"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Idrott och hälsa IV, 30 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Physical Education IV

Denna kursplan gäller: 2009-01-19 och tillsvidare

Kurskod: 6ID003

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-09-27

Reviderad av: Pedagogiska institutionen, 2008-12-18

Innehåll

Moment: Hälsofostran inom idrott och hälsa, 15 hp (Physical Education and Health Promotion) I kursen tas ett helhetsperspektiv på idrott och hälsa. Momentet ger kunskaper om olika teoretiska perspektiv på hälsa samt relationen dem emellan i förhållande till idrott. Rådande hälsodiskurser problematiseras. Studenterna utarbetar en strategisk handlingsplan för såväl skolans övergripande hälsoarbete, som undervisningen i idrott och hälsa. Studenten skall, under handledning, planera, genomföra och utvärdera undervisningsmoment samt utveckla sin egen rörelsekompetens. I momentet tillämpas och fördjupas friluftslivets teori och praktik genom fjälltur i vintermiljö. Vidare ger kursen fördjupade kunskaper i hjärt-lungräddning. Att möta individer och grupper med olika etnisk bakgrund betonas. Kunskap om undervisningssituationen i idrott och hälsa samt de faktorer som påverkar individens och gruppens prestationer fördjupas. Under den verksamhetsförlagda delen, som utgör 3 hp, betonas ledarskapet och lärarrollen i idrott och hälsa. Moment: Didaktik och hälsofostran inom idrott och hälsa i praktiken, 15 hp (Didactics in Physical Education and Health Promotion in Practice) Momentet ger kunskaper om olika ramfaktorer och dess inverkan på lärandesituationen i idrott och hälsa. Särskilt analyseras aktuella styrdokument som gäller för ämnet idrott och hälsa samt lokala kurs- och arbetsplaner. Bedömning och betygsättning inom ämnet problematiseras. Under momentet skall studenten självständigt planera, genomföra och utvärdera undervisningsmoment och genom ledarövningar utveckla sin egen förmåga att undervisa i idrott och hälsa. Vidare tillämpas och fördjupas friluftslivets teori och praktik genom paddling och vandring i kustmiljö. Under den verksamhetsförlagda delen, som utgör 7,5 hp, betonas ledarskapet och lärarrollen i idrott och hälsa.

Förväntade studieresultat

Moment: Hälsofostran inom idrott och hälsa, 15 hp (Physical Education and Health Promotion) För godkänt moment ska studenten: - kunna beskriva, analysera och värdera biomedicinska samt humanistiska perspektiv på hälsa - kunna redogöra för begreppen prevention, promotion, folkhälsa och hälsa och dess relation till skolämnet idrott och hälsa - kunna problematisera rådande fetmadiskurs - kunna utforma strategiskt idrott och hälsoprogram samt analysera hälsofrämjande undervisning utifrån aktuell forskning - kunna skapa goda miljöer för lärande genom att planera, organisera, genomföra och utvärdera undervisning som medverkar till goda rörelseerfarenheter - kunna skapa goda miljöer för lärande för elever med olika etnisk bakgrund i beaktande - ha fördjupade kunskaper i och om friluftsliv i vintermiljö - självständigt kunna planera och genomföra en grundutbildning i hjärt-lungräddning - genom aktivt deltagande kunna analysera såväl den egna som olika individers rörelseförmåga i syfte att fördjupa förståelsen för den egna rörelsekompetensens betydelse i ett didaktiskt perspektiv Moment: Didaktik och hälsofostran inom idrott och hälsa i praktiken, 15 hp (Didactics in Physical Education and Health Promotion in Practice) För godkänt moment ska studenten: - självständigt kunna skapa goda miljöer för lärande genom att planera, organisera, genomföra och utvärdera undervisning som medverkar till goda rörelseerfarenheter - kunna analysera och tolka skolans styrdokument och använda dessa vid utformande av lokala kurs- och arbetsplaner samt betygskriterier - ha fördjupade kunskaper i idrottsdidaktisk kunskapsbildning med fokus på betyg och bedömning - kunna utforma undervisning i idrott och hälsa ur ett helhetsperspektiv - ha fördjupade kunskaper i och om friluftsliv i olika miljöer

Behörighetskrav

Univ: Idrott och hälsa, I, II och III.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, laborationer, undervisningsövningar, demonstration av färdigheter samt handledning. Delar av undervisningen ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik vilket innebär specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Undervisningsmoment med praktiska inslag är obligatoriska. Delar av undervisningen kan ges på engelska.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga uppgifter och obligatoriska avsnitt är godkända Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/avsnittet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på avsnitt/kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket avsnitt eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Litteratur

  • Giltig från: 2009 vecka 4

    Litteratur gemensam för båda momenten:

