlas i detta kunskapsområde är grundläggande friluftsliv i olika miljöer under vinterförhållanden.
Modul 3: Ledarskap för lärande i idrott och hälsa, 5 hp
Leadership for Learning in Physical Education and Health, 5 credits
I modulen behandlas grundläggande teorier om ledarskap och feedback samt lärandet av rörelse inom idrott och hälsa där även bemötande av individer och grupper med olika etnisk bakgrund behandlas.
Modul 4: Kost och hälsa, 4,5 hp
Nutrition and Health. 4.5 credits
I modulen behandlas grundläggande näringslära med tonvikt på barn-och ungdomars behov av energi- och näringsämnen med utgångspunkt från nordiska näringsrekommendationer. Livsmedels energi- och näringsinnehåll studeras. I modulen bearbetas frågor kring barn- och ungdomars matvanor, matens betydelse vid fysisk aktivitet, vegetarisk kost samt de vanligaste födoämnesreaktionerna. Forskningsmetoder inom det kostvetenskapliga området ingår.
Modul 5: Idrottsmedicin - grundläggande anatomi och fysiologi, 7,5 hp
Sports Medicine - fundamental anatomy and physiology, 7.5 credits
I modulen behandlas rörelseapparatens (skelett, leder och muskler) tillämpade anatomi och rörelselära. Dessutom introduceras studenterna i hur man förebygger skador vid idrott och motion samt akutomhändertagande av vissa skador. Kroppens grundläggande fysiologiska funktion med grundläggande kemi, cirkulation, metabolism, endokrina funktion gås igenom. Även faktorer som påverkar prestationsförmågan som biologiska respektive fysiologiska funktioner ingår.
Av kursens innehåll motsvarar andelen ämnesdidaktik inklusive metodik 5,5 hp
Modul 1: Lärande och utveckling i ett rörelseperspektiv, 10,5 hp
Learning and development in a movement perspective, 10.5 credits
Efter modulen ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Modul 2: Grundläggande undervisning och lärande i friluftsliv, 2,5 hp Fundamental teaching and learning in Friluftsliv, 2.5 credits
Efter modulen ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Modul 3: Ledarskap för lärande i idrott och hälsa, 5 hp
Leadership for Learning in Physical Education and Health, 5 credits
Efter modulen ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Modul 4: Kost och hälsa, 4,5 hp
Nutrition and Health, 4.5 credits
Efter modulen ska den studerande kunna::
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Modul 5: Idrottsmedicin - grundläggande anatomi och fysiologi, 7,5 hp
Sports Medicine - fundamental anatomy and physiology, 7.5 credits
Efter modulen ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, undervisningsövningar, demonstration av färdigheter samt handledning. Delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Delar av kursen har karaktären av idrottsligt laborativ verksamhet där aktivt, praktiskt deltagande från studentens sida är en förutsättning för inhämtande av kunskaper och färdigheter. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Delar av undervisningen inom friluftsliv innebär övernattning. Delar av undervisningen kan komma att ges på engelska.
Modul 1: Lärande och utveckling i ett rörelseperspektiv, 10,5 hp
Modulen examineras genom följande inslag:
För att bli godkänd på modul 1 krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För att erhålla betyget Väl godkänd krävs att samtliga examinerande delar är godkända, samt att betyget Väl godkänd har uppnåtts på den individuellt skriftliga uppgiften
Modul 2: Grundläggande lärande och undervisning i Friluftsliv, 2,5 hp
Modulen examineras genom följande inslag:
För att bli godkänd på modul 2 krävs att samtliga examinerande delar är godkända.
Modul 3: Ledarskap för lärande i idrott och hälsa, 5 hp
Modulen examineras genom följande inslag:
För att bli godkänd på modul 3 krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För att erhålla betyget Väl godkänd krävs att samtliga examinerande delar är godkända, samt att betyget Väl godkänd har uppnåtts på den individuella uppgiften.
Modul 4: Kost och hälsa, 4,5 hp
Modulen examineras genom följande inslag:
För att bli godkänd på modul 4 krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För att erhålla betyget Väl godkänd krävs att samtliga examinerande delar är godkända, samt att betyget Väl godkänd har uppnåtts på den individuellt skriftliga salstentamen.
Modul 5: Idrottsmedicin - grundläggande anatomi och fysiologi, 7,5 hp
Modulen examineras genom följande inslag:
För att bli godkänd på modul 5 krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För att erhålla betyget Väl godkänd krävs att samtliga examinerande delar är godkända, samt att betyget Väl godkänd har uppnåtts på den individuellt skriftliga tentamen.
För att bli godkänd (G) på kursen som helhet krävs ett godkänt betyg på samtliga moduler. För att bli väl godkänd (VG) på kursen som helhet krävs ett väl godkänt betyg på modul 1 samt ytterligare en modul.
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1-574-22). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.