Forskning och utvecklingsarbete i skolan 1, 7,5 hp
Engelskt namn: Research and development in school 1
Denna kursplan gäller: 2016-07-25
och tillsvidare
Kurskod: 6ES071
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogisk yrkesverksamhet: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2016-06-10
Innehåll
Kursen behandlar skolforskning och vetenskaplig metod i praktiknära skolforskning, vilket inbegriper forskningsmetodik och litteraturstudier inom den studerandes verksamhetsområde. Kursen riktar sig till erfarna lärare med intresse för att arbeta med skolans utveckling och praktiknära studier. Kursen syftar till att ge en fördjupad förståelse av den praktiknära skolforskningens roll i skolan, med utgångspunkt i den magisterstuderandes yrkespraktik. Vetenskapliga perspektiv, etiska frågor och kritiska förhållningssätt i relation till praktiknära skolforskning berörs. Kursen avslutas med att den magisterstuderande tar fram en projektskiss, som också presenteras muntligt inom den egna skolan/verksamhet.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
relatera utbildningsvetenskaplig forskning till den egna praktiken
kritiskt förhålla sig till forsknings- och utvecklingsarbete i skolan
redogöra för grundläggande vetenskapliga metodologier och begrepp
självständigt identifiera och formulera problemställningar i relation till den egna praktiken samt
muntligt presentera den egna problemställningen för andra berörda än kursdeltagarna.
Behörighetskrav
Lärarexamen om minst 180 hp (grundlärar-, ämneslärar-, yrkeslärar-, förskollärar- eller motsvarande äldre examen) samt minst fyra års lärarerfarenhet efter avlagd examen, omfattande minst halvtid, vilket ska styrkas genom intyg. Dessutom krävs lärarlegitimation vilket ska styrkas genom intyg.
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs på 25 procents studietakt (motsvarande cirka tio timmar i veckan) och möjliggör att kursen kan integreras med yrkespraktiken. Kursen består av föreläsningar, seminarier, workshops och individuella uppgifter samt genomförande och presentation av en rapport. Studieort är Piteå och obligatoriska fysiska träffar förekommer på kursen om inte annat anges. Kursen bedrivs med stöd av informations- och kommunikationsteknik.
Examination
Den studerandes kunskaper prövas både muntligt och skriftligt, såväl enskilt som i grupp. Examination baserar sig på skriftliga produktioner samt deltagande i seminarier via digitala medier. Vid betygsättning används något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rätt att examineras upp till två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos prefekten vid institutionen för Estetiska ämnen begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.
Tillgodoräknande Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/ Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Övriga föreskrifter
Kursen ges som en del av ett kurspaket om 60 hp (magisterutbildning). 30 av dessa 60 hp är möjliga att tillgodoräkna ifall den studerande tidigare har examinerats på avancerad nivå. Vi frågor om tillgodoräknande kontakta studieadministratör vid kursansvarig institution.
Litteratur
Giltig från:
2016 vecka 30
Varför vetenskap? : om vikten av problem och teori i forskningsprocessen Bjereld Ulf, Demker Marie, Hinnfors Jonas 3., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 165 s. : ISBN: 978-91-44-05475-9 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Brante Thomas Den professionella logiken : hur vetenskap och praktik förenas i det moderna kunskapssamhället 1. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 384 s. : ISBN: 9789147097609 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Gustavsson Bernt Kunskapsfilosofi : tre kunskapsformer i historisk belysning Stockholm : Wahlström & Widstrand : 2000 : 263, [1] s. : ISBN: 91-46-17648-9 (inb.) ; Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Thurén Torsten Vetenskapsteori för nybörjare 2. uppl. : Liber : 2007 : 152 s. : ISBN: 978-91-47-08651-1 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Widerberg Karin Vetenskapligt skrivande : kreativa genvägar Lund : Studentlitteratur : 2003 : 103 s. : ISBN: 91-44-03040-1 : 247:00 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Mattsson Matts Stenar under vattenytan : forsknings- och utvecklingsarbete problematiserat Lund : Studentlitteratur : 2001 : 106 s. : ISBN: 91-44-01838-X Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Wennergren Ann-Christin Vägar till en skola på vetenskaplig grund Didaktisk tidskrift, 20 (4) : 2011 : Obligatorisk Läsanvisning: s 207-230
Kroksmark Tomas De stora frågorna om skolan 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 455 s. : ISBN: 9789144068671 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Lindholm Yvonne Den bångstyriga skolan 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 233 s. : ISBN: 9789144066462 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst