Engelskt namn: Physical Education and Health for the Future
Denna kursplan gäller: 2009-01-19 och tillsvidare
Kurskod: 6ID007
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Idrottspedagogik: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2009-06-02
Kursen består av två moment och avser att fördjupa den egna yrkeskompetensen samt ge beredskap för undervisning i ämnet Idrott och hälsa. Särskilt fokus läggs på utvecklande av arbetssätt och arbetsformer där ett reflekterande förhållningssätt är centralt. Dessa arbetssätt och arbetsformer behandlas och prövas praktiskt. Problematiken med tolkning av styrdokumenten samt betygsättning och bedömning i ämnet behandlas i båda momenten. Moment 1. Idrott och hälsa med dans och friluftsliv i fokus, 15 hp Perspektiven som lyfts fram inom dansens område är det kulturellt skapande, de estetiska uttrycken och den sociala aspekten. Såväl traditionella som moderna danser finns med. Momentet syftar till att ge olika verktyg för att kunna vägleda elever i undervisningen där tankar, känslor och idéer uttrycks i dans. Vidare övas och tränas egen färdighet i traditionella och moderna danser samtidigt som didaktiken för respektive område behandlas. Momentet syftar vidare till att ge insikt i samt förståelse för hur lärande om och i friluftsliv kan bedrivas inom skolans ibland begränsande ramar. Den framtida samhällsutvecklingen kommer i allt högre grad att handla om vår förmåga att värna om naturresurser och människors hälsa. I detta sammanhang behandlas friluftsliv som kunskapsområde med särskilt fokus på ledarskap samt upplevelse- och problembaserat lärande. Att koppla lärandet till ett meningsskapande sammanhang utgör en viktig del i ämnesdidaktiken. Friluftslivets värden i form av dess samhällsnytta och kulturella arv studeras. Vidare behandlas friluftsliv som ett viktigt verktyg för att skapa ett ekologiskt förhållningssätt och ökad medvetenhet kring miljöfrågor samt för att kunna värna om och utnyttja givna resurser på ett hållbart sätt. Moment 2. Idrott och hälsa med hälsodimensionen i fokus, 15 hp I momentet behandlas olika aspekter av hälsa samt hur hälsodimensionen kan integreras och tydliggörs i ämnets praktik. Synen på kropp och kroppsideal ur ett köns-, klass-, etnicitets- och samhällsperspektiv behandlas särskilt. Matvanor, ätstörningar, doping och självkänsla är exempel på inslag som problematiseras. Medias inflytande och roll som påverkansfaktor studeras och behandlas. Aktuell forskning och kursdeltagarnas erfarenheter utgör basen för undervisningen. Inom ramen för momentet genomför kursdeltagarna ett utvecklingsprojekt på den egna skolan där IKT används som ett verktyg.
Moment 1. Idrott och hälsa med dans och friluftsliv i fokus, 15 hp Efter avslutat moment skall studenten kunna: analysera och tillämpa olika arbetssätt och arbetsformer för lärande med dans och friluftsliv i fokus, problematisera bedömning och betygsättning i relation till styrdokument med dans och friluftsliv i fokus, använda dans som ett estetiskt uttryck för känslor och stämningar i idrottsundervisning, använda olika didaktiska verktyg för skapande arbete inom dans och friluftsliv, relatera lärandet inom friluftsliv till ett meningsskapande sammanhang, samt kunna använda friluftsliv som metod för att skapa ett ekologiskt förhållningssätt och ökad medvetenhet kring miljöfrågor. Moment 2. Idrott och hälsa med hälsodimensionen i fokus, 15 hp Efter avslutat moment skall studenten kunna: redogöra för begreppen prevention, promotion, folkhälsa och hälsa och dess relation till skolämnet idrott och hälsa, analysera och tillämpa olika arbetssätt och arbetsformer för lärande med hälsodimensionen i fokus, integrera hälsa i ämnets praktik, beskriva barn och ungdomars matvanor utifrån gällande kostrekommendationer i relation till hälsofrämjande åtgärder, redogöra för bakomliggande faktorer vid utveckling av ätstörningar samt prevention, problematisera rådande diskurs kring övervikt och fetma, analysera medias inverkan på synen på kropp och kroppsideal, problematisera bedömning och betygsättning i relation till styrdokument med hälsodimensionen i fokus.
Lärarexamen.
Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kursmoment/delar av moment kan ges på engelska.
Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt/praktiskt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på avsnitt/kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket avsnitt eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.
Friluftslivets pedagogik : för kunskap, känsla och livskvalitet
Brügge Britta, Glantz Matz, Sandell Klas
3. uppl. : Stockholm : Liber : 2007 : [2], 283, [1] s. :
ISBN: 978-91-47-05288-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Idrottsdidaktiska utmaningar
Larsson Håkan, Meckbach Jane (red.)
Stockholm : Liber : 2007 : 304 s. :
ISBN: 91-47-08437-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Löndahl Charlotte
Fetma - vår nya folksjukdom?
Stockholm : Forskningsrådet för arbetsliv och socialvetenskap (FAS) : cop. 2007 : 121 s. :
ISBN: 978-91-89602-31-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Att känna rörelse : en danspedagogisk metod
Sjöstedt-Edelholm Elisabet, Wigert Anne
Stockholm : Carlsson : 2005 : 86 s. :
ISBN: 91-7203-679-6 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Swanberg Inga
Prevention av ätstörningar : kunskapsläget idag
Stockholm : Statens folkhälsoinstitut : 2004 : 1 PDF-fil (46 s.) :
http://www.fhi.se/upload/PDF/2004/rapporter/r200440preventionavatstorningar.pdf
ISBN: 91-7257-305-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Evans, John (2003). Physical Education and Health: a Polemic or "Let Them Eat Cake!". European Physical Education Review. Vol 9, No 1, 87-101. Hämtas från http://epe.sagepub.com/cgi/content/abstract/9/1/87 Löfgren, Kent. Kompendium om bedömning och betygsättning. Pedagogiska institutionen, Umeå universitet. Olofsson, Eva. (2005). The Discursive Construction of Gender in Physical Education in Sweden, 1945-2003: Is Meeting The Learner´s Needs Tantamount to Meeting The Market´s Needs? European Physical Education Review, Vol. 11, No. 3, 219-238 SBU-rapporten "Fetma - problem och åtgärder. En systematisk litteraturöversikt" + uppdateringen av vissa delar av nyss nämnda rapport "Förebyggande åtgärder mot fetma - en systematisk litteraturöversikt" Quennerstedt, Mikael (2008). Exploring the relation between physical activity and health - a salutogenic approach to physical education. Sport, Education and Society Vol. 13, No. 3, 267- 283. Hämtas från http://www.informaworld.com/smpp/content~content=a795228394~db=all~order=page Vetenskapliga artiklar tillkommer Kurskompendium Idrottsmedicin tillkommer