    Idrottsundervisning : ämnet idrott och hälsas didaktik.
    Annerstedt Claes, Peitersen Birger, Rønholt Helle
    Göteborg : Multicare ; Højbjerg : 2001 : 339 s. : ill. :
    ISBN: 91-971398-8-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Friluftslivets pedagogik : för kunskap, känsla och livskvalitet
    Brügge Britta, Glantz Matz, Sandell Klas
    3. uppl. : Stockholm : Liber : 2007 : [2], 283, [1] s. :
    ISBN: 978-91-47-05288-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Rörelse och idrott.
    Huitfeldt Åke, Tärnklev Conny, Bergström Mike, Huitfeldt Susanne, Ågren Åsa
    1. uppl. : Stockholm : Liber, cop. 1998 ; ([Borås] : 288 s. : ill. :
    ISBN: 91-47-04817-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lpo/Lpf 94. Läroplaner för skolväsendet. Stockholm: Utbildningsdepartementet. Skolverket (2000a): Kursplaner och betygskriterier - Idrott och hälsa. www.skolverket.se

    Moment: Hälsofostran inom idrott och hälsa, 15 hp (Physical Education and Health Promotion)

    Bremberg Sven
    Elevhälsa : teori och praktik
    2., [helt omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 269 s. :
    ISBN: 91-44-04253-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Fysisk aktivitet, matvanor, övervikt och självkänsla bland ungdomar
    Rasmussen Finn, Eriksson Marit
    Stockholm : Epidemiologiska enheten : 2004 : 172 s. :
    ISBN: 91-973246-8-X
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hjärt - lungräddning : instruktörsbok
    1. uppl. nov. 2006 : Göteborg : Stiftelsen för HLR : 2006 : 35 s. :
    ISBN: 82-91828-64-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Begreppen hälsa och hälsofrämjande : en litteraturstudie
    Medin Jennie, Alexanderson Kristina
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 180 s. :
    ISBN: 91-44-01598-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kropp och politik : hälsoupplysning som samhällsspegel från 30-tal till 90-tal
    Palmblad Eva, Eriksson Bengt Erik
    Stockholm : Carlsson : 1995 : 160 s. :
    ISBN: 91-7798-926-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Evans, John (2003). Physical Education and Health: a Polemic or "Let Them Eat Cake!" Hämtas från http://epe.sagepub.com/cgi/content/abstract/9/1/87 Evans, John (2004). Making a Difference? Education and "Ability" in Physical Education. Hämtas från http://epe.sagepub.com/cgi/content/abstract/10/1/95 Isaksson, Therese och Lundberg, Ingela (1999). Muslimska flickor och svensk skolidrott. En undersökning baserad på intervjuer med muslimska flickor. Idrottsforskaren, nr 1. Hämtas från http://www.pedag.umu.se/utbildning/kurslitteratur/index.html Quennerstedt, Mikael (2008). Exploring the relation between physical activity and health - a salutogenic approach to physical education. Hämtas från http://www.informaworld.com/smpp/content~content=a795228394~db=all~order=page Walseth, Kristin (2008). Bridging and bonding social capital in sport - experiences of young women with an immigrant background. Hämtas från http://www.informaworld.com/smpp/content~db=all~content=a788290733?words=walseth* Wright, Jan; O´Flynn, Gabrielle & Macdonald, Doune (2006) Being Fit and Looking Healthy: Young Women's and Men´s Constructions of Health and Fitness. Sex Roles 54:707-716.

    Moment: Didaktik och hälsofostran inom idrott och hälsa i praktiken, 15 hp (Didactics in Physical Education and Health Promotion)

    Berg Ulla
    Metodik i redskap
    2., rev. uppl. : Stockholm : Svenska gymnastikförbundet : 2008 : 81 s. :

    Redelius Karin
    Betygsättning i idrott och hälsa - en didaktisk utmaning med pedagogiska konsekvenser
    Ingår i:
    Idrottsdidaktiska utmaningar
    Stockholm : Liber : 2007 : 304 s. :

    Metodik och teknik i matta och hopp
    Svenska gymnastikförbundet , Stening-Furén Birgitta, Hedin Iaa, Gylldorff Lars
    2., [rev.] uppl. : Stockholm : Svenska gymnastikförbundet : 2007 : 82, [2] s. :

    Tholin Jörgen
    Att kunna klara sig i ökänd natur : en studie av betyg och betygskriterier - historiska betingelser och implementering av ett nytt system
    Borås : Högskolan i Borås : 2006 : 211, [15] s. :
    http://hdl.handle.net/2320/1532z Högskolan i Borås: Item 2320/1532
    ISBN: 91-628-6928-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Redelius, Karin (2008). MVG i idrott och hälsa - vad krävs då? Svensk idrottsforskning, 4, 23-26. Whitehead, Margaret (2005) Physical Literacy - A Developing Concept. British Philosophy of Sport Association (21 s).

  • Giltig från: 2005 vecka 26