"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Bild för fritidspedagoger eller motsvarande 15 hp (16-30 påfyllnad). Ingår i Lärarlyftet II, 15 hp

Engelskt namn: Visual art in Leisure-time Centres, 15hp (16-30)

Denna kursplan gäller: 2014-01-20 och tillsvidare

Kurskod: 6ES062

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2013-10-14

Innehåll

Kursens innehåll och upplägg
Bildframställning

Momentet omfattar perceptionsteori samt laborationer i bilduppbyggnad och färg- och formkännedom. I ett laborativt gestaltningsarbete ingår undersökningar i två- och tre-dimensionell konstnärlig bild samt digital bild. Dessutom ingår i momentet en tematisk orientering i konstens historia utifrån ett perceptuellt perspektiv.

Bildkommunikation

I momentet studeras bilder ur barn- och ungdomskulturen och olika teorier för bildtolkning och analys, som inkluderar genus-, etnicitets och klassperspektiven. Den rörliga bilden studeras utifrån ett produktionsperpsektiv som utöver kameraarbete innefattar också digital redigering. Vidare genomförs ett mindre projektarbetet som presenteras i en valfri mediering. Projektet ska ha ett didaktiskt perspektiv och utgångspunkten för arbetet är stoff i olika ämnesinnehåll.

Förväntade studieresultat

Förväntade effekter av kursen
Vad gäller kunskap och förståelse skall de studerande kunna tillämpa olika bildtekniker och didaktiska metoder för bildarbete med barn fritidshem och skola och värdera dess betydelse för barns lärande. De skall också kunna analysera och tolka bilder utifrån någon bildanalytisk metod samt uppvisa kunskaper att uttrycka sig i bild och kunna ta egna initiativ i den egna bildprocessen. En annan förväntad effekt handlar om att visa kunskap om och synliggöra hur bild som estetisk lärprocess kan integreras i skolans pedagogiska verksamhet. Kursen ger vidare kunskap om perceptionsteori och om bilduppbyggnad. Vad gäller färdighet och förmåga att relatera momentens innehåll till barns perceptuella och kognitiva utveckling och i granskning av den egna produktionen själv bedöma sina framsteg och beskriva den egna kreativa arbetsprocessen. Andra förväntade effekter handlar om den studerandes förmåga att kunna problematisera hur pedagogers olika förhållningssätt påverkar undervisningen i bild. De studerande skall efter avslutad kurs ha utvecklat sin konstnärliga och hantverksmässiga förmåga inom det två- och tredimensionella bildområdet och även visa förmåga att tillämpa IKT för dokumentation, samt som ett verktyg för bearbetning, kritisk granskning, tolkning och utvärdering av den egna läroprocessen. I fråga om värderingsförmåga och förhållningssätt skall de studerande med stöd av styrdokument samt aktuell forskning analysera synsätt rörande bild som uttrycksform och estetisk lärprocess. De skall vidare analysera  och tolka bilder av olika slag ur ett genus- etnicitets- och klassperspektiv och visa på ett reflekterande förhållningssätt till bildarbete relaterat till pedagogiska och vetenskapliga aspekter. Ett annat mål handlar om att ha medvetenhet om och kunna analysera och diskutera områden inom barn- och ungdomskultur i ett didaktiskt och genusmedvetet perspektiv liksom i förhållande till kategorierna klass och etnicitet. Efter avslutade kurser skall de studerande uppvisa fördjupad förmåga att värdera och reflektera över bild som konstnärligt uttryck samt relatera den kunskapen till en pedagogisk verksamhet, till lärande i praktik och teori.

Behörighetskrav

Du som har fritidspedagogexamen eller motsvarande som enbart är inriktad mot fritidshem eller enbart mot fritidshem förskola.

Undervisningens upplägg

Undervisningsformsform (distans, campus)
Kursen ges som en kombination av distans och campus. Antalet campusträffar är 4.

Examination

Examination grundas på inlämnings- och presentationsuppgifter samt genom aktivt deltagande i seminarier, workshops och den digitala lärplattformen.

Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är genomförda.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering
Utvärdering kommer att genomföras skriftligt vid sista campusträffen.

