"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Idrott och hälsa 1, 30 hp

Engelskt namn: Physical Education and Health 1

Denna kursplan gäller: 2024-01-01 och tillsvidare

Kurskod: 6ID028

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Prefekten, 2023-06-08

Reviderad av: Prefekten, 2023-11-20

Innehåll

Innehållet i kursen anpassas mot den skolform som studenten avser att utbilda sig i.

Modul 1: Lärande och utveckling i ett rörelseperspektiv, 10,5 hp
Learning and development in a movement perspective, 10.5 credits

Innehållet i modulen presenteras i form av två kunskapsområden (KO): KO Boll och hälsa samt KO Dans-rytmik-rörelse och hälsa. Det rörelsedidaktiska innehållet som behandlas i dessa kunskapsområden i denna modul är: inom KO Boll och hälsa; bollek och målspel, inom KO Dans-rytmik-rörelse och hälsa: lek, grundrörelser, rytmik och traditionella danser.

I modulen behandlas barns och ungdomars utveckling och lärande ur ett rörelsedidaktiskt perspektiv varvid skolans varierande undervisningssituationer och innehåll framhålls.

Undervisning i idrott och hälsa behandlas ur ett samhälleligt perspektiv. Olika lärandemiljöer och undervisningsmetoder som stimulerar till rörelse, fysisk aktivitet och lärande diskuteras och prövas.

Under modulen behandlas vetenskapligt skrivande med grundläggande formalia, form och struktur, källkritiskt förhållningssätt samt metoder att söka vetenskaplig information. Observation som vetenskaplig metod och hantering av observationsdata behandlas.

Studenten planerar, genomför och utvärderar olika undervisningsmoment i skolämnet idrott och hälsa med förankring i skolans styrdokument med tonvikt på alla elevers lärande. Digital videoteknik som pedagogiskt verktyg introduceras.

Modul 2:  Grundläggande undervisning och lärande i friluftsliv, 2,5 hp
Fundamental teaching and learning in Friluftsliv, 2.5 credits

Innehållet i modulen presenteras i form av Kunskapsområdet (KO) friluftsliv och hälsa. Det rörelsedidaktiska innehållet som behandlas i detta kunskapsområde är grundläggande friluftsliv i olika miljöer under vinterförhållanden.

Modul 3: Ledarskap för lärande i idrott och hälsa, 5 hp
Leadership for Learning in Physical Education and Health, 5 credits

I modulen behandlas grundläggande teorier om ledarskap och feedback samt lärandet av rörelse inom idrott och hälsa där även bemötande av individer och grupper med olika etnisk bakgrund behandlas.

Modul 4: Kost och hälsa, 4,5 hp
Nutrition and Health. 4.5 credits

I modulen behandlas grundläggande näringslära med tonvikt på barn-och ungdomars behov av energi- och näringsämnen med utgångspunkt från nordiska näringsrekommendationer. Livsmedels energi- och näringsinnehåll studeras. I modulen bearbetas frågor kring barn- och ungdomars matvanor, matens betydelse vid fysisk aktivitet,  vegetarisk kost samt de vanligaste födoämnesreaktionerna. Forskningsmetoder inom det kostvetenskapliga området ingår.

Modul 5: Idrottsmedicin - grundläggande anatomi och fysiologi, 7,5 hp
Sports Medicine - fundamental anatomy and physiology, 7.5 credits

I modulen behandlas rörelseapparatens (skelett, leder och muskler) tillämpade anatomi och rörelselära. Dessutom introduceras studenterna i hur man förebygger skador vid idrott och motion samt akutomhändertagande av vissa skador. Kroppens grundläggande fysiologiska funktion med grundläggande kemi, cirkulation, metabolism, endokrina funktion gås igenom. Även faktorer som påverkar prestationsförmågan som biologiska respektive fysiologiska funktioner ingår.

