Engelskt namn: Visual art in Leisure-time Centres, 30 hp (1-30).
Denna kursplan gäller: 2012-09-03 och tillsvidare
Kurskod: 6ES056
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen
Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2012-06-27
Moment I
Bildframställning 7,5hp
Övningar i bildframställning och grundläggande kunskaper om bildmässiga uttrycksmedel i två- och tredimensionell gestaltning, där färg, form och bildteorier behandlas. I samband med bildskapande anknyts konstbilden och hur man med bildarbete och samtal om bilder kan stimulera barn till ett rikare bildspråk. Forskning kring barns bildutveckling belyses och betydelsen av bildskapande för barns lärande samt barns bildskapande i relation till text. Ett bilddidaktiskt perspektiv belyser ämnets historik, dess situation idag.
Bildkommunikation 7,5 hp
Momentet innehåller studier av bilders innehåll, utformning och funktioner med övningar i bildtolkning och analys. Främst gäller det bilder ur barn- och ungdomskulturen. Den studerande ska uppmärksammas på hur vi på olika sätt konstruerar och tolkar vår omvärld ur ett genus- etnicitets och klassperspektiv. I anslutning till detta görs även egen bildproduktion. Vidare ska bildens betydelse för konkretisering av stoff i olika ämnesinnehåll klargöras och vara en utgångspunkt för två-/ tredimensionell visualisering. I momentet ingår att analysera och reflektera över arbetet i ett didaktiskt perspektiv för att kunna planera, organisera, leda och genomföra undervisning i bild.
Moment II
Bildframställning 7,5 hp
Momentet omfattar perceptionsteori samt av laborationer i bilduppbyggnad och färg- och formkännedom. I ett laborativt gestaltningsarbete ingår undersökningar i två- och tredimensionell konstnärlig bild samt digital bild. Dessutom ingår i momentet en tematisk orientering i konstens historia utifrån ett perceptuellt perspektiv.
Bildkommunikation 7,5 hp
I momentet studeras bilder ur barn- och ungdomskulturen och olika teorier för bildtolkning och analys, som inkluderar genus-, etnicitets- klassperspektiven. Den rörliga bilden studeras utifrån ett produktionsperspektiv som utöver kameraarbete innefattar också digital redigering. Vidare genomförs ett mindre projektarbete som presenteras i en valfri mediering. Projektet ska ha ett didaktiskt perspektiv och utgångspunkten för arbetet är stoff i olika ämnesinnehåll.
Vad gäller kunskap och förståelse skall de studerande kunna tillämpa olika bildtekniker och didaktiska metoder för bildarbete med barn i fritidshem och skola samt värdera dessas betydelse för barns lärande. De skall också kunna analysera och tolka bilder utifrån någon bildanalytisk metod samt uppvisa kunskaper att uttrycka sig i bild och kunna ta egna initiativ i den egna bildprocessen. En annan förväntad effekt handlar om att visa kunskap om och synliggöra hur bild som estetisk lärprocess kan integreras i skolans pedagogiska verksamhet. Kursen ger vidare kunskap om perceptionsteori och om bilduppbyggnad.
Vad gäller färdighet och förmåga skall den studerande visa på förmåga att relatera momentens innehåll till barns perceptuella, kognitiva utveckling och i granskning av den egna produktionen själv bedöma sina framsteg och beskriva den egna kreativa arbetsprocessen. Andra förväntade effekter handlar om den studerandes förmåga att kunna problematisera hur pedagogers olika förhållningssätt påverkar undervisningen i bild.
De studerande skall efter avslutade moment ha utvecklat sin konstnärliga och hantverksmässiga förmåga inom det två- och tredimensionella bildområdet men även visa förmåga att tillämpa IKT för dokumentation, samt som ett verktyg för bearbetning, kritisk granskning, tolkning och utvärdering av den egna läroprocessen.
