Engelskt namn: Visual Art 2a
Denna kursplan gäller: 2024-03-11 och tillsvidare
Kurskod: 6ES134
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2024-03-08
Kursen syftar till att ge fördjupade kunskaper i området bild, inklusive ämnesdidaktik och metodik. Kursen har ett särskilt fokus på bildkommunikation och hur identitet, sexualitet och maktrelationer gestaltas i visuell kultur. I teoretiska genomgångar och konstnärliga gestaltningar prövas den samtida konstens och visuella kulturens grepp och genrer. Kursen innehåller studiebesök och ett didaktiskt samverkansprojekt.
Delkurs 1: Konstvetenskap (Art history and art theory), 5 hp
Genom ett empiriskt fokus på modernism, postmodernism och samtidskonst behandlar momentet centrala konstvetenskapliga termer och begrepp. Konstens samhälleliga roll berörs, däribland genom studier av offentlig konst och av konst i förhållande till frågor om hållbarhet.
Delkurs 2: Visuell kommunikation (Visual communication), 5 hp
I delkursen utgör teori om visuell kultur en grund vilken möjliggör en kritisk blick på samhällsorienterande bilder. Delkursen ger grundläggande kunskaper i grafisk formgivning. I laborativt gestaltningsarbete inom bildområdet ges möjligheter till fördjupning av konstnärliga och hantverksmässiga kunskaper, som utmynnar i en grafisk produkt.
Delkurs 3: Didaktiskt projektarbete (Art pedagogy project), 5 hp
Delkursen innefattar ett större didaktiskt projektarbete, där studenterna arbetar utåtriktat i samverkan med annan kulturverksamhet, exempelvis museum. Studenten planerar och genomför bildpedagogiska aktiviteter, som dokumenteras och redovisas.
För betyget Godkänd ska den studerande kunna:
Delkurs 1: Konstvetenskap (Art history and art theory), 5 hp
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Delkurs 2: Visuell kommunikation (Visual communication), 5 hp
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Delkurs 3: Didaktiskt projektarbete (Art pedagogy project), 5 hp
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Kursen omfattar ämnesstudier i form av laborativt gestaltande och problemorienterat arbete inom det konstnärliga, hantverksmässiga och bilddidaktiska området. Undervisning bedrivs i form av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier och workshops. Kursarbetet genomförs i grupp och individuellt, till stor del i självständiga former via digital plattform.
Delkurserna examineras genom följande: gestaltande arbete, skriftlig inlämning, seminarium, muntlig redovisning.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov och kan göras för student som erhållit beslut om stöd. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Utöver förväntade studieresultat läggs i bedömningen för betyget VG särskild vikt vid studentens förmåga att arbeta självständigt och utforskande där studenten formulerar och finner egna lösningar på problem. Därtill bedöms studentens redovisade förmåga till fördjupad analys med ett reflekterande och distanserat förhållningssätt. För betyget VG på hela kursen krävs VG på två av kursens tre delkurser.
Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov.
Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.
En student som inte helt uppfyller målen för examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå godkänt betyg på kursen. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det eller de mål som studenten inte uppnått och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett underkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är inte tillåtet.
Stoppdatum för inlämningsuppgifter är kursens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas, annars måste de göras eller lämnas in vid nytt provtillfälle.
Kursen ersätter den tidigare kursen Bild 2a (6ES032, 6ES092) och kan inte tas med i examen tillsammans med denna. Kursen får inte heller tas med i examen tillsammans med Bild 2a, distans (6ES051, 6ES090).
I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas. För praktik/VFU garanteras minst ett provtillfälle (inklusive ordinarie provtillfälle).
A world history of art
Honour Hugh, Fleming John
Rev. 7. ed. : London : Laurence King : 2009 : xii, 936, [24] s. :
ISBN: 9781856695848
Se Umeå UB:s söktjänst
D'Alleva Anne.
Methods & theories of art history
2. [updated] ed. : London : Laurence King : 2012 : vi, 186 p. :
ISBN: 9781856698993
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Fundamentals of art history
Cothren Michael W., D'Alleva Anne
Revised edition : London : Laurence King Publishing : 2021 : 168 sidor :
ISBN: 9781913947019
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Visuella kulturstudier : Teoretiska tillämpningar i konstvetenskap ; 5
Hällgren Anna-Maria, Näslund Dahlgren Anna
Stockholm : Stockholm University Press : [2024] : 167 sidor :
Fritt tillgänglig via Stockholm University Press
ISBN: 9789176352359
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Practices of looking : an introduction to visual culture
Sturken Marita, Cartwright Lisa
2. ed. : New York : Oxford University Press : 2009 : ix, 486 s. :
ISBN: 978-0-19-531440-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 2 som tillhandahålls av institutionen som PDF fil
Eriksson Yvonne
Bildens tysta budskap : interaktion mellan bild och text
Andra upplagan : [Lund] : Studentlitteratur : [2017] : 168 sidor :
ISBN: 9789144115344
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ämnesdidaktik : en undervisningskonst
Bronäs Agneta, Runebou Niclas
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 156 s. :
ISBN: 978-91-44-11387-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skoglund Elisabet
Konstsamtal, samtalskonst
Stockholm : Cura : 2005 : 59 s. :
ISBN: 91-89091-37-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Sexualitet och relationer : att möta ett engagerande och föränderligt kunskapsområde i skolan
Ceder Simon, Gunnarsson Karin, Planting-Bergloo Sara, Öhman Lisa, Orlander Auli Arvola
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 175 sidor :
ISBN: 9789144151403
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Delar av kap 9
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Stockholm: Skolverket : 2022 :
https://www.skolverket.se/publikationer?id=9718
Obligatorisk
Lärarutbildning & konstpedagogik : några nordiska nedslag
Örtegren Hans, Jonsson Widén Anna
Umeå : Institutionen för estetisk ämnen, Umeå universitet : [2020] : 105 sidor :
Fritt tillgänglig via Umeå universitet
Obligatorisk
Läsanvisning: Valda delar
Från modernism till samtidskonst : svenska kvinnliga konstnärer
Brinck Ingar, Eriksson Yvonne, Göthlund Anette
Lund : Signum : 2003 : 199 s. :
ISBN: 91-87896-53-2 (inb.) : 397:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Delkurs 1
Möten med bilder: analys och tolkning av visuella uttryck
Eriksson Yvonne, Göthlund Anette
Lund : Studentlitteratur : 2012 :
Läsanvisning: ISBN: 91-44-02325-1
Delkurs 1
Örtegren Hans
Pedagogik riktad till ungdomar : Moderna museet och Nordiska akvarellmuseet
Umeå : Institutionen för estetiska ämnen, Umeå universitet : 2009 : 128 s. :
Läsanvisning: Delkurs 3
Bergström Bo
Bildens kraft, makt och ansvar
Första upplagan : Stockholm : Carlssons : [2020] : 197 sidor :
ISBN: 9789173319966
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Delkurs
Marner Anders
Burkkänslan : surrealism i Christer Strömholms fotografi : en undersökning med semiotisk metod
1. uppl. : Umeå : Univ. : 1999 : 396 s. :
ISBN: 91-7191-721-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Delkurs