"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Undervisning och lärande 1, 7,5 hp

Engelskt namn: Teaching and Learning 1

Denna kursplan gäller: 2016-12-12 och tillsvidare

Kurskod: 6ES079

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogisk yrkesverksamhet: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2017-06-29

Innehåll

Kursen tar utgångspunkt i centrala lärandeteorier inom undervisning och skola. Lärandebegreppet och kunskapsbegreppet problematiseras genom didaktiska teorier, utbildningssociologi och kritiska perspektiv. Det övergripande syftet med kursen är att orientera den studerande i olika teorier kring lärande och kunskap. Genom att sätta dessa teorier i en historisk såväl som samtida kontext, ges verktyg för att tala om och förhålla sig till förskolans och skolans undervisnings- och skolämnespraktiker. Kursen riktar sig till erfarna lärare med intresse för att arbeta med skolans utveckling och praktiknära studier. Kursens delar länkas därför till den studerandes egen yrkespraktik.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna:
Kunskap och förståelse

  • redogöra för de vanligast förekommande lärandeteorierna,
  • redogöra för olika vedertagna definitioner av undervisning och skola. 

Färdighet och förmåga

  • visa på generella kopplingar mellan lärandeteorier och undervisning i ett historiskt perspektiv,
  • förmåga att jämföra och kontrastera de vanligast förekommande lärandeteorierna. 

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • problematisera ett valt fenomen i den egna undervisningen utifrån vald kunskapssyn,
  • kritiskt granska den egna undervisnings-/skolämnespraktikens kunskapstradition. 

Behörighetskrav

Lärarexamen om minst 180 hp (grundlärar-, ämneslärar-, yrkeslärar-, förskollärar- eller motsvarande äldre examen) samt minst fyra års lärarerfarenhet efter avlagd examen, omfattande minst halvtid, vilket ska styrkas genom intyg.
Dessutom krävs lärarlegitimation vilket ska styrkas genom intyg.
 

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs på 25 procents studietakt, det vill säga tio timmar i veckan och möjliggör att kursen kan integreras med yrkespraktiken. Kursen består av föreläsningar, seminarier, workshops och individuella uppgifter samt genomförande och presentation av en rapport. Studieort är Piteå och obligatoriska fysiska träffar förekommer på kursen om inte annat anges. Kursen bedrivs med stöd av informations- och kommunikationsteknik. 
 

Examination

Den studerandes kunskaper prövas både muntligt och skriftligt, såväl enskilt som i grupp. Examination baserar sig på skriftliga produktioner samt deltagande i seminarier och via digitala medier. Vid betygsättning används något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rätt att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos humanistisk fakultet begära att annan lärare utses som examinator.
 
För betyget Väl godkänd läggs vid bedömningen särskild vikt vid att den studerande visar en hög grad av självständighet, medvetenhet och fördjupad förmåga i förhållande till de förväntade studieresultaten. Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyat prov.

En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (6 kap. 22 §, HF). Begäran om ny examinator ställs till prefekten för Estetiska institutionen
 
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen (1993:100) 6 kap. 6-8 §§ samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Övriga föreskrifter

 



I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.

Litteratur

Giltig från: 2018 vecka 35

Bernstein Basil
Pedagogy, symbolic control and identity : theory, research, critique
Rev. ed : Lanham, Md. : Rowman & Littlefield Publishers : 2000 : xxvi, 229 p. :
ISBN: 9780847695768
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Bortom lärandet : demokratisk utbildning för en mänsklig framtid
Biesta Gert, Sandin Gunnar
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 149 s. :
Omslagsbild
ISBN: 91-44-00261-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Carlgren Ingrid
Kunskapskulturer och undervisningspraktiker
Göteborg : Daidalos : 2015 : 276 s. :
ISBN: 978-91-7173-449-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Improving Studnte´Learning With Effective Learning techniques: Promising Directions From Cognitive and Educational Psychology
Dunlosky John, Rawson Katherine A., Marsh Elisabeth J., Nathan Mitchell J., Willingham Daniel T.
Psychological Science in the Public Interest, 14(1):4-58 : 2013 :
Obligatorisk

Hartman Sven G.
Det pedagogiska kulturarvet : traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria
Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 329, [1] s. :
ISBN: 91-27-10915-1 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hammarström-Lewenhagen Birgitta
Förskolans århundrade : pedagogiska nyckeltexter om förskolans framväxt och idéarv
1. uppl. : Malmö : Gleerups Utbildning : 2016 : 296 s. :
ISBN: 978-91-40-68846-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Ramfaktorteori och praktiskt förnuft. Om ramfaktorer och klassrumsinteraktion
Lindblad Sverker, Linde Göran, Naeslund Lars
Pedagogisk Forskning i Sverige, 4(1) : 1999 :
Läsanvisning: Pedagogisk Forskning i Sverige, 4(1): 93-109).

Dysthe Olga
Dialog, samspel och lärande
Studentlitteratur : 2003 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Vaage, Sveinung: Perspektivtagning, rekonstruktion av erfarenhet och kreativa lärprocesser, s 119-142

Referenslitteratur

Berggren Jan
En gemensam resa eller skilda resor. Talet om kärnämnen i gymnasieskolan 1990-2009
Utbildning och demokrati, Örebro universitet : 2012 :
http://En gemensam resa eller skilda resor. Talet om kärnämnen i gymnasieskolan 1990-2009

Dysthe Olga
Dialog, samspel och lärande
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 344 s. :
ISBN: 91-44-04195-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Vad räknas som kunskap? : läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola
Englund Tomas, Forsberg Eva, Sundberg Daniel
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 315 s. :
ISBN: 978-91-47-09985-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Gustavsson Bernt
Utbildningens förändrade villkor : nya perspektiv på kunskap, bildning och demokrati
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 224 s. :
ISBN: 978-91-47-09330-4
Se Umeå UB:s söktjänst