"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Idrott och hälsa II, för lägre åldrar, 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Physical Education and Health II, foundation phase

Denna kursplan gäller: 2015-06-22 och tillsvidare

Kurskod: 6ID011

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Prefekten, 2014-10-23

Innehåll

I kursen behandlas barns utveckling och lärande i ett rörelsedidaktiskt perspektiv. Grundläggande teorier om ledarskap och lärande av rörelse inom idrott och hälsa behandlas varvid skolans varierande undervisningssituationer och innehåll framhålls, särskilt beaktas säkerhetsaspekter. Lekens, rörelsens och idrottens betydelse för barnets och gruppens sociala utveckling uppmärksammas. Olika lärandemiljöer och undervisningsmetoder som stimulerar till rörelse, fysisk aktivitet och lärande diskuteras och prövas. Undervisningens anpassning oavsett kön, eller funktionshinder studeras och tillämpas och hur dessa kan förverkligas i den pedagogiska verksamheten prövas. En introducerande överblick av bedömning inom Idrott och hälsa genomförs där ämnesspecifika traditioner problematiseras med utgångspunkt i nationella styrdokument för ämnet.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande:

Kunskap och förståelse
- visa grundläggande förståelse för sambandet mellan barns och ungdomars utveckling och lärande i ämnet Idrott och hälsa
- redogöra för teorier om lärande och ledarskap
- redogöra för säkerhetsaspekter kopplade till fysisk aktivitet samt utföra HLR
- visa grundläggande kunskaper i hur bedömning enligt de nationella styrdokumenten i ämnet kan ske

Färdighet och förmåga
- kunna skapa goda miljöer för lärande på en grundläggande nivå som medverkar till goda rörelseerfarenheter och kunskapsbildning i skolämnet Idrott och hälsa där funktionshinder och genus särskilt beaktas
- med utgångspunkt i teorier om lärande av rörelse kunna analysera individers rörelseförmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- analysera och värdera innehåll och arbetssätt i undervisning av olika rörelseformer och rörelse aktiviteter utifrån skolans styrdokument
- visa grundläggande förmåga att reflektera över det egna ledar-och lärarskapet

Behörighetskrav

Univ: Idrott och hälsa I, för lägre åldrar, 15 hp

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, laborationer, undervisningsövningar, demonstration av färdigheter samt handledning. Delar av undervisningen ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik vilket innebär specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Undervisningsmoment med praktiska inslag är obligatoriska. Viss del av undervisningen bedrivs på annan ort.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga uppgifter och obligatoriska avsnitt är godkända.

Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.

I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersattas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

Studenten har rätt att examineras på samma kursplan två år efter registrering på kurs. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det.

TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education (USE). Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

Giltig från: 2015 vecka 26

Annerstedt Claes
Att (lära sig) vara lärare i idrott och hälsa
Göteborg : Multicare : 2007 : 207 s. :
ISBN: 91-974590-2-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Passa mig! : inkluderad idrottsundervisning.
Australian Sports Commission, Active Australia , Fors Eva
Stockholm : SISU idrottsböcker : 2004 : 187 s. : ill. :
ISBN: 91-85138-84-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Rörelse och idrott
Bergenholtz Björn, Huitfeldt Åke
1. uppl. : Stockholm : Liber : cop. 1998 : 288 s. :
ISBN: 91-47-04817-4 ; 383:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Eriksson Charli
Dans i skolan - en kartläggning av dansverksamheten i den svenska skolan
NCFF/Örebro universitet 2009, ISBN: 978-91-7668-686-7 : 2009 :
http://www.oru.se/ExternalWebsites/NCFF/L%c3%a4stips/NCFF%20publikationer/Dansrapporterna/Delrapport%209%20Danspedagogernas%20arbete%20framsida.pdf
Obligatorisk
Läsanvisning: http://www.oru.se/ExternalWebsites/NCFF/L%c3%a4stips/NCFF%20publikationer/Dansrapporterna/Delrapport%209%20Danspedagogernas%20arbete%20framsida.pdf

Visst kan ALLA vara med! : i idrott, lek och spel
Hammar Lena, Johansson Inger
Örebro : Varsam : 2008 : 178 s. :
ISBN: 978-91-633-2590-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Idrott och hälsa : en samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2007 : 60 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1885
Obligatorisk

Idrottsdidaktiska utmaningar
Larsson Håkan, Meckbach Jane
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 304 s. :
ISBN: 978-91-47-10657-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kön-Idrott-Skola
Larsson Håkan, Fagrell Birgitta, Redelius Karin
idrottsforum.org : 2005 :
http://www.idrottsforum.org/articles/larsson/larsson_fagrell_redelius/larsson_fagrell_redelius051214.html
Obligatorisk
Läsanvisning: http://www.idrottsforum.org/articles/larsson/larsson_fagrell_redelius/larsson_fagrell_redelius051214.html

Svensk idrottsforskning : organ för Centrum för idrottsforskning
Stockholm : Centrum för idrottsforskning (CIF) : 1992- :
Tidskriftens webbplats (vissa nummer i fulltext)
Obligatorisk
Läsanvisning: 2000, nr 3, Temanummer: Funktionshinder i relation till fysiska aktiviteter 2009, nr 1, Temanummer: Genus

Läroplan för grundskolan,förskoleklassen och fritidshemmet: kapitel 1 och 2
Skolverket : 2011 :
http://www.skolverket.se/sb/d/4166/a/23894#paragraphAnchor0
Obligatorisk
Läsanvisning: http://www.skolverket.se/sb/d/4166/a/23894#paragraphAnchor0

Del 3 Kursplan Idrott och hälsa
Läroplan för grundskolan
Skolverket : 2011 :
https://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/grundskoleutbildning/grundskola/idrott-och-halsa
Obligatorisk
Läsanvisning: http://www.skolverket.se/sb/d/4166/a/23894#paragraphAnchor0

Stensmo Christer
Ledarskap i klassrummet
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 263 s. :
ISBN: 978-91-44-04833-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Aktuella kompendier och artiklar kan tillkomma.