I fråga om värderingsförmåga och förhållningssätt skall de studerande med stöd av styrdokument samt aktuell forskning analysera synsätt rörande bild som uttrycksform och estetisk lärprocess. De skall vidare analysera och tolka bilder av olika slag ur ett genus-, etnicitets- och klassperspektiv och visa på ett reflekterande förhållningssätt till bild-arbete relaterat till pedagogiska och vetenskapliga aspekter. Ett annat mål handlar om att ha medvetenhet om och kunna analysera och diskutera områden inom barn- och ungdomskultur i ett didaktiskt och genusmedvetet perspektiv liksom i förhållande till kategorierna klass och etnicitet. Efter avslutade kurser skall de studerande uppvisa fördjupad förmåga att värdera och reflektera över bild som konstnärligt uttryck samt relatera den kunskapen till en pedagogisk verksamhet, till lärande i praktik och teori.
Fritidspedagoger eller motsvarande som har en examen enbart inriktad mot fritidshem eller fritidshem och förskola.
Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, laborationer och grupparbete. Kursarbetet genomförs både i grupp och individuellt, till stor del i självständiga former via digital lärplattform. IKT- inslag förekommer kontinuerligt. I kursen ingår problemorienterande uppgifter i form av teman. Dessa ska ge en syn på bildarbetet som ett medel att på olika sätt tränga in i ett innehåll och ge en träning att välja för sammanhanget adekvata material, tekniker och bildspråkliga uttryck. Kursen omfattar obligatoriska sammankomster på studieorten. Den studerande ska ha tillgång till internetuppkopplad dator och digitalkamera.
Undervisningsform
Kursen ges som en kombination av distans och campus. Antalet campusträffar är 4.
Kursutvärdering
Utvärdering kommer att genomföras skriftligt vid sista campusträffen.
Examination grundas på inlämnings- och presentationsuppgifter samt genom aktivt deltagande i seminarier, workshops och den digitala lärplattformen.
Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är genomförda.
Studievägledning
Sker på ett övergripande plan genom RUC inom Lärarhögskolan vid Umeå universitet samt på ett kursspecifikt plan genom studievägledare inom kursansvarig institution, institutionen för estetiska ämnen.
Lärandets konst : betraktelser av estetiska dimensioner i lärandet
Alerby Eva, Jórunn Elídóttir
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 224 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32292-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-04555-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kultur och estetik i skolan : slutredovisning av Kultur och skola-uppdraget 2000-2003
Aulin-Gråhamn Lena, Thavenius Jan
Malmö : Malmö högskola, Lärarutbildningen : 2003 : 282 s. :
http://www.lut.mah.se/publikationer/utbrapp903.pdf
Obligatorisk
Läsanvisning: (finns för utskrift på www.mah.se).
Lära barn skapa : kreativt arbete med barn
Barnes Rob, Andersson Sten
Lund : Studentlitteratur : 1994 : 176 s., [16] pl.-s. i färg :
ISBN: 91-44-39501-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bendroth Karlsson Marie
Bildskapande i förskola och skola.
Lund : Studentlitteratur : 1998 : 232 s. :
ISBN: 91-44-00426-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Berefelt Gunnar
ABSe om bildperception
4. uppl. : Stockholm : Centrum för barnkulturforskning : 1997 : 72 s. :
Obligatorisk
Möten med bilder : analys och tolkning av visuella uttryck
Eriksson Yvonne, Göthlund Anette
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 180 s. :
ISBN: 91-44-02325-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Fagerholm Erik
Filma bättre : handbok för journalister, informatörer, lärare, reklamare och konstnärer
1. uppl. : Malmö : Liber : 2006 : 176 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4707652o.jpg
ISBN: 91-47-07652-6 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Intro - skapa : bild, färg och form
Frid Johan, Nilsson Karl-Johan
1. uppl. : Malmö : Didacta, : 2008 : 240 s. :
ISBN: 91-88548-14-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Öhman-Gullberg Lisa
Movere - att sätta kunskap i rörelse : en analys av ett ämnesintegrerat arbete i bild och samhällskunskap
Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola : 2006 : 142 s. :
Fulltext
ISBN: 91-976140-0-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Seendets språk : exempel från konst, reklam, nyhetsförmedling och semiotisk teori
Hansson Hasse, Karlsson Sten-Gösta, Nordström Gert Z.
