"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Forskning och utvecklingsarbete i skolan 2, 7,5 hp

Engelskt namn: Research and development in school 2

Denna kursplan gäller: 2016-12-12 och tillsvidare

Kurskod: 6ES078

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogisk yrkesverksamhet: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Prefekten för Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen, 2016-09-22

Innehåll

Kursen består i att magisterstudenten under handledning arbetar fram en vetenskaplig rapport på empirisk grund i skolan. Inför rapportarbetet behandlas etiska aspekter i samband med insamling av empiri, metodiska överväganden samt grunderna för den vetenskapliga rapportens struktur och funktion.  Den vetenskapliga rapporten skrivs individuellt, och ventileras genom ett oppositionsförfarande vid kursens slut. I kursen ingår också som uppgift att den studerande ska presentera sin undersökning inför en mindre extern målgrupp.
 

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna:

  • problematisera ett forskningssyfte och forskningsfrågor riktade mot en empirisk undersökning i den egna praktiken
  • genomföra en empirisk undersökning i den egna praktiken utifrån vald undersökningsmetod
  • redogöra för grundläggande forskningsetiska ställningstaganden i samband med en empirisk undersökning i den egna praktiken
  • arbeta fram en vetenskaplig rapport på empirisk grund
  • kritiskt granska och opponera på en vetenskaplig rapport i seminarieform
  • försvara en vetenskaplig rapport i seminarieform
  • presentera sin studie externt utanför studiegruppen.

Behörighetskrav

Lärarexamen om minst 180 hp (grundlärar-, ämneslärar-, yrkeslärar-, förskollärar- eller motsvarande äldre examen) samt minst fyra års lärarerfarenhet efter avlagd examen, omfattande minst halvtid, vilket ska styrkas genom intyg.
Dessutom krävs lärarlegitimation vilket ska styrkas genom intyg.
 

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs på 25 procents studietakt, det vill säga tio timmar i veckan och möjliggör att kursen kan integreras med yrkespraktiken. Kursen består av föreläsningar, seminarier, workshops och individuella uppgifter samt genomförande och presentation av en rapport. Studieort är Piteå och närvaro är obligatorisk vid kursträffarna. Delar av undervisningen ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik.
 

Examination

Den studerandes kunskaper prövas både muntligt och skriftligt, såväl enskilt som i grupp. Examination baserar sig på skriftliga arbeten samt deltagande i seminarier och via digitala medier. Vid betygsättning används något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rätt att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos prefekten vid institutionen för Estetiska ämnen begära att annan lärare utses som examinator.
 
För betyget Väl godkänd läggs vid bedömningen särskild vikt vid att den studerande visar en hög grad av självständighet, medvetenhet och fördjupad förmåga i förhållande till de förväntade studieresultaten.
 
Kursen ges som en del av ett kurspaket om 60 hp (magisterutbildning). 30 av dessa 60 hp är möjliga att tillgodoräkna ifall den studerande tidigare har examinerats på avancerad nivå. Vi frågor om tillgodoräknande kontakta studieadministratör vid kursansvarig institution.
 
 

Övriga föreskrifter

Kursen ges som en del av ett kurspaket om 60 hp (magisterutbildning). 30 av dessa 60 hp är möjliga att tillgodoräkna ifall den studerande tidigare har examinerats på avancerad nivå. Vi frågor om tillgodoräknande kontakta studieadministratör vid kursansvarig institution.
 

Litteratur

Giltig från: 2016 vecka 50

Hansson Kristina
Skola och medier : Aktiviteter och styrning i en kommuns utvecklingssträvanden
Umeå : Umeå universitet : 2014 : 322 s. (PDF) :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-96299
Obligatorisk

"Att baka en katedral" : genusperspektiv i avhandlingsskrivande
Eskilsson Lena, Kalman Hildur
Umeå : Kvinnovetenskapligt forum, Umeå universitet : 2007 : 31 s. :
ISBN: 91-975658-2-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läs Metod och etiska överväganden

Sigurdson Erik
Det sitter i väggarna : en studie av trä- och metallslöjdsalens materialitet, maskulinitet och förkroppsliganden
Umeå : Umeå universitet : 2014 : 239 s. (PDF) :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-95597
Obligatorisk
Läsanvisning: Läs metodkapitel

Westerlund Stina
Lust och olust : elevers erfarenheter i textilslöjd
Umeå : Institutionen för estetiska ämnen, Umeå universitet : 2015 : 303 s. (PDF) :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-100171
Obligatorisk

Widerberg Karin
Vetenskapligt skrivande : kreativa genvägar
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 103 s. :
ISBN: 91-44-03040-1 : 247:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Se skolan : forskningsmetoder i pedagogiskt arbete
Rönnqvist Carina, Vinterek Monika
Umeå : Fakultetsnämnden för lärarutbildning, Umeå universitet : 2008 : 226 s. :
Se skolan - Forskningsmetoder i pedagogiskt arbete - Umeå School of Education - Umeå universitet
ISBN: 978-91-7264-598-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Vetenskapsrådets anvisningar kring forskningsetiska frågor
www.vetenskapsradet.se/publikationer/index.asp :