Litteratur

Giltig från: 2014 vecka 3

MOMENT 1

BILDFRAMSTÄLLNING 1

Om färg : uppfatta, förstå och använda färg
Sisefsky Jan, Björling Håkan, Nordenström Hans
Stockholm : Skandinaviska färginstitutet ; a Västerås : b Ica : 1995 : 175, [1] s. :
ISBN: 91-534-1557-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Tillhandahålls i PDF från institutionen, finns på Cambro under "Filsamling"

Berefelt Gunnar
ABSe om bildperception
4. uppl. : Stockholm : Centrum för barnkulturforskning : 1997 : 72 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: Tillhandahålls i PDF från institutionen, finns på Cambro under "Filsamling"

Parsons Michael John
How we understand art :b a cognitive developmental account of aesthetic experience
Cambridge : Cambridge U.P. : 1987 : xiv, 159 s. :
ISBN: 0-521-32949-3 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: En sammanfattning av Anders Marner, 1994 Tillhandahålls i PDF från institutionen, finns på Cambro under "Filsamling"

Lära barn skapa : kreativt arbete med barn
Barnes Rob, Andersson Sten
Lund : Studentlitteratur : 1994 : 176 s., [16] pl.-s. i färg :
ISBN: 91-44-39501-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

BILDKOMMUNIKATION 1

Löfstedt Ulla
Barns bildskapande : teoretiska perspektiv och didaktiska konsekvenser
Jönköping : Jönköping Univ. Press : 2004 : 54, [2] s. :
ISBN: 91-974953-1-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Fantasi och kreativitet i barndomen.
Vygotskij Lev Semenovic, Öberg Lindsten Kajsa
Göteborg : Daidalos : 1995 : 111 s. :
ISBN: 91-7173-011-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

MOMENT 2

BILDFRAMSTÄLLNING 2

Intro - skapa : bild, färg och form
Frid Johan, Nilsson Karl-Johan
1. uppl. : Malmö : Didacta, : 2008 : 240 s. :
ISBN: 91-88548-14-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

BILDKOMMUNIKATION 2

Bild : en samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning
Marner Anders, Örtegren Hans
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2008 : 62 s. :
http://www.skolutveckling.se/publdb-portlet/fileDownload?publ_id=595&file=publicationz Fulltext
ISBN: 978-91-85589-48-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Tillhandahålls i PDF från institutionen, finns på Cambro under "Filsamling"

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sidorna 1-29. Finns att ladda ner PDF från Skolverket

Kommentarmaterial till kursplanen i bild
Stockholm : Skolverket : 2011 : 25 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32546-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Finns att ladda ner PDF från Skolverket. Tillhandahålls i PDF från institutionen, finns på Cambro under "Filsamling"

Marner Anders
Marners jämförelse Kpl 2000 och Lpo 11
Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen :
Obligatorisk
Läsanvisning: Tillhandahålls i PDF från institutionen, finns på Cambro under "Filsamling"

Förslag: Valbar litteratur

Kelby Scott
Photoshop CS3 för digitalfotografer
Sundbyberg : Pagina : 2007 : xvii, 474 s. :
ISBN: 9789163609244
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel ur boken tillhandahålls i PDF från institutionen, finns på Cambro under "Filsamling"

Fagerholm Erik
Filma bättre : handbok för journalister, informatörer, lärare, reklamare och konstnärer
1. uppl. : Malmö : Liber : 2006 : 176 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4707652o.jpg
ISBN: 91-47-07652-6 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Bilder i skolan.
Karlsson Sten-Gösta, Lövgren Staffan
Lund : Studentlitteratur : 2001 : 256 s. :
ISBN: 91-44-01050-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Marner Anders
Möten och medieringar : estetiska ämnen och läroprocesser i ett semiotiskt och sociokulturellt perspektiv
Umeå : Fakultetsnämnden för lärarutbildning : cop. 2005 : 145 s. :
ISBN: 91-7305-955-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Tillhandahålls i PDF från institutionen, finns på Cambro under "Filsamling"

Marner Anders
Tema: Bildanalys
Umeå : Institutionen för estetiska ämnen, Umeå universitet : 2009 : 108 s. :
http://www.estet.umu.se/digitalAssets/41/41243_tilde_12.pdf
Obligatorisk
Läsanvisning: Tillhandahålls i PDF från institutionen, finns på Cambro under "Filsamling"

Klarén Ulf
Vad färg är
Stockholm : HLS : 1996 : 88 s. :
ISBN: 91-7656-383-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Möten med bilder : analys och tolkning av visuella uttryck
Eriksson Yvonne, Göthlund Anette
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 180 s. :
ISBN: 91-44-02325-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hirdman Anja
Tilltalande bilder : genus, sexualitet och publiksyn i Veckorevyn och Fib aktuellt
Stockholm : Atlas : 2001 : 301 s. :
ISBN: 91-89044-87-8 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hundra sätt att tänka : om Reggio Emilias pedagogiska filosofi
Jonstoij Tove, Tolgraven Åsa
Stockholm : Utbildningsradion (UR) : 2001 : [4] s., s. 7-81, [1] s. :
ISBN: 91-25-01108-1 : 226:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Skapandets ramar. Maskulinitet på schemat
Saar Tomas, Nordberg Marie
Stockholm, Liber : 2008 :
Obligatorisk