"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Praktiskt estetiskt ämne - Bild 2, 15 hp

Engelskt namn: Practical Aesthetic Subject - Visual Art 2

Denna kursplan gäller: 2024-03-11 och tillsvidare

Kurskod: 6ES135

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2024-06-14

Innehåll

Kursen har ett ämnesdidaktiskt perspektiv och tar utgångspunkt i visuell kommunikation. Genom laborativt undersökande arbete utvecklas grundläggande förmåga att framställa bilder med digitala tekniker och verktyg. Kursen innehåller studier i olika dokumentationsformer och inom ramen för digital bild studeras både fotografi och rörlig bild. Olika metoder för bildanalys ingår, vilket inkluderar kritiska perspektiv såsom genusteori och intersektionalitet. Hållbar utveckling studeras i relation till bilddiaktiskt arbete. 

 

 

Ämnesdidaktisk teori ingår som en röd tråd i hela kursen och innefattar undervisningsplanering, undervisning samt bedömning och betygsättning i bild, vilket inkluderar anpassningar till och bemötande av elever i behov av särskilt stöd. Med utgångspunkt i aktuell forskning och styrdokument studeras och analyseras olika aspekter av bildämnet i skolan. För att kunna tillgängliggöra samtida och historiska bilder för elever ingår även en breddad orientering i konstvetenskap och visuell kultur. Ämnesdidaktiska inslag i kursen ger beredskap för varierande arbetsformer för bildundervisning i grundskolans tidiga år. 

Delkurs 1: Bilddidaktik 2, 3hp   
Delkursen behandlar ämnesdidaktik och inkluderar ämnesspecifika anpassningar till elever med behov av särskilt stöd. Mångfald och flerspråkighet i klassrummet, inkludering, kulturarv och kulturyttringar används som utgångspunkter för att skapa sammanhang för lärande. Aspekter av social hållbarhet i relation till bildundervising studeras. Med utgångspunkt i aktuell forskning och styrdokument övas planering, undervisning, olika former av bedömning samt betygsättning.       

Delkurs 2: Digital bild och bildberättande, 6 hp   
Delkursen omfattar grundläggande kunskaper om bildmässiga uttrycksmedel i digital och rörlig bild, samt kunskaper i bildredigering och presentationsteknik. Tillika behandlas visuell kommunikation och berättarteknik. Delkursen knyter an till barns visuella kulturer.  

Delkurs 3: Konstvetenskap och visuell kultur, 3 hp   
Delkursen omfattar en grundläggande konstvetenskaplig orientering där visuell kultur från olika tider och kulturer ingår. Studiebesök på konsthall/konstmuseum samt ett gestaltande arbete ingår i delkursen.   

Delkurs 4: Bildanalys och bildtolkning, 3 hp   
Delkursen omfattar olika teorier och metoder för bildanalys, och tolkning av bilder. Analys av visuell kultur innefattar kritiska perspektiv, såsom teorier som behandlar genus, etnicitet, klass och postkolonialism, samt ett intersektionellt perspektiv

Förväntade studieresultat

Delkurs 1 Bilddidaktik 2, 3hp   

 Kunskap och förståelse   

  • redogöra för olika metoder för bedömning av elevers kunskapsutveckling i relation till aktuella styrdokument
  • uppvisa grundläggande kunskap om hur man anpassar undervisningen till styrdokument och elevers behov  

Färdighet och förmåga   

  • på vetenskaplig grund och utifrån aktuella styrdokument planera, organisera och genomföra undervisning i bild  
  • utvärdera och bedöma bildarbeten utifrån bedömningskriterier i aktuella styrdokument  

Värderingsförmåga och förhållningssätt  

  • värdera olika bilddidaktiska teorier och metoder i förhållande till elever i behov av särskilt stöd och det flerspråkiga klassrummet, i syfte att skapa en inkluderande bildundervisning.

