"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Skidåkning och friluftsliv i skolan, 7,5 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Skiing and outdoor education in school

Denna kursplan gäller: 2009-08-31 och tillsvidare

Kurskod: 6ID009

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Idrottspedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2009-06-08

Innehåll

Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer. Kursens upplägg ger deltagarna möjlighet att utveckla kunskap om och i, hur friluftsliv och skidåkning kan bedrivas i förskola, grundskola och gymnasium. Deltagarna kommer att arbeta med förslag till kunskapsmål i friluftsliv och skidåkning. Vidare kommer skidåkning i skolan att behandlas ur ett historiskt perspektiv samt ur ett hälsoperspektiv. Under kursens gång arbetar deltagarna med ämnesövergripande teman samt bearbetar teorier om grupprocesser för att utveckla metoder för gruppers sammanhållning och samarbetsförmåga. I kursens behandlas barns och ungdomars fysiska och sociala utveckling samt barns och ungdomars behov av lek och rörelse. Kursen omfattar också områdena ansvar och ledar-/lärarskap.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs skall studenten: - på ett säkert och ändamålsenligt sätt åka skidor på längden och utför för skolbruk, - veta hur skidåkning och friluftsliv kan användas inom förskolans och skolans alla stadier under vinterhalvåret, - kunna arbeta med kunskapsmål i friluftsliv och skidåkning för förskolan, grundskolan och gymnasieskolan samt arbeta ämnesövergripande, - på ett ändamålsenligt vis använda naturen och uteklassrummet under vinterhalvåret, - kunna koppla olika teorier om barns och ungdomars fysiska, motoriska och sociala utveckling till skidåkning och friluftsliv, - kunna redogöra för teorier om gruppdynamik och grupputveckling samt utarbeta metoder för gruppers sammanhållning och samarbetsförmåga, - reflektera över frågor som rör hälsa, livskvalitet och livsmiljö i relation till skidåkning och friluftsliv, - analysera skidåkning och friluftsliv i skolan utifrån ett historiskt perspektiv.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, lärarledda lektioner, gruppövningar och fältstudier. Arbetsformerna bygger på ett aktivt deltagande och att den studerande satt sig in i kurslitteraturen inför seminarier, gruppövningar och arbetet med rörelseaktiviteter. Kursen genomförs till stora delar utomhus i när- och fjällmiljö. Detta kan innebära specifika krav på viss utrustning och grundläggande skidkompetens. Uterummet kommer att användas som pedagogisk miljö och som exempel på en resurs i förskolans och skolans närmiljö där skidåkning kan bedrivas. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kursmoment/delar av moment kan ges på engelska.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, väl godkänd, godkänd eller underkänd. Examinationsuppgifterna består av ett antal individuella skriftliga och praktiska uppgifter. Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovsstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på moment/kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Litteratur

Giltig från: 2009 vecka 34

Engman A.
Längdskidåkning för ungdom
Stockholm : SISU idrottsböcker :Svenska skidförbundet : 2005 : 139 s. :
ISBN: 91-85138-17-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Lära ute : Friluftsfrämjandets handledning i att leda ochlära barn i och om naturen genom friluftsliv och upplevelser.
Ericsson Gunilla, Friluftsfrämjandet
Hägersten : Friluftsfrämjandet : 2002 : 72 s. :

Motorik, lek och lärande
Jagtøien Greta Langlo, Hansen Kolbjørn, Annerstedt Claes
1. uppl. : Göteborg : Multicare ; Oslo : Gyldendal undervisning : cop. 2002 : 244 s. :
ISBN: 91-974590-0-3 (korr.) z 91-971398-8-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Samarbetsinlärning
Sahlberg Pasi, Leppilampi Asko
1. uppl. : Stockholm : Runa : 1998 : 192 s. :
ISBN: 91-88298-41-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Åstrand Klas
Skidåskådning : att leda är att lära : ledarskap, teknik, metodik, tips
Stockholm : SISU idrottsböcker : 2004 : 76 s. :
ISBN: 91-85138-19-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Ericsson, Anders (1998). Barn utför. Stockholm: Friluftsfrämjandet. Furmark, Sven-Gunnar (2000). Äventyrspedagogik. Stockholm: HLS förlag. Martinell, Vidar (1999). Skidsportens historia 1800-1999. Göteborg: Elander Grapic System. Kopierat material tillkommer.