Av kursens innehåll motsvarar andelen ämnesdidaktik inklusive metodik 5,5 hp

Förväntade studieresultat

Modul 1: Lärande och utveckling i ett rörelseperspektiv, 10,5 hp
Learning and development in a movement perspective, 10.5 credits

Efter modulen ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • visa grundläggande förståelse för sambandet mellan barns och ungdomars utveckling och lärande i ämnet Idrott och hälsa
  • visa kunskap om att söka, granska och värdera information inom ämnet Idrott och hälsa
  • beskriva samhälleliga faktorer som bidragit till idrottens och ämnet Idrott och hälsas utveckling

Färdighet och förmåga

  • utöva och tillämpa olika rörelseformer och rörelseaktiviteter både som mål och medel i ett didaktiskt perspektiv
  • utföra och demonstrera olika grundsteg inom dans samt några traditionella danser
  • kunna skapa goda miljöer för lärande som medverkar till goda rörelseerfarenheter och kunskapsbildning i skolämnet Idrott och hälsa för alla elever
  • med utgångspunkt i teorier om lärande av rörelse kunna analysera individers rörelseförmåga
  • visa en förmåga att samla in och analysera datamaterial genom observation som vetenskaplig metod
  • uppnå grundläggande rörelsekompetens utifrån de i modulen behandlade rörelseformerna

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • analysera och värdera innehåll och arbetssätt i undervisning av olika rörelseformer och rörelseaktiviteter utifrån skolans styrdokument samt gruppens och elevens behov
  • visa förmåga att reflektera över det egna lärarskapet

Modul 2: Grundläggande undervisning och lärande i friluftsliv, 2,5 hp
Fundamental teaching and learning in Friluftsliv, 2.5 credits

Efter modulen ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • visa grundläggande förståelse för undervisning och lärande i friluftsliv i vintermiljö

Färdighet och förmåga

  • Skapa goda miljöer för lärande som medverkar till goda rörelseerfarenheter och kunskapsbildning inom vinterfriluftsliv
  • uppnå grundläggande rörelsekompetens utifrån de i modulen behandlade rörelseformerna

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • visa förmåga att reflektera över det egna ledarskapet inom friluftsliv

Modul 3: Ledarskap för lärande i idrott och hälsa, 5 hp
Leadership for Learning in Physical Education and Health, 5 credits

Efter modulen ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för teorier om ledarskap och feedback i relation till lärande i ämnet Idrott och hälsa

Färdighet och förmåga

  • visa grundläggande förmåga att kunna diskutera frågor rörande ledarskap och lärande där etnicitetsperspektiv beaktas

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • visa förmåga att reflektera över det egna ledarskapet

Modul 4: Kost och hälsa, 4,5 hp
Nutrition and Health, 4.5 credits

Efter modulen ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för människans behov av energi och näring, näringsämnenas betydelse för människan och dess förekomst i livsmedel
  • visa kunskaper om matens betydelse vid fysisk aktivitet för barn- och ungdomar.
  • redogöra för olika typer av vegetarisk kost
  • visa kännedom om de vanligast förekommande födoämnesreaktionerna
  • visa kunskaper om olika metoder inom det kostvetenskapliga forskningsområdet
  • visa förståelse för barn- och ungdomar med övervikt eller ätstörningsproblematik.

Färdighet och förmåga

  • planera och reflektera kring måltider för barn och ungdomar utifrån nordiska näringsrekommendationer.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • granska och värdera förekomst av energi- och näringsämnen i livsmedel och måltider utifrån nordiska näringsrekommendationer

Modul 5: Idrottsmedicin - grundläggande anatomi och fysiologi, 7,5 hp
Sports Medicine - fundamental anatomy and physiology, 7.5 credits

Efter modulen ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • visa kunskap om rörelseorganens anatomi och rörelselära, relaterat till idrottsutövande och idrottsskador
  • visa kunskap om grunderna i basal biokemi och cellbiologi och biofysik
  • visa kunskap om kroppens energimetabolism samt muskulaturens, nervsystemets, blod- och cirkulationsorganens och lungornas anatomi, struktur och funktion
  • visa kunskap om näringsfysiologins grunder i relation till träning
  • visa grundläggande kunskap om styrketräningens teknik och biomekanik

