Engelskt namn: Visual art for secondary teachers, 30 hp (61-90)
Denna kursplan gäller: 2013-01-21 och tillsvidare
Kurskod: 6ES059
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen
Beslutad av: Humanistiska fakultetsnämnden, 2012-10-08
Moment 1, Skapande bild, 15 hp
Momentet ger möjlighet till progression och fördjupning inom olika ämnesspecifika områden. I kursavsnittet grafik studeras olika grafiska trycktekniker, exempelvis fotoscreen. Genom digital bildbehandling behandlas animering och 3-d grafik. Laborativt arbete sker inom området grafisk form. Inom ramen för konstnärlig bild 3, finns möjlighet att utveckla det egna gestaltandet inom två- och tredimensionell bild, genom studier inom skulpturområdet.
Moment 2, Skapande bild, fördjupning, 15 hp
Momentet omfattar studier inom konstteori och vetenskap kring kreativa processer och deras betydelser och förutsättningar. Utifrån ett valt perspektiv, görs fördjupande studier av den egna kreativa arbetsprocessen. Här ges möjlighet till att pröva konstnärliga och hantverksmässiga arbetsformer i en gestaltande del. Kursen avslutas med en skriftlig reflektion över den egna kreativa processen och slutligen en presentation i form av en utställning av gestaltande arbeten. Inom det ämnesdidaktiska området studeras individens kunskapsutveckling samt observation, dokumentation, analys, bedömning och betygssättning.
Vad gäller kunskap och förståelse skall de studerande kunna utifrån egna erfarenheter och kunskaper inom området bild, ta egna initiativ i bildprocessen och finna nya lösningar på ett problem. De skall också kunna dra nytta av förebilder i sitt eget gestaltande. De studerande skall även vara väl förtrogna med begreppen kreativa processer och gestaltande arbetsformer. Vad gäller färdighet och förmåga skall den studerande kunna gestalta i de tekniker och genrer som kursen erbjuder. Andra förväntade effekter handlar om den studerandes förmåga att genom ett laborativt förhållningssätt, t.ex. i en serie utkast, skisser eller försök genomföra ett eget arbete. De studerande skall efter avslutade moment kunna gestalta utifrån elementära principer och kan utifrån den egna intentionen använda dem för att åstadkomma önskat resultat och helhetsverkan. En annan förväntad effekt handlar om att den studerande skall ha utvecklat kunskaper och färdigheter inom utställningsmetodik, och behärska metoder i att göra kvalitativa presentatio-ner i gestaltande form. Vidare skall den studerande genomföra ett självständigt gestaltande arbete, reflektera över arbetets genomförande samt dokumentera processen i analog såväl som digital form. I fråga om värderingsförmåga och förhållningssätt skall de studerande kunna analysera och värdera egna och andras processer och produkter utifrån givna kriterier. Vidare skall de studerande ha didaktisk medvetenhet och kunna hantera metoder för bedömning, betygssättning och kunskapsutveckling inom specifikt valbart område.
Du som har en behörighetsgivande lärarexamen samt har 60 hp i Bild och undervisar i detta ämne i gymnasieskolan eller i kommunal vuxenutbildning utan att vara ämnesbehörig.
För att delta i denna uppdragsutbildning krävs att huvudmannen godkänner deltagande i angiven kurs som ges på uppdrag av Skolverket och som ingår i statens satsning Lärarlyftet.
Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, laborationer och grupparbete. Kursen omfattar ämnesstudier i form av laborativt gestaltande arbete inom det konstnärliga och hantverksmässiga området, under handledning. Kursarbetet genomförs både i grupp och individuellt, i såväl lärarledda som självständiga former. IKT förekommer kontinuerligt som kommunikationsverktyg. Kursen omfattar obligatoriska sammankomster på studieorten. Den studerande ska ha tillgång till internetuppkopplad dator och digitalkamera.
Undervisningsformsform (distans, campus)
Kursen ges som en kombination av distans och campus. Antalet campusträffar är 4.
Kursutvärdering
Utvärdering genomförs kontinuerligt under kursens gång och efter slutförd kurs.
Examination grundas på inlämnings- och presentationsuppgifter samt genom aktivt deltagande i seminarier, workshops och den digitala lärplattformen.
Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är genomförda.
Studievägledning kommer att erbjudas via studierektor vid Institutionen för estetiska ämnen, Umeå universitet.
En start för tänket, en bit på väg : analys av ett utvecklingsprojekt kring kultur och estetik i skolan
Ericsson Claes, Lindgren Monica
Karlstad : Region Värmland : 2007 : 200 s. :
ISBN: 978-91-633-1544-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Egen vald litteratur ca 200 sidor. Samt kopierade texter som delas ut under momentet.
Bergström Bo
Effektiv visuell kommunikation : om nyheter, reklam och profilering i vår visuella kultur
6., utvecklade uppl. : Stockholm : Carlsson : 2007 : 315 s. :
ISBN: 978-91-7331-070-3 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hedenström, Sara (2008) , Om upphovsrätt kring bilder i undervisningen: en studie om gymnasielärares kunskaper och attityder. Examensarbete, Umeå: Institutionen för estetiska ämnen. Ligger på konferensen.
Robach Cilla
Konceptdesign
Stockholm : Nationalmuseum : 2005 : 157 s. :
ISBN: 91-7100-726-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Om tillståndet i konsten : en essäsamling om konsten i samtiden och evigheten
Mattsson Leif, Slöör Susanna, Andersson Fred
Lidingö : Langenskiöld : 2008 : 155 s. :
ISBN: 978-91-976680-2-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Dickie George
Introduction to aesthetics : an analytic approach
New York : Oxford Univ. Press : 1997 : x, 189 s. :
ISBN: 0-19-511303-9 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Från modernism till samtidskonst : svenska kvinnliga konstnärer.
Eriksson Yvonne, Göthlund Anette, Brinck Ingar
Lund : Signum : 2003 : 199 s. : ill. (huvudsakligen i färg) :
ISBN: 91-87896-53-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Parsons Michael John
How we understand art :b a cognitive developmental account of aesthetic experience
Cambridge : Cambridge U.P. : 1987 : xiv, 159 s. :
ISBN: 0-521-32949-3 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Marner, Anders (2006), ?Centrifugalitet och centripetalitet i konst och bild? i Marner, Anders, Möten och medieringar, Umeå: Fakulteten för lärarutbildning. s. 51-68. Finns att ladda ner på: http://www.educ.umu.se/~marner/recent%20works.htm Finns också på konferensen.