 

Delkurs 2 Digital bild och bildberättande, 6 hp   

Kunskap och förståelse   

  • skriftligt och muntligt redogöra för grundläggande tekniker och material, samt hur dessa används för att framställa digitala bilder.
  • redogöra för teorier om visuell kommunikation och berättarteknik  
  • definiera ämnesspecifika begrepp kopplade till digitalt bildskapande   

Färdighet och förmåga  

  • på ett adekvat sätt använda olika digitala bildtekniker för att uttrycka budskap i bild.
  • reflektera över och problematisera både egna och andras digitala bildarbeten på ett vetenskapligt sätt 

 

Delkurs 3 Konstvetenskap och visuell kultur, 3 hp   

Kunskap och förståelse   

  • påvisa fördjupade grundläggande kunskaper om konstvetenskapliga, historiska och samtida bilder samt bilders funktion i olika kontexter   

 Färdighet och förmåga   

  • tillämpa centrala begrepp inom konstvetenskap och visuell kultur vid analys av och samtal om bilder    

 Värderingsförmåga och förhållningssätt   

  • anlägga ett kritiskt och reflekterande förhållningssätt till didaktiskt arbete med visuell kultur  

 

Delkurs 4 Bildanalys och bildtolkning, 3 hp   

Kunskap och förståelse  

  • redogöra för olika teorier och metoder för bildtolkning och bildanalys   

Färdighet och förmåga   

  • analysera, tolka och samtala om bilder med stöd av bildanalytiska och ämnesspecifika begrepp 

Värderingsförmåga och förhållningssätt   

  • jämföra och kritiskt granska olika bildanalytiska metoder och dra slutsatser om deras olika användningsområden.    

Behörighetskrav

Godkänd kurs Praktiskt estetiskt ämne - Bild 1 eller motsvarande

Undervisningens upplägg

Kursen omfattar ämnesstudier i form av gestaltande och problemorienterat arbete inom konstnärliga, hantverksmässiga och bilddidaktiska områden. Undervisning bedrivs i form av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier och workshops. Kursarbetet genomförs i grupp och individuellt, till stor del i självständiga former via digital plattform.  

Examination

Kursen examineras genom skriftlig tentamen, skriftlig inlämningsuppgift, seminarium, gestaltande arbete, muntlig redovisning.  

 

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.    

Andra examinationsformer kan förekomma om förutsättningarna för kursens genomförande i hög grad förändras.   

 

Vid examination av praktiskt arbete, skriftliga inlämningsuppgifter samt salstentamen används betygsgraderna Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). Vid mindre skriftliga och praktiska inlämningsuppgifter samt examination av seminariedeltagande används betygsgraderna Underkänd (U) eller Godkänd (G). För att få betyget Väl godkänd (VG) på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på delkurser omfattande minst 9hp.   

Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov.  

Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.  

Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.  

En student som inte helt uppfyller målen för examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå godkänt betyg på kursen. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det eller de mål som studenten inte uppnått och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett underkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är inte tillåtet. 

Övriga föreskrifter

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är kursens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas, annars måste de göras eller lämnas in vid nytt provtillfälle. 

Kursen får inte tas med i examen tillsammans med Bild 1 (6ES128). 

Kursen ersätter den tidigare kursen Praktiskt estetiskt ämnen - Bild 2, 6ES077 och kan inte tas med i examen tillsammans med denna.  



I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.  