Färdighet och förmåga

  • visa färdighet i att adekvat omhänderta en adept i en akut skadesituation

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • visa förmåga att kunna värdera vilken påverkan vissa sjukdomar och skador har på fysisk aktivitet och rörelseförmåga

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet och Idrott och hälsa 1, Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 1b eller 1a1+1a2

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, undervisningsövningar, demonstration av färdigheter samt handledning. Delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Delar av kursen har karaktären av idrottsligt laborativ verksamhet där aktivt, praktiskt deltagande från studentens sida är en förutsättning för inhämtande av kunskaper och färdigheter. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Delar av undervisningen inom friluftsliv innebär övernattning. Delar av undervisningen kan komma att ges på engelska.

Examination

Modul 1: Lärande och utveckling i ett rörelseperspektiv, 10,5 hp
Modulen examineras genom följande inslag:

  • Praktisk ledaruppgift med skolklass med tillhörande individuell skriftlig rapport kring observation av motorisk utveckling (U/G/VG).
  • Ett seminarium utifrån valda texter och frågeställningar (U/G).
  • Dokumentation av egen rörelsekompetens utifrån de i momentet behandlade rörelseformerna (U/G).

För att bli godkänd på modul 1 krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För att erhålla betyget Väl godkänd krävs att samtliga examinerande delar är godkända, samt att betyget Väl godkänd har uppnåtts på den individuellt skriftliga uppgiften.

Modul 2: Grundläggande lärande och undervisning i Friluftsliv, 2,5 hp
Modulen examineras genom följande inslag:

  • Aktivt och praktiskt deltagande i vinterfriluftsliv (U/G).
  • Dokumentation av egen rörelsekompetens utifrån de i momentet behandlade rörelseformerna (U/G)

För att bli godkänd på modul 2 krävs att samtliga examinerande delar är godkända.

Modul 3: Ledarskap för lärande i idrott och hälsa, 5 hp
Modulen examineras genom följande inslag:

  • Praktisk ledaruppgift i grupp med fokus på feedback och metoder för ledarskap med tillhörande individuell skriftlig reflektion (U/G/VG).
  • Ett seminarium utifrån valda texter och frågeställningar (U/G).

För att bli godkänd på modul 3 krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För att erhålla betyget Väl godkänd krävs att samtliga examinerande delar är godkända, samt att betyget Väl godkänd har uppnåtts på den individuella uppgiften.

Modul 4: Kost och hälsa, 4,5 hp
Modulen examineras genom följande inslag:

  • Tillämpning i kök med näringsberäkning (U/G).
  • En individuell kostregistrering med analys (U/G).
  • Ett seminarium om Barn- och ungdomars matvanor (U/G).
  • Ett seminarium om övervikt- och ätstörning (U/G).
  • En individuell skriftlig salstentamen (U/G/VG).

För att bli godkänd på modul 4 krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För att erhålla betyget Väl godkänd krävs att samtliga examinerande delar är godkända, samt att betyget Väl godkänd har uppnåtts på den individuellt skriftliga salstentamen.

Modul 5: Idrottsmedicin - grundläggande anatomi och fysiologi, 7,5 hp
Modulen examineras genom följande inslag:

  • Aktivt deltagande vid praktisk laboration (U/G)
  • Ett muntligt seminarium (U/G)
  • En individuell skriftliga tentamen (U/G)
  • En individuell skriftlig tentamen (U/G/VG)

För att bli godkänd på modul 5 krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För att erhålla betyget Väl godkänd krävs att samtliga examinerande delar är godkända, samt att betyget Väl godkänd har uppnåtts på den individuellt skriftliga tentamen.

För att bli godkänd (G) på kursen som helhet krävs ett godkänt betyg på samtliga moduler. För att bli väl godkänd (VG) på kursen som helhet krävs ett väl godkänt betyg på modul 1 samt ytterligare en modul.

För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1-574-22). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.

