"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Skapande lek i förskolan 1, 7,5 hp

Engelskt namn: Creative Play for Preschool 1

Denna kursplan gäller: 2021-06-07 och tillsvidare

Kurskod: 6ES119

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2021-03-03

Innehåll

I kursen studeras lekteorier och lekens betydelse för barns utveckling och lärande utifrån aktuell forskning. Miljöns betydelse för utveckling av barns sociala lek poängteras. Studierna inriktas även mot barns inlevelseförmåga och fantasiutveckling med övningar i drama, dans, rörelse och musik som ett viktigt innehåll. Även studier om barns motoriska utveckling och kroppsuppfattning utgör en del av kursen, tillsammans med teorier och metoder utifrån aktuell forskning om drama, dans, rörelse och rörelselek utifrån ett hållbarhets- och genusperspektiv.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse:

  • Beskriva olika lekteorier utifrån aktuell forskning
  • Redogöra för barns motoriska utveckling och visa förståelse för motorikens betydelse för hela barnets utveckling utifrån aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete
  • Beskriva och problematisera förutsättningar för utveckling av barns lekförmåga
  • Redogöra för hur praktiska och estetiska läroprocesser kan stimulera rörelse- och motorisk utveckling

Färdighet och förmåga:

  • Med stöd i forskning visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, utvärdera och utveckla undervisning inom musik-, dans-, drama- samt rörelseaktiviteter i syfte att på bästa sätt stimulera varje barns lärande och utveckling
  • Visa fördjupad förmåga att genom lek och skapande verksamhet skapa förutsättningar för alla barn att lära och utvecklas

Värderingsförmåga och förhållningssätt:

  • Dokumentera och utvärdera den egna lärprocessen med avseende på momentets förväntade studieresultat
  • Visa förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheterer

Behörighetskrav

Godkänd på kurserna Förskollärare som profession (UK I), 6 hp. Barns lärande och omsorg, 15 hp. Förskolans uppdrag och arbetssätt I, 5 hp eller motsvarande

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, laborationer, praktiska tillämpningar, seminarier och grupparbeten. Undervisningen kan ske såväl inom- som utomhus. Undervisningen ges med stöd av kommunikations- och informationsteknik. Examinerande inslag är obligatoriska. Utvärdering sker efter avslutad kurs.

Examination

Examination sker genom individuella skriftliga uppgifter samt kamratopponering, muntliga och digitala redovisningar såväl individuellt som i grupp samt genom uppvisade färdigheter och förmågor.
 
Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
 
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
 
Ett omprov ska erbjudas senast två månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyat prov. Studeranden som två gånger har underkänts i prov har rätt begära en ny examniator. Begäran om ny examinator ställs till utbildningsledaren vid humanistisk fakultet.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. För mer information se: http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden/

Övriga föreskrifter

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.

Litteratur

  • Giltig från: 2023 vecka 5

    Kreativa lärprocesser : estetik och undervisning i förskolan
    Alnervik Karin, Hvit Lindstrand Sara
    Stockholm : Liber : 2020 : 154 sidor :
    ISBN: 9789147131150
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: s 41-64

    Att arbeta med tema i förskolan : en metodikbok
    Doverborg Elisabet, Pramling Niklas, Pramling Samuelsson Ingrid
    Första upplagan : Stockholm : Liber : [2020] : 123 sidor :
    ISBN: 9789147139903
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att arbeta med hållbar utveckling i förskolan
    Fridberg Marie, Thulin Susanne
    Första upplagan : Malmö : Gleerups : [2021] : 159 sidor :
    ISBN: 9789151105420
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jensen Mikael
    Lekteorier
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 250 s. :
    ISBN: 978-91-44-08997-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Karlsson Häikiö T
    Aesthetic Learning Processes in Early Childhood and Early Years Education; Reflections on Educating for Sustainable Development and use of Visual Tools and Material
    Techne series (Oslo), vol. 27, no. 2 : 2020 :
    https://journals.oslomet.no/index.php/techneA/article/view/3567
    Obligatorisk

    Kropp, rörelse och hälsa i förskolan
    Osnes Heid, Skaug Hilde Nancy, Eid Kaarby Karen Marie
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 179 s. :
    ISBN: 978-91-44-07517-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Undervisning i dans i förskolan – en rörlig verksamhet
    Lindqvist Anna, Pastorek Gripson Märtha
    Växjö : Institutionen för pedagogik och lärande, Linnéuniversitetet : 2022 :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hh:diva-48767
    Obligatorisk

    Lindqvist Anna
    Kroppen skapar kunskap i förskolan
    Skolverket : 2021 :
    Länk
    Obligatorisk

    Persson Gode Karin
    Lärande lek i utemiljö : [pedagogiska lekar och övningar]
    1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur : 2011 : 110 s. :
    ISBN: 9789127421387
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Undervisa i pedagogiskt drama.
    Erberth Bodil, Rasmusson Viveka, Åhlin Per
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 1996 ; (Lund : tur) : 160 s. : ill. :
    ISBN: 91-44-33592-X
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Praktiknära forskning : barn, lärare och lärande
    Björklund Elisabeth, Gustafsson Christina
    Upplaga 1:1 : Lund : Studentlitteratur : [2016] : 254 sidor :
    ISBN: 9789144109718
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Valda sidor tillhandahålls av institutionen som PDF

    Läroplan för förskolan, Lpfö 18
    Skolverket : 2019 :
    https://www.skolverket.se/publikationsserier/styrdokument/2018/laroplan-for-forskolan-lpfo-18?id=4001
    Obligatorisk

    Styrke Britt-Marie
    Kunskapande i dans : om estetiskt lärande och kommunikation
    Stockholm : Liber : 2015 : 191 s. :
    ISBN: 9789147111589
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: s 90-136

    Musikvetenskap för förskolan
    Söderman Johan, Riddersporre Bim
    1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2012 : 190 s. :
    ISBN: 978-91-27-13234-4 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Referenslitteratur

    Rörelselek : en metod att stimulera barns utveckling
    Mellberg Britt-Marie, Rönnblom Eva
    1. uppl.,b 3. [tr.] : Stockholm : Liber : 2000 : [4], 139 s. :
    ISBN: 91-47-05605-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2021 vecka 39

    Kreativa lärprocesser : estetik och undervisning i förskolan
    Alnervik Karin, Hvit Lindstrand Sara
    Stockholm : Liber : 2020 : 154 sidor :
    ISBN: 9789147131150
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: s 41-64

    Kropp, rörelse och hälsa i förskolan
    Osnes Heid, Skaug Hilde Nancy, Eid Kaarby Karen Marie
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 179 s. :
    ISBN: 978-91-44-07517-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dramabok
    Hägglund Kent, Fredin Kirsten
    3. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 157 s. :
    ISBN: 9789147099955
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jensen Mikael
    Lekteorier
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 250 s. :
    ISBN: 978-91-44-08997-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att känna rörelse : en danspedagogisk metod
    Sjöstedt-Edelholm Elisabet, Wigert Anne
    Stockholm : Carlsson : 2005 : 86 s. :
    ISBN: 91-7203-679-6 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Styrke Britt-Marie
    Kunskapande i dans : om estetiskt lärande och kommunikation
    Stockholm : Liber : 2015 : 191 s. :
    ISBN: 9789147111589
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: s 90-136

    Lindqvist Anna
    Kroppen skapar kunskap i förskolan
    Skolverket : 2021 :
    Länk
    Obligatorisk

    ‘We put on the music and then the children dance’ : Swedish preschool teachers’ dance educational experiences
    Pastorek Gripson Martha, Lindqvist Anna, Østern Tone Pernille
    Routledge : 2021 :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-184159
    Obligatorisk
    Läsanvisning: s 1- 24

    Musikvetenskap för förskolan
    Söderman Johan, Riddersporre Bim
    1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2012 : 190 s. :
    ISBN: 978-91-27-13234-4 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skåreus(red) Eva
    Estetiska ämnen och genus
    Gleerups Utbildning AB : 2018 :
    ISBN: 978-91-40-69503-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Lindqvist, Anna (2018). Om män, pojkar och dans i förskola och skola (s. 127-142)

    Bild, konst och medier för yngre barn : kulturella redskap och pedagogiska perspektiv
    Bendroth Karlsson Marie, Karlsson Häikiö Tarja
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 166 s. :
    ISBN: 9789144089935
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att arbeta med hållbar utveckling i förskolan
    Fridberg Marie, Thulin Susanne
    Första upplagan : Malmö : Gleerups : [2021] : 159 sidor :
    ISBN: 9789151105420
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för förskolan Lpfö 98
    2., rev. uppl. : Stockholm : Skolverket : 2011 : 16 s. :
    Fritt tillgänglig via www.skolverket.se
    ISBN: 978-91-38-32586-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Referenslitteratur

    Rörelselek : en metod att stimulera barns utveckling
    Mellberg Britt-Marie, Rönnblom Eva
    1. uppl.,b 3. [tr.] : Stockholm : Liber : 2000 : [4], 139 s. :
    ISBN: 91-47-05605-3
    Se Umeå UB:s söktjänst