"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Bild 2b, 15 hp

Engelskt namn: Visual Art 2b

Denna kursplan gäller: 2024-05-13 och tillsvidare

Kurskod: 6ES136

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2024-03-08

Innehåll

Kursen syftar till att ge fördjupade kunskaper i området bild. Ämnesdidaktiska kunskaper fördjupas och breddas och inkluderar bedömning och betygsättning. Konstgrafiska trycktekniker och kunskaper om olika material samt tekniker inom formområdet behandlas, inom vilka aspekter av hållbar utveckling beaktas.  

Delkurs 1:  Form (Form), 5 hp 
Delkursen innehåller fördjupning inom tredimensionell gestaltning, med ett bilddidaktiskt fokus. Hållbar utveckling diskuteras i relation till tredimensionellt skapande. Studenten tränas i analys av olika aspekter av tredimensionell form, samt utvecklar färdigheter att montera och presentera tredimensionella verk. 

Delkurs 2: Grafiska uttryck (Graphic art), 5 hp 
Delkursen innehåller fördjupning inom tvådimensionell bildframställning, med särskilt fokus på konstnärliga hantverkstekniker för grafiska uttryck, såväl digitala som analoga. Dessa diskuteras i relation till bildundervisning och hållbar utveckling, båda ur ett historiskt och samtida perspektiv. Delkursen innehåller även presentation och montering av bilder. 

Delkurs 3: Bilddidaktik inklusive metodik (Art pedagogy), 5 hp 
Delkursen innefattar framställande av undervisningsmaterial, planering och genomförande av undervisningsupplägg, i vilken bedömning och betygsättning ingår. Med utgångspunkt i ämnets styrdokument och ämnesdidaktisk litteratur ska studenten reflektera över hur lärandesituationer kan iscensättas. 

Förväntade studieresultat

För betyget Godkänd ska den studerande kunna:
 
Delkurs 1: Form (Form 5 hp), 5 hp 

Kunskap och förståelse 

  • redogöra för hantverksmässiga tekniker och ämnesspecifika begrepp för arbete med tredimensionell form  

Färdighet och förmåga 

  • gestalta tredimensionellt med olika tekniker och material 
  • montera och presentera tredimensionella verk  

Värderingsförmåga och förhållningssätt 

  • reflektera över materialanvändning i bildämnet i relation till hållbar utveckling 

 

Delkurs 2: Grafiska uttryck (Graphic art), 5 hp

Kunskap och förståelse 

  • redogöra för hantverksmässiga tekniker och ämnesspecifika begrepp för grafiska uttryck  

Färdighet och förmåga 

  • framställa tvådimensionella bilder av grafisk karaktär med olika tekniker och material 
  • montera och presentera bilder  

Värderingsförmåga och förhållningssätt 

  • dra slutsatsers om olika grafiska teknikers möjligheter och begränsningar utifrån ett bilddidaktiskt sammanhang 
  • reflektera över materialanvändning i bildämnet i relation till hållbar utveckling 

 

Delkurs 3: Bilddidaktik (Art pedagogy), 5 hp

Kunskap och förståelse 

  • redogöra för ämnesdidaktisk teori  

Färdighet och förmåga 

  • planera och genomföra undervisning i bild utifrån gällande styrdokument samt aktuell ämnesdidaktisk teori
  • framställa eget undervisningsmaterial,
  • utifrån styrdokument bedöma bildarbeten och sätta betyg  

Värderingsförmåga och förhållningssätt 

  • reflektera över och problematisera bildundervisning samt betygsättning utifrån styrdokument, ämnesdidaktisk teori och aktuell forskning. 

Behörighetskrav

Bild 2a med godkänt resultat på minst 10 hp eller motsvarande

Undervisningens upplägg

Kursen omfattar ämnesstudier i form av laborativt gestaltande och problemorienterat arbete inom det konstnärliga, hantverksmässiga och bilddidaktiska området. Undervisning bedrivs i form av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier och workshops. Kursarbetet genomförs i grupp och individuellt. 

Examination

Delkursesrna examineras genom gestaltande arbete, muntlig redovisning, seminarier samt skriftlig inlämningsuppgift. 
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform.

Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov och kan göras för student som erhållit beslut om stöd. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

Vid examination av skriftliga inlämningsuppgifter samt gestaltande arbeten används betygsgraderna Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). Vid examination av seminariedeltagande används betygsgraderna Underkänd (U) eller Godkänd (G). För att få betyget Väl godkänd (VG) på hela kursen krävs att studenten fått detta betyg på delkurser om minst 10hp.

Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov.

Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.

En student som inte helt uppfyller målen för examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå godkänt betyg på kursen. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det eller de mål som studenten inte uppnått och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett underkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är inte tillåtet.

Övriga föreskrifter

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är kursens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas, annars måste de göras eller lämnas in vid nytt provtillfälle.

Kursen ersätter den tidigare kursen Bild 2b(6ES033, 6ES093) och kan inte tas med i examen tillsammans med denna. Kursen får inte heller tas med i examen tillsammans med Bild 2b, distans(6ES052, 6ES091).

 



I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.

Litteratur

Giltig från: 2024 vecka 27

Delkurs 1

Vihma Susann
Designhistoria : en introduktion
Stockholm : Raster : 2003 :
ISBN: 91-87215-48-9 (korr.) z 91-87215-489
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artistic research within creative studies
Lind Anders, Lundstedt Lotta
Umeå : Institutionen för estetiska ämnen, Umeå Universitet : 2023 : 103 sidor :
Fritt tillgänglig via Umeå universitet
ISBN: 9789178559558
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar

Medbo Mårten
Lerbaserad erfarenhet och språklighet
Göteborg : Konstnärliga fakulteten, Göteborgs universitet : 2016 : 231 sidor :
ISBN: 9789198242348
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar. Boken tillhandahålls av institutionen som PDF fil

Valbar litteratur tillkommer

Delkurs 2

Gudmundson Anders
Handledning i grafik
Grafiska sällskapet : 2007 :
Grafiska sällskapet
Obligatorisk
Läsanvisning: Valda sidor

Moment 3

Karlsson Häikiö Tarja
Potentials and Problem Areas in Assessment in Visual Arts Education in Sweden
Malmö university : 2021 :
EDUCARE 2021:2
Obligatorisk

Åsén Gunnar
Bildundervisning och lärande genom bilder
Första upplagan : 2017 : 200 sidor :
ISBN: 9789147122271
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda sidor, meddelas senare

Skåreus(red) Eva
Estetiska ämnen och genus
Gleerups Utbildning AB : 2018 :
ISBN: 978-91-40-69503-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 9-22, s. 105-126

Referenslitteratur

Robach Cilla
Konceptdesign
Stockholm : Nationalmuseum : 2005 : 157 s. :
ISBN: 91-7100-726-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Delkurs 1