"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Bild 1 distans, 30 hp

Engelskt namn: Visual Art 1 distance education

Denna kursplan gäller: 2018-06-11 och tillsvidare

Kurskod: 6ES082

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Styrelsen för Lärarhögskolan, 2017-09-18

Reviderad av: Prefekten för Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen, 2019-02-04

Innehåll

Innehåll
Kursen syftar till att introducera studenten i ämnet bild och har ett ämnesdidaktiskt perspektiv. Genom laborativt undersökande arbete utvecklas grundläggande förmåga att framställa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg, samt med olika material. Kursen omfattar perceptionsteori, samt studier i bilduppbyggnad och färg- och formkännedom. Kursen innehåller studier i olika dokumentationsformer och inom ramen för digital bild studeras både fotografi och rörlig bild. Olika metoder för bildsamtal och bildanalys, vilket inkluderar genus-, etnicitets- och klassperspektiv, prövas under kulturbesök och i redovisningar av gestaltningsarbeten. Kursen behandlar bedömning och betygsättning i bild, samt teorier kring barns bildutveckling och lärande. Bildämnets historik och dess situation idag belyses ur olika kritiska och didaktiska perspektiv. I kursen ingår även en orientering i konstens historia.
 
Moment 1: Analog bildframställning och verktyg för bildframställning (analogue art making  and tools for art making), 6hp
Momentet omfattar övningar och grundläggande kunskaper om bildmässiga uttrycksmedel i 2- och 3-dimensionell gestaltning i analoga tekniker. Workshops med betoning på laborativt bildarbete följs upp av gestaltande hemuppgifter som dokumenteras och presenteras. Momentet omfattar även perceptionsteori och form- och färglära.
 
Moment 2: Digital bild och bildberättande (Visual media art and storytelling), 6 hp
Momentet omfattar övningar och grundläggande kunskaper om bildmässiga uttrycksmedel i digital bild och rörlig bild, samt kunskaper i bildredigering och presentationsteknik. Momentet behandlar även visuell berättarteknik. Momentet knyter an till barns bildvärldar.
 
Moment 3: Konstteori och konsthistoria (Art theory and art history), 6 hp
Momentet omfattar ett studiebesök på konsthall/konstmuseum och en konsthistorisk orientering. Genom ett gestaltade/pedagogiskt arbete ges möjlighet till fördjupning inom ämnesområdet.
 
Moment 4: Bildanalys och bildtolkning (Art analysis and interpretation), 6 hp
Genom övningar och genomgångar övas studenten i olika metoder för bildanalys och tolkning av bilder utifrån kritiska perspektiv. Studenten får även öva på att leda bildsamtal.
 
Moment 5: Bilddidaktik (Art pedagogy), 6hp
Momentet behandlar ämnets historia och didaktiska perspektiv på bildarbete. Genom övningar, planeringar och reflektioner tränar studenten på att tillämpa ämnesdidaktisk metod och teori. Momentet innefattar även ämnesdidaktiska frågor såsom bedömning och betygsättning i bild, samt teorier om barns bildutveckling och lärande i bild.

Förväntade studieresultat

Moment 1: Analog bildframställning och verktyg för bildframställning (analogue art making  and tools for art making), 6hp
Efter avslutad kurs uppvisar studenten:
 
Kunskap och förståelse

  • grundläggande kunskaper om tekniker och material i bild, samt hur man framställer, presenterar och dokumenterar bilder
  • kunskap om ämnesspecifika begrepp 

Färdighet och förmåga

  • förmåga att tillämpa olika bildtekniker för att uttrycka budskap i bild
  • förmåga att bedöma framsteg och beskriva den kreativa arbetsprocessen i egen eller andras konstnärliga produktioner 

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • ett reflekterande och problematiserande förhållningssätt till bildarbete, byggt på vetenskaplig grund 

Moment 2: Digital bild och bildberättande (Visual media art and storytelling), 6 hp
Efter avslutad kurs uppvisar studenten:
 
Kunskap och förståelse

  • grundläggande kunskaper om tekniker och material i bild, samt hur man framställer, presenterar och dokumenterar bilder
  • kunskap om ämnesspecifika begrepp i samband med bildskapande
  • kunskap om samtida och historiska bilder, samt förståelse för deras funktioner i olika sammanhang 

Färdighet och förmåga

  • förmåga att tillämpa olika digitala bildtekniker för att uttrycka budskap i bild
  • förmåga att bedöma framsteg och beskriva den kreativa arbetsprocessen i egen eller andras konstnärliga produktioner 

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • ett reflekterande och problematiserande förhållningssätt till bildarbete, byggt på vetenskaplig grund 

Moment 3: Konstteori och konsthistoria (Art theory and art history), 6 hp
Efter avslutad kurs uppvisar studenten:
 
Kunskap och förståelse

  • kunskap om konstteoretiska begrepp
  • kunskap om samtida och historiska bilder, samt förståelse för deras funktioner i olika sammanhang 

Färdighet och förmåga

  • förmåga att analysera, tolka och samtala om bilder med stöd av konstteoretiska och ämnesspecifika begrepp 

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • ett kritiskt och reflekterande förhållningssätt till didaktiska metoder i mötet med konstbilder 

Moment 4: Bildanalys och bildtolkning (Art analysis and interpretation), 6 hp
Efter avslutad kurs uppvisar studenten:
 
Kunskap och förståelse

  • kunskap om metoder för bildanalys 

Färdighet och förmåga

  • förmåga att analysera, tolka och samtala om bilder med stöd av bildanalytiska och ämnesspecifika begrepp 

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • ett kritiskt och reflekterande förhållningssätt till didaktiska metoder i mötet med bilder 

Moment 5: Bilddidaktik (Art pedagogy), 6hp
Efter avslutad kurs uppvisar studenten:
 
Kunskap och förståelse

  • kunskap om teorier kring barns lärande i bild 

Färdighet och förmåga

  • färdighet i att planera, organisera och genomföra undervisning i bild
  • förmåga att bedöma framsteg och beskriva den kreativa arbetsprocessen i egen eller andras konstnärliga produktioner  

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • ett reflekterande och problematiserande förhållningssätt till bildarbete, byggt på vetenskaplig grund
  • ett kritiskt reflekterande förhållningssätt gentemot styrdokument och aktuell forskning i ett historiskt och samtida perspektiv

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet samt godkänt arbetsprov.

Undervisningens upplägg

Kursen bedrivs i huvudsak som distansstudier med några fysiska träffar på campus, Umeå universitet. Samtliga träffar som innehåller examinerande inslag är obligatoriska. Kursen omfattar ämnesstudier i form av laborativt gestaltande och problemorienterat arbete inom det konstnärliga, hantverksmässiga och bilddidaktiska området. Undervisning bedrivs i form av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier och workshops. Kursarbetet genomförs i grupp och individuellt, till stor del i självständiga former via digital plattform.

Examination

Examination sker i form av eget gestaltningsarbete och reflektioner, vilka redovisas både muntligt och skriftligt, samt genom aktivt deltagande i seminarier och workshops.
 
Utöver förväntade studieresultat läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid studentens förmåga att arbeta självständigt och utforskande där studenten formulerar och finner egna lösningar på problem. Därtill bedöms studentens redovisade förmåga till fördjupad analys med ett reflekterande och distanserat förhållningssätt. För betyget Väl godkänd på hela kursen krävs Väl godkänd på tre av kursens fem moment.
 
Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos prefekten vid Institutionen för estetiska ämnen begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen (1993:100) 6 kap. 6-8 §§ samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina

Övriga föreskrifter

I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.

Litteratur

  • Giltig från: 2020 vecka 25

    Moment 1

    Arnheim Rudolf
    Art and visual perception : a psychology of the creative eye
    The new version, expanded and rev. ed. : Berkeley : Univ. of California P. : cop. 1974 : x, 508 s., 2 pl.-bl. :
    ISBN: 0-520-02327-7 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läsanvisningar: Finns i flera versioner, valfri upplaga

    Berefelt Gunnar
    ABSe om bildperception
    4. uppl. : Stockholm : Centrum för barnkulturforskning : 1997 : 72 s. :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Läsanvisning: Valda delar, tillhandahålls digitalt av institutionen

    Klarén Ulf
    Vad färg är
    Stockholm : HLS : 1996 : 88 s. :
    ISBN: 91-7656-383-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läsanvisning: Valda delar, tillhandahålls digitalt av institutionen.