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 179 s. :
ISBN: 91-44-04294-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hirdman Anja
Tilltalande bilder : genus, sexualitet och publiksyn i Veckorevyn och Fib aktuellt
Stockholm : Atlas : 2001 : 301 s. :
ISBN: 91-89044-87-8 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Jonsson Carin
Läsningens och skrivandets bilder : en analys av villkor och möjligheter för barns läs- och skrivutveckling
Umeå : Fakulteten för lärarutbildning : 2006 : 318 s, valda delar s 31-76, 201-270 :
urn:nbn:se:umu:diva-862
ISBN: 91-7264-127-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hundra sätt att tänka : om Reggio Emilias pedagogiska filosofi
Jonstoij Tove, Tolgraven Åsa
Stockholm : Utbildningsradion (UR) : 2001 : [4] s., s. 7-81, [1] s. :
ISBN: 91-25-01108-1 : 226:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bilder i skolan.
Karlsson Sten-Gösta, Lövgren Staffan
Lund : Studentlitteratur : 2001 : 256 s. :
ISBN: 91-44-01050-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kelby Scott
Photoshop CS3 för digitalfotografer
Sundbyberg : Pagina : 2007 : xvii, 474 s. :
ISBN: 9789163609244
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Klarén Ulf
Vad färg är
Stockholm : HLS : 1996 : 88 s. :
ISBN: 91-7656-383-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Gardner's art through the ages : a concise history
Gardner Helen, Kleiner Fred S, Mamiya Christin J
Australia ;a United States : Thomson/Wadsworth : c2006 : xvi, 574 p. :
ISBN: 0-534-63640-3 (student ed.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lindgren Monica
Att skapa ordning för det estetiska i skolan : diskursiva positioneringar i samtal med lärare och skolledare
Göteborg : Högskolan för scen och musik vid Göteborgs universitet : cop. 2006 : xii, [2], 213, [1] s. :
ISBN: 91-975911-1-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Löfstedt Ulla
Barns bildskapande : teoretiska perspektiv och didaktiska konsekvenser
Jönköping : Jönköping Univ. Press : 2004 : 54, [2] s. :
ISBN: 91-974953-1-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Marner Anders
Möten och medieringar : estetiska ämnen och läroprocesser i ett semiotiskt och sociokulturellt perspektiv
Umeå : Fakultetsnämnden för lärarutbildning : cop. 2005 : 145 s. :
ISBN: 91-7305-955-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bild : en samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning
Marner Anders, Örtegren Hans
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2008 : 62 s. :
http://www.skolutveckling.se/publdb-portlet/fileDownload?publ_id=595&file=publicationz Fulltext
ISBN: 978-91-85589-48-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Parsons Michael John
How we understand art :b a cognitive developmental account of aesthetic experience
Cambridge : Cambridge U.P. : 1987 : xiv, 159 s. :
ISBN: 0-521-32949-3 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: -En sammanfattning av Anders Marner,1994 http://www.educ.umu.se/~marner/artiklar/Parsons%20genomgang%202.htm
Skapandets ramar. Maskulinitet på schemat
Saar Tomas, Nordberg Marie
Stockholm, Liber : 2008 :
Obligatorisk
Om färg : uppfatta, förstå och använda färg
Sisefsky Jan, Björling Håkan, Nordenström Hans
Stockholm : Skandinaviska färginstitutet ; a Västerås : b Ica : 1995 : 175, [1] s. :
ISBN: 91-534-1557-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverket: Lgr 11
www.skolverket.se :
Obligatorisk
Fantasi och kreativitet i barndomen.
Vygotskij Lev Semenovic, Öberg Lindsten Kajsa
Göteborg : Daidalos : 1995 : 111 s. :
ISBN: 91-7173-011-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst