"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Historia III forts., 30 hp

Engelskt namn: History III

Denna kursplan gäller: 2017-01-02 och tillsvidare

Kurskod: 6HI015

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Historia: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för idé- och samhällsstudier

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2012-06-05

Reviderad av: Prefekten för Institutionen för idé- och samhällsstudier, 2016-09-14

Innehåll

Kursen består av 4 moment: Historiografi (6hp), Idéhistoriska perspektiv (7,5hp), Ekonomisk-historiska perspektiv på historia (7,5hp), och Historiebruk, historiekultur och historiemedvetande (9hp).

Moment 1: Historiografi (6hp)
Momentet avser dels att fördjupa studenternas ämneskunskaper, dels att fördjupa förståelsen av historieämnets vetenskapliga utveckling. Under kursens gång skall studenterna läsa verk som representerar olika historiska traditioner. Genom läsning av dessa får studenterna en ämnesfördjupning som problematiserar historisk metod, källmaterial och teorianvändning. Momentet ger en fördjupad kunskap i historia.

Moment 2: Idéhistoriska perspektiv: Vetenskap, kultur och samhälle (7,5 hp)
Momentet behandlar idéhistorisk historiografi samt idéhistoriska perspektiv och metoder. För att konkretisera detta kommer kursen belysa nyare idéhistoriska perspektiv på vetenskapernas framväxt och utveckling från 1500- och 1600-talens vetenskapliga revolution till dagens vetenskapsdominerade värld. Fokus ligger på vetenskapernas idémässiga utveckling, samhälleliga drivkrafter och konsekvenser liksom på deras kulturella formering och betydelser. Vidare uppmärksammas vetenskapens betydelse för synen på naturen, samhället, genus och kunskapsförmedling. Under kursens gång ska studenterna genom seminarier och självständiga arbeten studera vetenskapshistoriska källtexter. Avsikten är att studenterna skall tillägna sig idé- och lärdomshistoriska metoder, så som att lära sig vad som kan utgöra en idéhistorisk källa och hur dessa analyseras och kritiskt granskas. Studenterna ska också få resonera om hur detta eventuellt skiljer sig från källkritisk metod.

Moment 3: Ekonomisk-historiska perspektiv på historia (7,5 hp)
Momentet behandlar drivkrafter bakom världsekonomins utveckling, med fokus på tiden efter 1800. Momentet fångar de stora dragen och de breda sammanhangen i den globala utvecklingen, samt ger en fördjupad kunskap om faktorer bakom västvärldens välståndsutveckling i relation till den globala. Särskilt fokus riktas mot olika ekonomiska tankemodeller för att förklara ekonomisk utveckling och förändring.

Moment 4: Historiebruk i teori och praktik (9hp)
Kursen innehåller två delar där den första delen fokuserar på allmänna teorier om historiebruk och syftar till att ge den studerande en grundläggande förståelse av detta analysredskap och dess sammanhang. I momentets andra del fokuseras och analyseras konkreta exempel på olika typer av historiebruk i exempelvis historiska utställningar, minnesmärken, politisk debatt och nyhetsrapportering. För de studenter som så önskar anordnas under momentets senare del en exkursion till en plats eller ett område av speciellt intresse ur ett historiebruksperspektiv där olika historiska platser, minnesmärken, muséer etc. besöks och analyseras. Studenter som inte önskar medfölja på denna exkursion ges möjlighet att analysera andra konkreta exempel på historiebruk. I momentet ingår att konstruera övningar i källkritik, övningar i analys av historiebruk samt övningar i hur film och dataspel kan användas i undervisning.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande

Kunskap och förståelse

- visa fördjupade kunskaper om olika historiska perspektiv, metoder och teoribildningar.
- visa fördjupade kunskaper om historiebruk, historiekultur och historiemedvetande samt historielärarens roll som förmedlare av historia.

Färdighet och förmåga

- Visa associationsförmåga och förmåga till självreflektion i relation till medstudenter och kunskapsstoff i det vetenskapliga tankeutbytet.
- kunna tolka historiska berättelser och artefakter och förstå deras roll för historiebruk och historiekultur.
- självständigt kunna utveckla olika undervisningsmetoder som medvetandegör elever om källkritik, vetenskaplig metod och historiebruk.
- kunna formulera och förmedla sina kunskaper väl och på olika sätt i tal och skrift.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kunna problematisera, analysera och vetenskapligt värdera de kunskaper som preciseras i Kunskap och förståelse ovan.