    Om färg : uppfatta, förstå och använda färg
    Sisefsky Jan, Björling Håkan, Nordenström Hans
    Stockholm : Skandinaviska färginstitutet ; a Västerås : b Ica : 1995 : 175, [1] s. :
    ISBN: 91-534-1557-4 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läsanvisning: Valda delar, tillhandahålls digitalt av institutionen.

    Modellteckningens grunder
    Dahl Peter, Dahl Peter
    [Ny tr.] : Stockholm : Bonnier : 1977 : 47 s. :
    ISBN: 9100402818
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Tillhandahålls digitalt av institutionen

    Moment 2

    Möten med bilder: analys och tolkning av visuella uttryck
    Eriksson Yvonne, Göthlund Anette
    Lund : Studentlitteratur : 2016 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: ISBN: 91-44-02325-1 Läsanvisning: Kapitel 7: Bildberättande - vad berättas och hur?

    Marklund Frida
    Bilder som berättar : om kunskap, makt och traditioner i grundskolans bildundervisning
    Umeå : Umeå universitet : 2019 : 278 sidor :
    Fritt tillgänglig via Umeå universitet
    ISBN: 9789178551590
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Del av inledning (om begreppen bildframställning och berättande bilder) och del av teorikapitlet (om bildbetydelser och bildberättande)

    Modul 3

    Barasch Moshe
    Theories of art
    Rev. ed. : New York : Routledge : 2000 : 3 vol. :
    Obligatorisk

    Chadwick Whitney
    Women, art, and society
    4. ed. : London : Thames & Hudson : 2007 : 528 s. :
    ISBN: 0-500-20393-8 (hft.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    D'Alleva Anne.
    Methods & theories of art history
    2. [updated] ed. : London : Laurence King : 2012 : vi, 186 p. :
    ISBN: 9781856698993
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    A world history of art
    Honour Hugh, Fleming John
    Rev. 7. ed. : London : Laurence King : 2009 : xii, 936, [24] s. :
    ISBN: 9781856695848
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar tillkommer

    Modul 4

    Lära barn skapa : kreativt arbete med barn
    Barnes Rob, Andersson Sten
    Lund : Studentlitteratur : 1994 : 176 s., [16] pl.-s. i färg :
    ISBN: 91-44-39501-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kapitel 7

    Möten med bilder : analys och tolkning av visuella uttryck
    Eriksson Yvonne, Göthlund Anette
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 180 s. :
    ISBN: 91-44-02325-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kapitel 1, 2 och 3.

    Hirdman Anja
    Tilltalande bilder : genus, sexualitet och publiksyn i Veckorevyn och Fib aktuellt
    Stockholm : Atlas : 2001 : 301 s. :
    ISBN: 91-89044-87-8 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kapitel 3 och 9, tillhandahålls digitalt

    Marner Anders
    Upplevelse, tolkning, analys och samtal – bildsemiotiskt perspektiv på teori och metod i bildbetraktandet
    Tilde – Skriftserie nr 12, Umeå universitet : 2009 :
    http://www.estet.umu.se/digitalAssets/81/81207_tilde_12.pdf
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Tilde - Skriftserie nr 12 (Tema: Bildanalys) tillhandahålls digitalt

    Skåreus Eva
    Frånvarande kroppar på Lärarutbildningen
    Umeå Universitet : 2009 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Tilde, Skriftserie nr 12 (Tema: Bildanalys) tillhandahålls digitalt

    Moment 5

    Löfstedt Ulla
    Barns bildskapande : teoretiska perspektiv och didaktiska konsekvenser
    Jönköping : Jönköping Univ. Press : 2004 : 54, [2] s. :
    ISBN: 91-974953-1-X
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Marner Anders
    Möten och medieringar : estetiska ämnen och läroprocesser i ett semiotiskt och sociokulturellt perspektiv
    Umeå University : 2007 :
    http://www.lh.umu.se/forskning/publikationer/lof/monografier/moten-%26-medieringar/
    Obligatorisk