Litteratur

Giltig från: 2024 vecka 1

Modul 1: Lärande och utveckling i ett rörelseperspektiv, 10,5 hp

Annerstedt Claes
Att (lära sig) vara lärare i idrott och hälsa
Göteborg : Multicare : 2007 : 207 s. :
ISBN: 91-974590-2-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (kapitel 1-6)

Annerstedt Claes
Kropp, idrott och hälsa - dåtid, nutid och framtid
Idrott, historia och samhälle, nr. 4, s. 10-26. : 2000 :
Obligatorisk

Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 223 s. :
ISBN: 9789144097329
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Introduktion till forskningsmetodik
Bell Judith, Waters Stephen
5., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 311 s. :
ISBN: 9789144110622
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (kapitel 2,3,5 och 11)

Hur kan vi förstå rörelse? : Labans rörelseramverk, sociologi och didaktik
Engdahl Christopher, Heikkinen Satu, Arvidson Markus
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2022] : 244 sidor :
ISBN: 9789147145393
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Ericsson Ingegerd
Motorikobservationer och skolprestationer
idrottsforum.org : 2007 :
http://www.idrottsforum.org/articles/ericsson/ericsson071121.pdf
Obligatorisk
Läsanvisning: http://www.idrottsforum.org/articles/ericsson/ericsson071121.html

Ferry Magnus
Physical education preservice teachers’ perceptions of the subject and profession : development during 2005–2016
Routledge : 2018 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-145482
Obligatorisk

Rörelse & idrott
Huitfeldt Åke, Bergström Mike, Tärnklev Conny, Huitfeldt Susanne, Ågren Åsa
[Umeå] : Mandatus : [2022] : 288 sidor :
ISBN: 9789189316201
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Larsson Håkan
Idrott och hälsa : i går, i dag, i morgon
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2016 : 333 s. :
ISBN: 9789147121960
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Idrottsdidaktiska utmaningar
Larsson Håkan, Meckbach Jane
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 304 s. :
ISBN: 978-91-47-10657-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (kapitel 2-5, 7, 14 och 16)

Motorik, lek och lärande
Jagtøien Greta Langlo, Hansen Kolbjørn, Annerstedt Claes
1. uppl. : Göteborg : Multicare ; Oslo : Gyldendal undervisning : cop. 2002 : 244 s. :
ISBN: 91-974590-0-3 (korr.) z 91-971398-8-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Teaching Games for Understanding and Situated Learning: Rethinking the Bunker-Thorpe Model
Kirk David, MacPhail Ann
Journal of Teaching in Physical Education, 21(2), pp. 177-192 : 2002 :
Obligatorisk

Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik Visible teaching : perspectives on teaching and teaching competence
Lindström Gunnar, Pennlert Lars-Åke
7:e reviderade upplagan : Umeå : Fundo Förlag : [2019] : 107 sidor :
ISBN: 9789197558495
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Boll och bollspel i skolan : lek, lärande och rörelse
Frisk Anders, Lundvall Suzanne
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2023] : 255 sidor :
ISBN: 9789147148059
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Practical knowledge of preservice physical education teachers: Content and influence of acculturation
Romar Jan-Erik, Åström Peter, Ferry Magnus
Journal of Physical Education and Sport, University of Pitesti, Romania, Vol. 18, (1) : 114-126 : 2018 :
Obligatorisk

Lek, idrott, hälsa : rörelse och idrott för barn
Nordlund Anders, Rolander Ingemar, Larsson Leif
2. uppl. : Stockholm : Liber : 1997- :
Obligatorisk
Läsanvisning: (del 1: Inne och del 2: Ute)

Sandahl Björn
Idrottsämnet och de materiella förutsättningarna – exemplet Stockholm 1950-2000
www.idrottsforum.org, 2004-09-28 : 2004 :
http://www.idrottsforum.org/articles/sandahl/sandahl040928.html
Obligatorisk
Läsanvisning: http://www.idrottsforum.org/articles/sandahl/sandahl040928.html

Aktuella styrdokument för grund- och gymnasieskolan. www.skolverket.se

Modul 2: Grundläggande undervisning och lärande i friluftsliv, 2,5 hp

Friluftslivets pedagogik : en miljö- och utomhuspedagogik för kunskap, känsla och livskvalitet
Brügge Britta, Glantz Matz, Sandell Klas
Femte upplagan : Stockholm : Liber : [2018] : 283 sidor :
ISBN: 9789147122684
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (sidorna 161-170)