Behörighetskrav

Univ.: Genomgången utbildningsvetenskaplig kärna I, verksamhetsförlagd utbildning I, Historia I, samt Historia II, med godkänt resultat på minst 22.h hp, eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier och övningar. Obligatorisk närvaro gäller vid seminarier och övningar om inte annat uttryckligen anges.

Examination

Examination sker skriftligen och muntligen. Med skriftlig examination avses normalt skrivsalstentamen men kan också vara individuella inlämningsuppgifter. Med muntlig examination avses enskild muntlig tentamen, muntlig tentamen i grupp eller examinerande seminarium. Vidare används case som didaktisk praktik och rollspel. Vid delexaminationer som seminarier och övningar ges betygen U och G, medan skriftlig eller muntlig tentamen betygssätts med U,G,VG. Varje moment betygsätts med U,G,VG. Betyget på ett moment utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla prov är godkända och obligatoriska moment genomförda. För betyget godkänd som slutbetyg på kursen krävs betyget godkänd på samtliga moment som ingår i kursen. För betyget väl godkänd som slutbetyg på hela kursen krävs betyget väl godkänd på moment omfattande ett totalt poängantal av 20.

För studerande som inte godkänts vid det ordinarie provet anordnas ytterligare provtillfälle efter någon tid. Den som godkänts i prov får inte undergå prövning för högre betyg. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Lärarhögskolan vid Umeå universitet (LH). Blankett för tillgogoräknande www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

Giltig från: 2017 vecka 52

Historiografi, 6 hp

Obligatorisk litteratur

Evans Richard J.
Till historiens försvar
1. uppl. : Stockholm : SNS förl. : 2000 : 303 s. :
ISBN: 91-7150-788-4 (inb.) ; 339:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Det förflutna är inte vad det en gång var
Kjeldstadli Knut, Persson Bo, Åmark Klas, Torhell Sven-Erik
Lund : Studentlitteratur : 1998 : 308 s. :
ISBN: 91-44-00505-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s 44-75.

Nilsson Roddy
Postmodernism, källkritik och historieskrivning
Historisk Tidskrift nr 2, s 233-248 : 2005 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Finns att ladda ner på Album under tidskrifter

I historiens skruvstäd : berättelser om Europas 1900-tal
Berntson Lennart, Nordin Svante
Stockholm : Atlantis : 2008 : 265 s. :
ISBN: 9789173532716
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Fördjupningslitteratur Brändström, Anders, De kärlekslösa mödrarna, Umeå 1984, 271 s. eller Winberg, Christer, Folkökning och proletarisering: kring den sociala strukturomvandingen på Sveriges landsbygd under den agrara revolutionen, Göteborg 1975; 344 s eller Johansson, Roger, Kampen om historien. Ådalen 1931. Sociala konflikter, historiemedvetande och historiebruk 1931-2000, Lund 2001, 557 s. och Ginzburg, Carlo, Osten och maskarna: en 1500-talsmjölnares tankar om skapelsen, Stockholm 1996, 240 s. eller Darnton, Robert, Stora kattmassakern och andra kulturhistoriska bilder från Frankrikes upplysningstid, Stockholm 1987, 338 s. eller Davis, Nathalie Zemon, Martin Guerres återkomst, Stockholm 1985, 213 s och Ulrich, Laurel Thatcher, En jordemors berättelse. Barnmorska Martha Ballards liv genom hennes dagbok 1785-1812, Stockholm 1992, 456 s. eller Koven, Seth & Miche, Sonya (eds), Mothers of a New World. Maternalist Politics and the origin of the Welfare States, New York & London 1993, 447 s

Idéhistoriska perspektiv: Vetenskap, kultur och samhälle, 7,5 hp

Idéhistoria i tiden: Perspektiv på ämnets identitet under sjuttiofm år, red, Nils Andersson & Henrik Björck (Stockholm: Brutus Östlings bokförlag Symposion, 2008) 335 s. valda delar. Obligatorisk

Making modern science : a historical survey
Bowler Peter J., Morus Iwan Rhys
Chicago : University of Chicago Press : c2005. : viii, 529 p. :
http://catdir.loc.gov/catdir/toc/ecip0421/2004019553.html
ISBN: 0-226-06860-9 (alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Obligatorisk Förslag på källtexter, 1-2 väljs i samband med fördjupningsarbete

