Bild för lärare åk 7-9, 30 hp (16-45). Ingår i Lärarlyftet II, 30 hp
Engelskt namn: Visual art for teachers schoolyears 7-9, (16-45)
Denna kursplan gäller: 2014-08-25
och tillsvidare
Kurskod: 6ES063
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2014-03-03
Innehåll
Moment 1, Bild, kropp och rum Momentet omfattar två- och tredimensionell konstnärlig bild med fokus på form och rumslighet i relation till kroppar. I laborativa gestaltningsarbeten ingår undersökningar i två- och tredimensionell konstnärlig bild i syfte att stärka utvecklingen av de egna estetiska färdigheterna. Studier inom konstens historia behandlar tiden till och med romantiken och 1800-talets slut inklusive utomvästerländsk konst, med koppling till form och rumslighet. Genom teori och gestaltning utforskas området digital bild. I ett bilddidaktiskt avsnitt, studeras genomförande av undervisning samt lärar- och elevroller, som också belyser genusperspektiv och bedömning, värdering och betygsättning av estetiska processer och produkter. Dokumentation förekommer kontinuerligt under kursens gång. IKT utvecklas som verktyg för kommunikation.
Moment 2, Bild, kultur, samhälle I multimediala gestaltningar prövas den samtida konstens och kulturens grepp och genrer. Laborativt gestaltningsarbete inom det två- och tredimensionella bildområdet ger möjligheter till fördjupning av konstnärliga och hantverksmässiga kunskaper. Konstvetenskapliga studier behandlar samtidskonst och visuell kultur. I ett teoretiskt moment studeras konstteori och bildsemiotik för att ge studenten verktyg för bildtolkning och analys. Dokumentation förekommer kontinuerligt under kursens gång. Digital grafisk form och IKT tas upp ur ett lärperspektiv. Inom området ämnesdidaktik genomförs möten med elever i samband med besök vid olika mötesplatser för kulturell verksamhet exempelvis museum.
Förväntade studieresultat
Vad gäller kunskap och förståelse skall de studerande kunna dra nytta av förebilder i sitt eget bildskapande och omsätta detta i undervisning. De skall också ha kännedom om bildens och konstens historia och bildens funktioner i olika kulturer. En annan förväntad effekt handlar om att ha kunskaper om elementära principer i bildgestaltning och kunna utifrån den egna intentionen använda dem för att åstadkomma önskat resultat och helhetsverkan. De studerande ska även ha kännedom om samtidens konst och visuella kultur och själv kunna förhålla sig estetiskt till dessa fält samt ha en didaktisk medvetenhet om metoder för bildsamtal. Vad gäller färdighet och förmåga skall den studerande kunna gestalta inom två- och tredimensionell bild samt i digitalt bildmedium. Andra förväntade effekter handlar om den studerandes förmåga att genom ett laborativt förhållningssätt, t.ex. i en serie utkast, skisser eller försök genomföra ett eget bildprojekt. De studerande skall efter avslutade moment kunna ta egna initiativ i den egna bildprocessen och ha förmåga att finna nya lösningar på ett problem. Kursen ger vidare kunskaper om olika uttryck inom grafisk form och olika sätt att kommunicera med hjälp av IKT. I fråga om värderingsförmåga och förhållningssätt skall de studerande ha en didaktisk medvetenhet kring frågor som berör genomförande av undervisning och ha en relevant medvetenhet om begreppet genus, populärkultur/ ungdomskultur och queeruttryck inom skol-, konst- och kulturområdet. Vidare skall de studerande kunna uppleva och diskutera såväl egna som andras gestaltningar, samt analysera och tolka med hjälp av några bildanalytiska metoder.
Behörighetskrav
Du som har en behörighetsgivande lärarexamen och undervisar i detta ämne i åk 7-9 utan att vara ämnesbehörig.
Undervisningens upplägg
Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, laborationer och grupparbete. Kursarbetet genomförs både i grupp och individuellt, till stor del i självständiga former via digital lärplattform. IKT- inslag förekommer kontinuerligt. I kursen ingår problemorienterande uppgifter i form av teman. Dessa ska ge en syn på bildarbetet som ett medel att på olika sätt tränga in i ett innehåll och ge en träning att välja för sammanhanget adekvata material, tekniker och bildspråkliga uttryck. Kursen omfattar obligatoriska sammankomster på studieorten. Den studerande ska ha tillgång till internetuppkopplad dator och digitalkamera.
Undervisningsform (distans, campus) Kursen ges som en kombination av distans och campus. Antalet campusträffar är 4.
Kursutvärdering Utvärdering kommer att genomföras skriftligt vid sista campusträffen.
Examination
Examination grundas på inlämnings- och presentationsuppgifter samt genom aktivt deltagande i seminarier, workshops och den digitala lärplattformen.
Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är genomförda.
Övriga föreskrifter
Studievägledning kommer att erbjudas via Stigbjörn Lestander, studierektor vid Institutionen för estetiska ämnen, Umeå universitet.
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.