Litteratur

Giltig från: 2024 vecka 27

Delkurs 1

Marner Anders
Möten och medieringar : estetiska ämnen och läroprocesser i ett semiotiskt och sociokulturellt perspektiv
Umeå : Fakultetsnämnden för Lärarutbildningen, Umeå universitet : 2005 : 145 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-12542
Obligatorisk

Bild : En samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning
Marner Anders, Örtegren Hans
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling, Stockholm : 2008 : 62 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-9382
Obligatorisk

Pedagogisk bedömning : att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
Lindström Lars, Lindberg Viveca, Pettersson Astrid
3. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 270 s. :
ISBN: 9789147114580
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar

Skåreus(red) Eva
Estetiska ämnen och genus
Gleerups Utbildning AB : 2018 :
ISBN: 978-91-40-69503-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 1 & 7

Åsén Gunnar
Bildundervisning och lärande genom bilder
Första upplagan : 2017 : 200 sidor :
ISBN: 9789147122271
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar

Delkurs 2

Möten med bilder: analys och tolkning av visuella uttryck
Eriksson Yvonne, Göthlund Anette
Lund : Studentlitteratur : 2016 :
Obligatorisk

Marklund Frida
Bilder som berättar : om kunskap, makt och traditioner i grundskolans bildundervisning
Umeå : Umeå universitet : 2019 : 278 sidor :
Fritt tillgänglig via Umeå universitet
ISBN: 9789178551590
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Del av inledning (om begreppen bildframställning och berättande bilder) och del av teorikapitlet (om bildbetydelser och bildberättande)

Bild och visuell kultur : undersökande bildundervisning i grundskola och fritidshem
Forsler Ingrid, Magnusson Lena O., Öhman Lisa
Första upplagan : Lund : Studentlitteratur : 2024 : 210 sidor :
ISBN: 9789144182889
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar

Artiklar tillkommer

Delkurs 3

Fundamentals of art history
Cothren Michael W., D'Alleva Anne
Revised edition : London : Laurence King Publishing : 2021 : 168 sidor :
ISBN: 9781913947019
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Methods & theories of art history
Cothren Michael W., D'Alleva Anne
Third edition : London : Laurence King Publishing : 2021 : 198 sidor :
ISBN: 9781913947026
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

A world history of art
Honour Hugh, Fleming John
Rev. 7. ed. : London : Laurence King : 2009 : xii, 936, [24] s. :
ISBN: 9781856695848
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Visuella kulturstudier. : teoretiska tillämpningar i konstvetenskap 5
Hällgren Anna-Maria, Näslund Anna
Stockholm University Press : 2024 :
ISBN: 9789176352366
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Delkurs 4

Hirdman Anja
Tilltalande bilder : genus, sexualitet och publiksyn i Veckorevyn och Fib aktuellt
Stockholm : Atlas : 2001 : 301 s. :
ISBN: 91-89044-87-8 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 3 och 9, tillhandahålls digitalt

Tema: Bildanalys
Marner Anders, Skåreus Eva
Umeå : Institutionen för estetiska ämnen, Umeå universitet : 2009 : 108 sidor :
Fritt tillgänglig via Umeå universitet
Obligatorisk
Läsanvisning: Skåreus, Eva: Frånvarande kroppar på Lärarutbildningen

Kritiskt tänkande : i teori och praktik
Alexanderson Kristina, Hallman Christopher, Hietanen Mika, Ingelström Mats, Söderquist Fredrik, Thurén Torsten, Werner Jack, Sporrong Elin, Tikkanen Karin Westin
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 278 s. :
ISBN: 9789144113333
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda sidor

Bild och visuell kultur : undersökande bildundervisning i grundskola och fritidshem
Forsler Ingrid, Magnusson Lena O., Öhman Lisa
Första upplagan : Lund : Studentlitteratur : 2024 : 210 sidor :
ISBN: 9789144182889
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar

Övrig litteratur kan tillkomma och tillhandahålls då av läraren i samband med undervisning.

Referenslitteratur

Arnheim Rudolf
Art and visual perception : a psychology of the creative eye
The new version, expanded and rev. ed. : Berkeley : Univ. of California P. : cop. 1974 : x, 508 s., 2 pl.-bl. :
ISBN: 0-520-02327-7 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Normkritisk pedagogik : perspektiv, utmaningar och möjligheter
Björkman Lotta, Bromseth Janne
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 358 sidor :
ISBN: 9789144118086
Se Umeå UB:s söktjänst