Forskning och utvecklingsarbete i skolan 2, 7,5 hp
Engelskt namn: Research and development in school 2
Denna kursplan gäller: 2016-12-12
och tillsvidare
Kurskod: 6ES078
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogisk yrkesverksamhet: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen
Beslutad av: Prefekten för Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen, 2016-09-22
Innehåll
Kursen består i att magisterstudenten under handledning arbetar fram en vetenskaplig rapport på empirisk grund i skolan. Inför rapportarbetet behandlas etiska aspekter i samband med insamling av empiri, metodiska överväganden samt grunderna för den vetenskapliga rapportens struktur och funktion. Den vetenskapliga rapporten skrivs individuellt, och ventileras genom ett oppositionsförfarande vid kursens slut. I kursen ingår också som uppgift att den studerande ska presentera sin undersökning inför en mindre extern målgrupp.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
problematisera ett forskningssyfte och forskningsfrågor riktade mot en empirisk undersökning i den egna praktiken
genomföra en empirisk undersökning i den egna praktiken utifrån vald undersökningsmetod
redogöra för grundläggande forskningsetiska ställningstaganden i samband med en empirisk undersökning i den egna praktiken
arbeta fram en vetenskaplig rapport på empirisk grund
kritiskt granska och opponera på en vetenskaplig rapport i seminarieform
försvara en vetenskaplig rapport i seminarieform
presentera sin studie externt utanför studiegruppen.
Behörighetskrav
Lärarexamen om minst 180 hp (grundlärar-, ämneslärar-, yrkeslärar-, förskollärar- eller motsvarande äldre examen) samt minst fyra års lärarerfarenhet efter avlagd examen, omfattande minst halvtid, vilket ska styrkas genom intyg. Dessutom krävs lärarlegitimation vilket ska styrkas genom intyg.
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs på 25 procents studietakt, det vill säga tio timmar i veckan och möjliggör att kursen kan integreras med yrkespraktiken. Kursen består av föreläsningar, seminarier, workshops och individuella uppgifter samt genomförande och presentation av en rapport. Studieort är Piteå och närvaro är obligatorisk vid kursträffarna. Delar av undervisningen ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik.
Examination
Den studerandes kunskaper prövas både muntligt och skriftligt, såväl enskilt som i grupp. Examination baserar sig på skriftliga arbeten samt deltagande i seminarier och via digitala medier. Vid betygsättning används något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rätt att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos prefekten vid institutionen för Estetiska ämnen begära att annan lärare utses som examinator.
För betyget Väl godkänd läggs vid bedömningen särskild vikt vid att den studerande visar en hög grad av självständighet, medvetenhet och fördjupad förmåga i förhållande till de förväntade studieresultaten.
Kursen ges som en del av ett kurspaket om 60 hp (magisterutbildning). 30 av dessa 60 hp är möjliga att tillgodoräkna ifall den studerande tidigare har examinerats på avancerad nivå. Vi frågor om tillgodoräknande kontakta studieadministratör vid kursansvarig institution.
Övriga föreskrifter
Kursen ges som en del av ett kurspaket om 60 hp (magisterutbildning). 30 av dessa 60 hp är möjliga att tillgodoräkna ifall den studerande tidigare har examinerats på avancerad nivå. Vi frågor om tillgodoräknande kontakta studieadministratör vid kursansvarig institution.
"Att baka en katedral" : genusperspektiv i avhandlingsskrivande Eskilsson Lena, Kalman Hildur Umeå : Kvinnovetenskapligt forum, Umeå universitet : 2007 : 31 s. : ISBN: 91-975658-2-2 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: Läs Metod och etiska överväganden
Sigurdson Erik Det sitter i väggarna : en studie av trä- och metallslöjdsalens materialitet, maskulinitet och förkroppsliganden Umeå : Umeå universitet : 2014 : 239 s. (PDF) : http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-95597 Obligatorisk Läsanvisning: Läs metodkapitel
Westerlund Stina Lust och olust : elevers erfarenheter i textilslöjd Umeå : Institutionen för estetiska ämnen, Umeå universitet : 2015 : 303 s. (PDF) : http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-100171 Obligatorisk
Widerberg Karin Vetenskapligt skrivande : kreativa genvägar Lund : Studentlitteratur : 2003 : 103 s. : ISBN: 91-44-03040-1 : 247:00 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Backman Jarl Rapporter och uppsatser 2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. : ISBN: 978-91-44-04826-0 Se Umeå UB:s söktjänst