Engelskt namn: Dimensions of the Teaching Profession for Primary School - Extended School 2
Denna kursplan gäller: 2023-06-19
och tillsvidare
Kurskod: 6ES131
Högskolepoäng: 2,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2023-06-22
Innehåll
I kursen studeras och prövas undervisningsplanering, genomförande och utvärdering av undervisningsmoment inom ett praktiskt/estetiskt ämne. Vidare diskuteras formativ och summativ bedömning av elevers färdigheter och förmågor i relation till de undervisningsmoment den studerande medverkar vid.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande:
Kunskap och förståelse
Visa kännedom om bedömning av elevers lärande och utveckling i det praktiskt/estetiska ämnet.
Färdigheter och förmågor
Med stöd undervisa elever i grupp.
Självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra och utvärdera undervisningsinnehåll i det praktiskt/estetiska ämnet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Reflektera över att i det praktiskt/estetiska ämnet göra bedömningar av elevers lärande och utveckling.
Behörighetskrav
Att undervisa i fritidshem (VFU) 7,5 hp, Praktiskt estetiskt ämne - Bild 1, 15 hp, Bedömning för och av lärande i grundskolan, 11 hp, Läraryrkets dimensioner för fritidshem 1 (VFU) 11 hp eller motsvarande
Undervisningens upplägg
Undervisningen består av verksamhetsförlagd utbildning i det praktiskt/estetiska ämnet
Examination
Kursen examineras genom följande inslag:
En individuell skriftlig VFU-rapport (U/G)
Ett muntligt seminarie (U/G)
Uppvisande av tillämpade didaktiska färdigheter (U/G)
Examinationen av den verksamhetsförlagda utbildningen sker av utsedd examinator (universitetslärare). Lokal VFU-handledare medverkar med ett dokumenterat bedömningsunderlag i enlighet med kursens förväntade studieresultat.
Betyg på hel kurs utgörs av en sammanfattande bedömning och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Godkänd eller Underkänd.
Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov.
Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov och kan göras för student som erhållit beslut om stöd. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Antalet examinationstillfällen på kursens verksamhetsförlagda delar är begränsat till två.
Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdighet eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studenten avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen. Detta innebär att ett praktiktillfälle är förbrukat.
I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att hen tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen. Om det i kursplanen anges att det finns begränsningar av antalet provtillfällen och studenten har förbrukat dessa har studenten inte rätt till nytt provtillfälle.
I alla övriga fall som en student blir underkänd på verksamhetsförlagda delar av kursen ska en uppföljning göras av examinator i samråd med studenten efter kursens avslut. Denna ska ta fasta på vilka delar av de förväntade studieresultaten på kursen som studenten inte uppnått. Uppföljningen ska genomföras i god tid innan studenten får påbörja en eventuell ny praktikperiod.
Övriga föreskrifter
Stoppdatum för inlämningsuppgifter är kursens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas, annars måste de göras eller lämnas in vid nytt provtillfälle.
Kursen ersätter den tidigare kursen Läraryrkets dimensioner för fritidshem 2, 6ES080 och kan inte tas med i examen tillsammans med denna.
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.