    Bild : En samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning
    Marner Anders, Örtegren Hans
    Stockholm : Myndigheten för skolutveckling, Stockholm : 2008 : 62 :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-9382
    Obligatorisk

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
    Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-38-32541-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: s 1-29

    Bedömningsstöd i bild i årskurs sex
    Skolverket : 2014 :
    https://bp.skolverket.se/documents/10476/0/Bedomning_bild_slutgiltigt.pdf/bf- 0fa264-aca1-461e-a345-83c4948d457b
    Obligatorisk

    Fantasi och kreativitet i barndomen.
    Vygotskij Lev Semenovic, Öberg Lindsten Kajsa
    Göteborg : Daidalos : 1995 : 111 s. :
    ISBN: 91-7173-011-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wikberg Stina
    Bland själporträtt och parafraser : om kön och skolans bildundervisning
    Umeå : Umeå universitet : 2014 : 258 s. (PDF) :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-93030
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Kapitel 2

    Referenslitteratur

    Fagerholm Erik
    Filma bättre : handbok för journalister, informatörer, lärare, reklamare och konstnärer
    1. uppl. : Malmö : Liber : 2006 : 176 s. :
    http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4707652o.jpg
    ISBN: 91-47-07652-6 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Modul 2

    Understanding Comics : The Invisible Art
    McCloud Scott, Martin Mark, Lappan Bob
    2. pr. : Northampton, Mass. : Kitchen sink : 1993 : 215 s. :
    ISBN: 0-87816-243-7
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Modul 2

    Panofsky Erwin
    Studies in iconology : humanistic themes in the art of the Renaissance
    [New ed.] : New York : Harper & Row : 1972, pr. 1977 : xliii, 262 s., lxxxxii pl.-s. :
    ISBN: 9780064300254
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Modul 3

    Panofsky Erwin
    Meaning in the visual arts
    Chicago : Univ. of Chicago P. : 1982 : 364 s. :
    ISBN: 0-226-64551-7
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Modul 3

    Parsons Michael John
    How we understand art :b a cognitive developmental account of aesthetic experience
    Cambridge : Cambridge U.P. : 1987 : xiv, 159 s. :
    ISBN: 0-521-32949-3 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läs En sammanfattning av Anders Marner, tillhandahålls av institutionen som pdf. Modul 3

    Bilder i skolan.
    Karlsson Sten-Gösta, Lövgren Staffan
    Lund : Studentlitteratur : 2001 : 256 s. :
    ISBN: 91-44-01050-8
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Modul 5

    Övrig litteratur kan tillkomma och tillhandahålls då av läraren i samband med undervisning.

  • Giltig från: 2019 vecka 25

    Moment 1

    Arnheim Rudolf
    Art and visual perception : a psychology of the creative eye
    The new version, expanded and rev. ed. : Berkeley : Univ. of California P. : cop. 1974 : x, 508 s., 2 pl.-bl. :
    ISBN: 0-520-02327-7 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Valda delar

    Berefelt Gunnar
    ABSe om bildperception
    4. uppl. : Stockholm : Centrum för barnkulturforskning : 1997 : 72 s. :
    Obligatorisk

    Klarén Ulf
    Vad färg är
    Stockholm : HLS : 1996 : 88 s. :
    ISBN: 91-7656-383-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Om färg : uppfatta, förstå och använda färg
    Sisefsky Jan, Björling Håkan, Nordenström Hans
    Stockholm : Skandinaviska färginstitutet ; a Västerås : b Ica : 1995 : 175, [1] s. :
    ISBN: 91-534-1557-4 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 2

    Bergström Bo
    Bild & budskap
    Stockholm : Carlsson : 2000 : 167 s. :
    ISBN: 91-7203-912-4 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Urval av sidor

