Bild med fördjupning. Slöjd - Design, textil III, 30 hp
Engelskt namn: Art with specialization. Sloyd - Design, textile III
Denna kursplan gäller: 2016-01-04
och tillsvidare
Kurskod: 6ES065
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2015-12-17
Innehåll
Kursens övergripande innehåll är att ge fördjupade kunskaper inom området Slöjd-Design med inriktning mot textila material. Designprocessens olika delar behandlas och bearbetas genom gestaltande arbete där ett tematiskt, utforskande och kritiskt granskande arbetssätt används. Slöjdaktiviteters samhälleliga betydelse kopplas till lärande inom Slöjd-Design. Slöjdämnets vetenskapliga tradition och kunskapsteoretiska ståndpunkter studeras. Forskningsorientering inom slöjd och design behandlas. Individens kunskapsutveckling och lärande studeras, liksom didaktiska tillämningar av design- och formgivningsprocesser i Slöjd-Design.
Moment 1. Designprocess – utforska idéer, 7,5 hp Innehållet i momentet syftar till fördjupade kunskaper inom designprocesser riktade mot plagg på kropp med fokus på kreativitet och utforskande. I momentet berörs specifika teorier och metoder för undervisning i Slöjd-Design. Via ett undersökande arbetssätt experimenterar studenterna med olika designelement som form, färg, material, skärning, etc. samt utforskar plaggs uttryck i relation till kropp. Digitala verktyg för skissande och mönsterkonstruktion introduceras. Genusperspektiv på design behandlas. Aktuella styrdokument för gymnasieskolan och frivilliga skolformer behandlas.
Moment 2. Tematiska uppdrag – konceptdesign, 7,5 hp Utifrån egen problemformulering genomför studenterna en designprocess med syfte att kritiskt granska en samhällsaktuell företeelse. Begreppet konceptdesign introduceras och prövas i ett fördjupat textilt hantverksarbete. Experimenterande och utforskande inom vävning i kombination med andra textila hantverkstekniker ingår. I temauppdraget ingår reflektion och analys av didaktiska tillämpningar av design- och formgivningsprocesser med fokus på elevers lärande inom Slöjd-Design.
Moment 3. Fördjupning och vetenskapligt skrivande, 15 hp I momentet genomförs ett individuellt fördjupningsarbete inom Slöjd-Design där gestaltning i valfria textila material och tekniker ingår. Ett didaktiskt perspektiv genomsyrar arbetet. Orientering kring forskning inom området Slöjd-Design behandlas liksom vanligt förekommande teori och metod. Fördjupningsprojektet redovisas i en skriftlig rapport med vetenskapligt upplägg och presenteras externt. Undervisningen skall främja studenternas utveckling av ett vetenskapligt förhållningssätt till textil design och lärande, och vikt läggs vid reflektion och analys av eget och andras arbeten.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande:
Kunskap och förståelse
visa breddad och fördjupad förmåga i designprocess och slöjdhantverk
visa ämnesdidaktiska kunskaper relaterade till elevers lärande
visa förståelse för vetenskapsteori och kvalitativa forskningsmetoder
visa kunskap om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen
Färdighet och förmåga
visa förmåga att i gestaltande arbete kommunicera en avgränsad problematik
visa förmåga att kritiskt och självständigt relatera erfarenheter till forskningsresultat och på så sätt bepröva erfarenhet och vidareutveckla kunskap
visa förmåga att i skrift kommunicera pedagogisk-didaktiska perspektiv till stöd för yrkesutövningen och med syfte att utveckla och stimulera elevers lärande
Värderingsförmåga och förhållningssätt
visa förmåga att förhålla sig till aktuell forskning inom området
visa förmåga att utvärdera det egna arbetet och de egna ämneskunskaperna i syfte att identifiera utvecklingsområden och söka ny kunskap
Behörighetskrav
Genomgången Bild med fördjupning. Slöjd - Design, textil II eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, hantverksgenomgångar/laborationer, workshop, tematiska studier, problem- och processinriktat arbetssätt och grupparbete. Kursarbetet genomförs både i grupp och individuellt, i såväl lärarledda som självständiga former. IKT - inslag förekommer kontinuerligt liksom digital portfolio för kompetensuppföljning.
Examination
Examination sker genom skriftliga och muntliga redovisningar samt visuellt genom uppvisade färdigheter och förmågor.
För betyget Väl godkänd läggs vikt vid att den studerande visar på en högre grad av praktisk, teoretisk, estetisk och didaktisk medvetenhet genom att problematisera, analysera och reflektera kring sambandet mellan kursens olika delar genom väl underbyggda resonemang. Ökad vikt läggs också vid initiativtagande, ansvarstagande, självständigt tänkande samt kritisk granskning.
Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom ska minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i en sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger på samma kurs har rätt att hos prefekt på institutionen för estetiska ämnen begära att annan lärare utses som examinator.
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.