I kursen behandlas barns och ungas utveckling samt olika former av rörelse. Därvid behandlas särskilt hur de olika rörelseformerna kan anpassas till och stödja barns och ungdomars utveckling samt sambandet mellan rörelse och hälsa. Den studerande tränas att oberoende av årstider och väderlek kunna upptäcka, uppleva och utforska naturvetenskapliga fenomen i naturen. Olika lärandemiljöer och undervisningsmetoder som stimulerar till rörelse och fysisk aktivitet behandlas och prövas varvid friluftsliv och lek särskilt uppmärksammas. I kursen behandlas vidare hur man kan använda ett upplevande, upptäckande och undersökande arbetssätt som redskap för att stimulera elevers nyfikenhet, upptäckarglädje och förståelse för naturvetenskap och teknik. I kursen behandlas undervisning inom berörda ämnesområden ur ett genusperspektiv.
Förväntade studieresultat
Efter genomförd kurs skall den studerande kunna:
redogöra för teorier om barns och ungas utveckling samt kunna tillämpa dessa i ett rörelseperspektiv
redogöra för och tillämpa grunderna för undervisning i friluftsliv
använda naturvetenskapliga förklaringsmodeller för att förklara vardagliga fenomen för barn i de tidiga skolåren på ett sådant sätt att deras intresse och begreppsutveckling stimuleras
använda leken som metod samt förklara dess betydelse för lärande
genomföra grundläggande analyser av rörelsens betydelse för hälsa
skapa goda miljöer för lärande genom att planera, organisera, genomföra och utvärdera undervisning som medverkar till goda rörelseerfarenheter och kunskapsbildning i naturvetenskap, friluftsliv och hälsa
förstå hur undervisning kan bidra till att bryta stereotypa könsmönster
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, laborationer, undervisningsövningar, demonstration av färdigheter samt handledning. Delar av undervisningen ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik vilket innebär specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment är obligatoriska och i regel vid färdighetstränande inslag. Delar av undervisningen kan ges på engelska.
Examination
Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie examinationstillfälle och ett andra examinationstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till ett tredje examinationstillfälle. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till examination nästa gång kursen ges. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
TILLGODORÄKNANDE
Studierektor beslutar om tillgodoräknande på kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.
Litteratur
Giltig från:
2010 vecka 34
Friluftslivets pedagogik : för kunskap, känsla och livskvalitet Brügge Britta, Glantz Matz, Sandell Klas 3. uppl. : Stockholm : Liber : 2007 : [2], 283, [1] s. : ISBN: 978-91-47-05288-2 Se Umeå UB:s söktjänst
Elfström Ingela Barn och naturvetenskap : upptäcka, utforska, lära Stockholm : Liber : 2008 : 178 s. : ISBN: 978-91-47-08422-7 Se Umeå UB:s söktjänst
Stjärnhimlen : en vägvisare i natten Jönsson Uno, Kennedal David, Jilg Karl 2., [rev. och utök.] uppl. : Stockholm : Liber utbildning : 1995 : [2] s., s. 5-70 : ISBN: 91-634-1640-9 (inb.) Se Umeå UB:s söktjänst