"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Idrott och hälsa I, 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Physical Education I

Denna kursplan gäller: 2010-01-25 och tillsvidare

Kurskod: 6ID000

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2007-06-15

Reviderad av: Pedagogiska institutionen, 2009-11-20

Innehåll

I kursen behandlas barns och ungdomars utveckling och lärande i ett pedagogiskt rörelsefokuserat perspektiv. Gruppens sociala utveckling studeras och sambandet mellan rörelse och hälsa belyses. I kursen behandlas kunskapande i, om och genom - bollspel, friluftsliv och dans-rytmik–rörelse. Vidare behandlas idrott, undervisning i idrott och hälsa samt synen på fysisk fostran i ett historiskt och samhälleligt perspektiv. Olika lärandemiljöer och undervisningsmetoder som stimulerar till rörelse och fysisk aktivitet diskuteras och prövas. Med utgångspunkt i friluftslivet diskuteras natur- och miljöfrågor i förhållande till hållbar utveckling.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs skall studenten kunna • redogöra för teorier om barns och ungdomars fysiska, motoriska och sociala utveckling samt tillämpa dessa i ett pedagogiskt rörelsefokuserat perspektiv • redogöra för teorier om gruppdynamik och grupputveckling • redogöra för rörelsens betydelse för hälsan • tillämpa och beakta bollspel, friluftsliv, dans-rytmik-rörelse både som mål och medel i undervisning • beskriva och analysera historiska och samhälleliga faktorer som bidragit till idrottens och ämnet idrott och hälsas utveckling • analysera och värdera innehåll och arbetssätt i bollspel-, friluftsliv- och dans-rytmik-rörelseundervisning • utföra och demonstrera dansens olika grundsteg och några traditionella danser • tillämpa några olika friluftstekniker

Behörighetskrav

Idrott och hälsa A, Ma B, Nk B, Sh A (områdesbehörighet 17)

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, laborationer, undervisningsövningar, demonstration av färdigheter samt handledning. Delar av undervisningen ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik vilket innebär specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment av prövande karaktär är obligatoriska. Delar av undervisningen kan ges på engelska. Friluftsliv praktiseras i såväl närmiljö som på annan ort med övernattning.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga uppgifter och obligatoriska avsnitt är godkända. Varje avsnitt kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/avsnittet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Studierektor/betygssättande lärare beslutar om tillgodoräknande på moment eller delar av kurs, efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas. Umeå School of Education beslutar om tillgodoräknande av hel kurs.

Litteratur

Giltig från: 2010 vecka 4

Annerstedt Claes
Att (lära sig) vara lärare i idrott och hälsa
Göteborg : Multicare : 2007 : 207 s. :
ISBN: 91-974590-2-X
Se Umeå UB:s söktjänst

Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Idrottens historia : från antika arenor till modern massrörelse
Blom K. Arne, Lindroth Jan, Månsson Lennart
Farsta : SISU idrottsböcker : 1995 : 342 s. :
ISBN: 91-87660-15-6 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Friluftslivets pedagogik : för kunskap, känsla och livskvalitet
Brügge Britta, Glantz Matz, Sandell Klas
3. uppl. : Stockholm : Liber : 2007 : [2], 283, [1] s. :
ISBN: 978-91-47-05288-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Halling Anders
Bolden i spil : teambold i teori og praksis
Odense : Syddansk Universitetsforlag : cop. 2005 : 154 s. :
ISBN: 87-7838-997-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Motorik, lek och lärande.
Jagtøien Greta Langlo, Hansen Kolbjørn, Annerstedt Claes, Claesson Ulf, Handrum Ragna
1. uppl. : Göteborg : Multicare ; Oslo : 2002 : 244 s. : ill. : 25 cm :
ISBN: 91-974590-0-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Rörelse och idrott.
Huitfeldt Åke, Tärnklev Conny, Bergström Mike, Huitfeldt Susanne, Ågren Åsa
1. uppl. : Stockholm : Liber, cop. 1998 ; ([Borås] : 288 s. : ill. :
ISBN: 91-47-04817-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Att känna rörelse : en danspedagogisk metod
Sjöstedt-Edelholm Elisabet, Wigert Anne
Stockholm : Carlsson : 2005 : 86 s. :
ISBN: 91-7203-679-6 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Svedberg Lars
Gruppsykologi : om grupper, organisationer och ledarskap
4., [bearb., uppdaterade och kompletterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 428 s. :
ISBN: 978-91-44-01983-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Backman, Erik (2004). Friluftsliv i skolan. I Håkan Larsson & Karin Redelius (red.). Mellan nytta och nöje: Bilder av ämnet idrott och hälsa (rapport nr 2 i serien Skola-Idrott-Hälsa). Stockholm: Idrottshögskolan. Engström, Lars-Magnus (2005). Barnidrott och vuxenmotion som kulturella uttryck. Hämtas från http://www.idrottsforum.org/articles/engstrom/engstrom050831.html. Olofsson, Eva (2005). The discursive construction of gender in physical education in Sweden, 1945-2003: is meeting the learners s needs tantamount to meeting the market s needs? European Physical Education Review, 11, 3, 219-238. Thedin Jacobsson, Britta (2004). Basket, brännboll och så lite hälsa! Lärares uppfattning om vad hälsa innebär i ämnet idrott och hälsa. I Håkan Larsson & Karin Redelius (red.). Mellan nytta och nöje: Bilder av ämnet idrott och hälsa (rapport nr 2 i serien Skola-Idrott-Hälsa). Stockholm: Idrottshögskolan. Handböcker och annan idrottsmetodisk litteratur om ca 200 sidor tillkommer.