"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Historiedidaktik, 7,5 hp

Engelskt namn: History Didactics

Denna kursplan gäller: 2024-09-09 och tillsvidare

Kurskod: 6HI042

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Historia: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för idé- och samhällsstudier

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2024-10-02

Innehåll

Kursen behandlar både historiedidaktisk teori och praktik. Teoretiskt diskuteras centrala teman och begrepp inom historiedidaktiken, exempelvis historiedidaktiska val, historiemedvetande, genus och etnicitet, värdegrundsfrågor, historieämnets kunskapsanspråk, samt lärares och elevers förståelse av vad historieämnet kan och ska göra. Praktiska historiedidaktiska övningar fokuserar på urval ur ett större stoff, på brott och kontinuitet, källanvändning och källkritik i undervisning, aktör och struktur, samt historiebruk. Dessa övningar syftar till att hjälpa studenten att utarbeta fruktbara arbetssätt i undervisningen i historia. Studenten tar också del av och analyserar innehållet i och debatten kring historieämnets kurs- och ämnesplaner. Centralt i kursen är också arbete med kurs- och ämnesplanerna med fokus på att utarbeta både moment- och kursplanering.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten:  

Kunskap och förståelse  

  • visa fördjupade kunskaper om samspelet mellan framställningsform och historiskt innehåll med särskilt fokus på historiskt berättande, historisering, historiska synteser och olika principer att indela förfluten tid  
  • visa grundläggande kunskap om olika historiedidaktiska traditioner och förståelse för centrala ämnesdidaktiska begrepp, som historiemedvetande och historiebruk  

Färdighet och förmåga  

  • kunna formulera och förmedla sina kunskaper väl i tal och skrift  
  • visa förmåga till självreflektion i relation till medstudenter och kunskapsstoff i det vetenskapliga tankeutbytet   
  • med stöd av historiedidaktisk teori och skolans styrdokument kunna formulera mål för sin undervisning och göra ett relevant urval ur ett större historiskt stoff  

Värderingsförmåga och förhållningssätt 

  • visa förmåga att problematisera och vetenskapligt värdera de kunskaper som preciseras i Kunskap och förståelse ovan  
  • kunna göra etiska överväganden för att på ett nyanserat och sakligt sätt kunna undervisa om historia  
  • visa grundläggande förståelse för olika historiska perspektiv och olika historiesyner samt förhålla dessa till lärares och elevers förståelse av historieämnet.  
     

Behörighetskrav

Historia 1, med godkänt resultat på 15 hp, eller motsvarande.  

Undervisningens upplägg

Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier och övningar. Obligatorisk närvaro gäller vid seminarier och övningar om inte annat uttryckligen anges. När kursen ges som nätkurs sker interaktion via lärplatform och/ eller digitala mötesverktyg.  

Studenten måste ha tillgång till dator med mikrofon och webbkamera samt tillgång till en stabil internetuppkoppling för att delta vid webbaserade seminarier.  

Examination

Examinationen utgörs av aktivt deltagande i seminarierna och skriftliga inlämningsuppgifter. För de skriftliga inlämningsuppgifterna ges betygen Underkänd, Godkänd och Väl godkänd. För seminarierna ges betygen Underkänd och Godkänd. För godkänt seminariedeltagande krävs aktivt deltagande på samtliga seminarier. För betyget G på kursen krävs att samtliga examinationer på kursen är godkända. För betyget Väl godkänd krävs godkänd på seminarier och väl godkänd på kursens skriftliga delar.  

Ett omprov ska erbjudas senast två månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studenternas tentamen är tillgänglig. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. Den som godkänts i prov får ej undergå förnyat prov för högre betyg.  

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas efter studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 arbetsdagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.  

 

 

Övriga föreskrifter

I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.  

I en examen får denna kurs inte inkluderas tillsammans med en annan kurs med liknande innehåll. Vid osäkerhet bör studenten konsultera studierektor vid Institutionen för idé- och samhällsstudier vid Umeå Universitet.  

 

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.