Det nya Atlantis
Bacon Francis, Hägerstrand Olof
Stockholm : Carmina : 1979 : 87 s. :
ISBN: 91-7528-005-1 (inb.) ; 37:00
Se Umeå UB:s söktjänst

Människosläktets andliga förkovran
Condorcet Jean-Antoine-Nicolas de Caritat, Klum Arne, Hägerstrand Olof
Stockholm : Carlsson : 2002 : 203 s. :
ISBN: 91-7203-260-X (inb.) : 247:00
Se Umeå UB:s söktjänst

Carson Rachel
Tyst vår
[Ny utg.] : Stockholm : Prisma : 1966 : 287, [1] s. :

Darwin Charles
Om arternas uppkomst genom naturligt urval eller De bäst utrustade rasernas bestånd i kampen för tillvaron
4. utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 389 s. :
ISBN: 91-27-11164-4 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (1859; sv. utgåva 1976 eller senare)

Hedenius Ingemar
Tro och vetande
Stockholm : Bonnier : 1949 : 381 s. :

De vetenskapliga revolutionernas struktur
Kuhn Thomas S., Björkhem Örjan, Welin Stellan
Lund : Doxa : 1979 : [5] s., s. 9-192 :
ISBN: 91-578-0092-8 ; 73:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (1962; sv. utgåva 1979 eller senare)

Pauling Linus
Aldrig mera krig!
Stockholm : Bonnier : 1959 : 215 s. :

Snow C. P.
De två kulturerna
Uppsala : Studentfören. Verdandi : 1961 : 51 s. :
Läsanvisning: (1958; sv. utgåva 1998 eller senare)

Den dubbla spiralen
Watson James D., Valentin Jack
Stockholm : Norstedt : 1968 : 210, [1] s., [4] pl.-bl. :
Läsanvisning: (Sv. utgåva 1968 eller senare)

Wright Georg Henrik von
Vetenskapen och förnuftet : ett försök till orientering
Helsingfors : Söderström : 1986 : 153 s. :
ISBN: 951-52-1096-8 (inb.) ; Mk 73:90
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (1986 eller senare utgåvor)

Wägner Elin
Väckarklocka
Stockholm : Bonnier : 1949 : 337 s :
Läsanvisning: (1949 eller senare utgåvor)

Merchant, Carolyn, Naturens död: Kvinnan, ekologin och den vetenskapliga revolutionen (1980; sv. utgåva 1994), 394 s. Kortare källtexter och artiklar på sammanlagt 75-125 sidor tillkommer.

Ekonomisk-historiska perspektiv på historia, 7,5 hp

Schön Lennart
Vår världs ekonomiska historia. : D. 2 Den industriella tiden
1. uppl. : Stockholm : SNS förlag : 2010 : 575 s. :
ISBN: 978-91-85695-54-6 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Västvärldens väg till välstånd
Rosenberg Nathan, Birdzell Luther Earle, Emond Tryggve
2. uppl., b 2. tr. : Stockholm : SNS förl. : 2002 : 415, [1] s. :
ISBN: 91-7150-882-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kragh Martin
De ekonomiska idéernas historia
1. uppl. : Stockholm : SNS förlag : 2012 : 319 s. :
ISBN: 978-91-86949-03-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

* Ett antal engelska artiklar tillkommer

Historiebruk i teori och praktik, 9 hp

Historien är nu : en introduktion till historiedidaktiken
Karlsson Klas-Göran, Zander Ulf
2., [uppdaterade och bearbetade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 430 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/31645-02/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-05208-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 73-222.

MacMillan Margaret
The uses and abuses of history
London : Profile : 2009 : xiii, 194 p. :
ISBN: 978-1-84668-204-9 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Fulbrook Mary
German national identity after the Holocaust
Oxford : Polity press in association with Blackwell : 1999 : 248 s. :
ISBN: 0-7456-1044-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

MacDonald David Bruce
Identity politics in the age of genocide : the Holocaust and historical representation
London : Routledge : 2008 : xii, 261 s. :
http://catdir.loc.gov/catdir/toc/ecip0716/2007015691.html
ISBN: 9780415430616
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Totten Samuel
Teaching about genocide : issues, approaches, and resources
Greenwich, Conn. : Information Age Pub. : c2004 : xi, 304 p. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0411/2003024774.html
ISBN: 159311074X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Dessutom tillkommer en svensk doktorsavhandling som studenten väljer själv i samråd med ansvarig lärare.