"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Läraryrkets dimensioner, 22,5 hp

Engelskt namn: Dimensions of the Teaching Profession

Denna kursplan gäller: 2011-09-05 och tillsvidare

Kurskod: 6HI016

Högskolepoäng: 22,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Historia: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för idé- och samhällsstudier

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2011-06-29

Innehåll

Undervisningen under kursen är huvudsakligen förlagd till skolmiljö. Under kursen skall de studerande systematiskt förberedas för en kommande yrkesverksamhet. Det innebär att de både självständigt och under handledning får omsätta kunskaper från universitetsutbildningen i praktisk yrkesutövning. Detta sker genom att de studerande genomför egen undervisning och följer lokala lärarutbildare (LLUare) i deras undervisning. Under denna VFU-period ska studenten planera, genomföra och utvärdera minst ett arbetsområde. Fokus ligger på arbetsområdet, inklusive provkonstruktion, bedömning och återkoppling. Kursen övergripande syfte är att de studerande skall introduceras i rollen som lärare och fördjupa sin förmåga att leda undervisning i de ingående ämnena samt planera och genomföra minst ett arbetsområde i huvudämnet. VFU ska omfatta 40 timmars arbetsvecka inklusive genomförandet av lektioner, auskultationer, arbete med VFU-uppgifter samt deltagande i annan verksamhet kopplad till lärarens yrkesroll. Studenten ska tillsammans med den lokala lärarutbildaren planera VFU så att arbetet ryms inom ramen för heltidstjänstgöring.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande Kunskap och förståelse - visa kunskap om olika sätt att undervisa i de ingående ämnena - visa förståelse för betydelsen av att som lärare ha goda kunskaper i de ingående ämnena och ämnenas didaktik Färdighet och förmåga - visa förmåga att formulera mål för den egna undervisningen i de ingående ämnena i enlighet med gällande styrdokument och finna lämpliga metoder och läromedel för att undervisa mot uppsatta mål med avseende på ett helt arbetsområde - visa förmåga att göra urval ur ett större stoff samt analysera och strukturera detta på lämpligt sätt med avseende både på den enskilda lektionen och ett helt arbetsområde - kunna redovisa sina didaktiska val och reflektera över den egna undervisningen och utvärdera konsekvenserna av olika undervisningsval för eleverna - visa god förmåga att bedöma elevernas prestationer Värderingsförmåga och förhållningssätt - uppvisa god förmåga att med gott omdöme leda, bemöta och interagera med elever - kunna reflektera över sin identitet som lärare och analysera sin egen utveckling - uppvisa ansvarskänsla för den egna undervisningen och elevernas lärande

Behörighetskrav

Univ.: UK I-II, Historia I-III

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av universitetsförlagda introduktioner inför VFU samt handledning av lokal lärarutbildare under den skolförlagda delen.

Examination

Examinationen är en bedömning av studentens insatser i klassrummet samt skriftliga uppgifter. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education (USE). Blankett för tillgogoräknande www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.