Modul 3: Ledarskap för lärande i Idrott och hälsa, 5 hp

Youths with migration backgrounds and their experiences of physical education: An examination of three cases
Barker D.M., Barker-Ruchti N., Gerber M., Gerlach E., Sattler S., Puehse U.
Sport, Education and Society, 19(2), 186-203. (17 s.) : 2014 :
Obligatorisk

Understanding sports coaching : the social, cultural and pedagogical foundations of coaching practice
Cassidy Tania, Jones Robyn L, Potrac Paul
2. ed. : London : Routledge : 2009 : 216 s. :
ISBN: 978-0-415-44271-8 (hbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (kapitel 1-5)

Hur är det i praktiken? Lärare utforskar ämnet idrott och hälsa
Larsson Håkan, Lundvall Suzanne, Meckbach Jane, Peterson Thomas, Quennerstedt Mikael
Gymnastik och idrottshögskolan, Stockholm : 2016 :
http://gih.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A909606&dswid=-5117
Obligatorisk
Läsanvisning: Huitfeldt Åke Sid 82-92

Idrottens rörelselära : motorik och motorisk inlärning
Schmidt Richard A., Wrisberg Craig A.
Farsta : SISU idrottsböcker ; Malmö : UPAB [distributör] : 2001 : 253 s. :
ISBN: 91-88941-04-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (del III)

Svedberg Lars
Gruppsykologi : om grupper, organisationer och ledarskap
6., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 337 s. :
ISBN: 9789144111261
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (kapitel 22)

Walseth Kristin
Bridging and bonding social capital in sport - experiences of young women with an immigrant background
Sport, Education and Society, 13(1), pp. 1-17 : 2008 :
http://www.informaworld.com/smpp/content~db=all~content=a788290733?words=walseth*
Obligatorisk

Modul 4: Kost och hälsa, 4,5 hp

Näring och hälsa
Johansson Ulla, Stubbendorff Anna
Fjärde upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2020] : 471 sidor :
ISBN: 9789144125947
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Nordiska näringsrekommendationer 2012 - en presentation
Livsmedelsverket : 2012 :
Pdf-fil
Obligatorisk

Riksmaten barn 2003. Livsmedels- och näringsintag bland barn i Sverige
Livsmedelsverket :
https://www.livsmedelsverket.se/globalassets/matvanor-halsa-miljo/kostrad-matvanor/matvaneundersokningar/riksmaten-_-barn_2003_livsmedels_och_naringsintag_bland_barn_i_sverige1.pdf
Obligatorisk

Riksmaten ungdom 2016-2017. Så äter ungdomar i Sverige
Livsmedelsverket :
https://www.livsmedelsverket.se/globalassets/publikationsdatabas/rapporter/2018/2018-nr-14-riksmatenungdom-huvudrapport_del-1-livsmedelskonsumtion.pdf
Obligatorisk

Bra måltider i skolan. Råd för förskoleklass, grundskola, gymnasieskola och fritidshem
Livsmedelsverket :
https://www.livsmedelsverket.se/globalassets/publikationsdatabas/broschyrer/bra-mat-i-skolan.pdf
Obligatorisk

Artiklar ur vetenskapliga tidskrifter och facktidningar tillkommer.

Modul 5: Idrottsmedicin - grundläggande anatomi och fysiologi, 7,5 hp

Physiology of sport and exercise
Kenney W. Larry, Wilmore Jack H., Costill David L.
Seventh edition. : Champaign, IL : Human Kinetics : [2020] : xix, 627 pages :
ISBN: 9781492572299
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Nya Motions- och idrottsskador och deras rehabilitering
Thomeé Roland, Swärd Leif, Karlsson Jon
1. uppl. : Stockholm : SISU idrottsböcker : 2011 : 344 s. :
ISBN: 978-91-86323-09-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kompendier och annat material tillkommer.