    Fagerholm Erik
    Filma bättre : handbok för journalister, informatörer, lärare, reklamare och konstnärer
    1. uppl. : Malmö : Liber : 2006 : 176 s. :
    http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4707652o.jpg
    ISBN: 91-47-07652-6 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Understanding Comics : The Invisible Art
    McCloud Scott, Martin Mark, Lappan Bob
    2. pr. : Northampton, Mass. : Kitchen sink : 1993 : 215 s. :
    ISBN: 0-87816-243-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 3

    Kleiner Fred S.
    Gardner's art through the ages. : a global history
    14th ed., International ed. : Boston, MA : Wadsworth : 2013 [dvs 2012] : 1136 s. :
    ISBN: 9781111827700
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Örtegren Hans
    Pedagogik riktad till ungdomar – Moderna Museet och Nordiska Akvarellmuseet
    Tilde – Skriftserie nr 11, Umeå universitet : 2009 :
    Tilde nr 11 - 2009
    Obligatorisk

    Marner Anders
    Sammanfattning av Parsons stadieteori
    Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Tillhandahålles av institutionen som pdf

    Moment 4

    Lära barn skapa : kreativt arbete med barn
    Barnes Rob, Andersson Sten
    Lund : Studentlitteratur : 1994 : 176 s., [16] pl.-s. i färg :
    ISBN: 91-44-39501-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Möten med bilder : analys och tolkning av visuella uttryck
    Eriksson Yvonne, Göthlund Anette
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 180 s. :
    ISBN: 91-44-02325-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hirdman Anja
    Tilltalande bilder : genus, sexualitet och publiksyn i Veckorevyn och Fib aktuellt
    Stockholm : Atlas : 2001 : 301 s. :
    ISBN: 91-89044-87-8 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Marner Anders
    Upplevelse, tolkning, analys och samtal – bildsemiotiskt perspektiv på teori och metod i bildbetraktandet
    Tilde – Skriftserie nr 12, Umeå universitet : 2009 :
    http://www.estet.umu.se/digitalAssets/81/81207_tilde_12.pdf
    Obligatorisk

    Rapportserie Tilde. Tema: Bildanalys
    Marner Anders, Skåreus Eva
    Institutionen för estetiska ämnen : 2009 :
    http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:293527/FULLTEXT01.pdf
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Läs Skåreus: Frånvarande kroppar på lärarutbildningen

    Moment 5

    Löfstedt Ulla
    Barns bildskapande : teoretiska perspektiv och didaktiska konsekvenser
    Jönköping : Jönköping Univ. Press : 2004 : 54, [2] s. :
    ISBN: 91-974953-1-X
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Marner Anders
    Möten och medieringar : estetiska ämnen och läroprocesser i ett semiotiskt och sociokulturellt perspektiv
    Umeå University : 2007 :
    http://www.lh.umu.se/forskning/publikationer/lof/monografier/moten-%26-medieringar/
    Obligatorisk

    Bild : En samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning
    Marner Anders, Örtegren Hans
    Stockholm : Myndigheten för skolutveckling, Stockholm : 2008 : 62 :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-9382
    Obligatorisk

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
    Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-38-32541-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bedömningsstöd i bild i årskurs sex
    Skolverket : 2014 :
    https://bp.skolverket.se/documents/10476/0/Bedomning_bild_slutgiltigt.pdf/bf- 0fa264-aca1-461e-a345-83c4948d457b
    Obligatorisk

    Fantasi och kreativitet i barndomen.
    Vygotskij Lev Semenovic, Öberg Lindsten Kajsa
    Göteborg : Daidalos : 1995 : 111 s. :
    ISBN: 91-7173-011-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wikberg Stina
    Bland själporträtt och parafraser : om kön och skolans bildundervisning
    Umeå : Umeå universitet : 2014 : 258 s. (PDF) :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-93030
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Kapitel 2

    Referenslitteratur

    Bilder i skolan.
    Karlsson Sten-Gösta, Lövgren Staffan
    Lund : Studentlitteratur : 2001 : 256 s. :
    ISBN: 91-44-01050-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Övrig litteratur kan tillkomma och tillhandahålls då av läraren i samband med undervisning.