Engelskt namn: Visual art 2b, Distance education
Denna kursplan gäller: 2013-01-21 och tillsvidare
Kurskod: 6ES052
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen
Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2012-04-10
Didaktiskt projektarbete, 15 högskolepoäng (Didactic project work)
Kursen omfattar ett didaktiskt projektarbete, som äger rum i skolmiljö eller genomförs på annan plats i samhället. Resultatet redovisas i en slutrapport som kan utföras i skriftlig och/eller i gestaltande form. I arbetet ingår planering, genomförande, dokumentation, vetenskapliggörande, rapportering, och publicering av ett projektarbete med didaktiskt innehåll. Laborativt gestaltningsarbete ger möjligheter till fördjupning av konstnärliga och hantverksmässiga kunskaper. Kursavsnittet digital bild 2, behandlar webbpublicering som verktyg vid presentation. I ett ämnesdidaktiskt avsnitt behandlas observation, dokumentation, analys och bedömning av elevers kunskapsutveckling i ämnet.
Ämneskunskap
Teori och gestaltning inom:
konstnärlig bild 2, digital bild 2
Gestaltande vetenskaplig metod
Vetenskapliga teorier mot estetiska ämnen
Hantverksfördjupning
Etnicitet och postkoloniala uttryck
Ämnesdidaktik 4
För godkänd kurs ska den studerande
Kunskap och förståelse
- ha kunskaper om planering, samarbete och digital/ analog dokumentation inom didaktiskt estetiskt projektarbete, och kan vetenskapligt reflektera över projektets genomförande på olika plan
- kunna redovisa resultatet i ett skriftligt och/eller gestaltande arbete samt göra en publicering i webbform
Färdighet och förmåga
- ha utvecklat sina egna färdigheter inom det konstnärliga och hantverksmässiga området
- kunna självständigt planera och genomföra ett didaktiskt estetiskt projektarbete
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- vara medveten om och kunna diskutera områden som etnicitet och postkoloniala uttryck
- ha didaktisk medvetenhet om olika former av lärande och bedömning, och kan relatera medvetet till olika didaktiska metoder på dessa områden
Univ.: Bild 1a, Bild 2a distans
Kursen omfattar ämnesstudier i form av laborativt gestaltande arbete inom det konstnärliga och hantverksmässiga området. Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och workshops. Kursarbetet genomförs i grupp och individuellt, till stor del i självständiga former via digital plattform. Kursen omfattar obligatoriska sammankomster på studieorten. Den studerande ska ha tillgång till internetuppkopplad dator och digitalkamera.
Examination grundas på inlämnings- och presentationsuppgifter samt genom aktivt deltagande i seminarier, workshops och den digitala plattformen. Betyg sätts på kursen som helhet med något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
För betyget Väl godkänd läggs vikt vid att den studerande visar på en högre grad av praktisk, teoretisk, estetisk och didaktisk medvetenhet genom att problematisera, analysera och reflektera kring sambandet mellan kursens olika delar genom väl underbyggda resonemang. Ökad vikt läggs också vid initiativtagande, ansvarstagande, självständigt tänkande samt kritisk granskning. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är genomförda.
Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom ska minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift.
Omfattningen av och innehållet i en sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen.
Studerande som underkänts två gånger på samma kurs har rätt att hos humanistisk fakultetsnämnd begära att annan lärare utses som examinator.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education (USE). Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA
Eisner Elliott
Bildämnets mytologi
Distribueras från institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen :
Obligatorisk
Läsanvisning: Lärarförbundet www.bildiskolan.net
Bilder i skolan.
Karlsson Sten-Gösta, Lövgren Staffan
Lund : Studentlitteratur : 2001 : 256 s. :
ISBN: 91-44-01050-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Gardner's art through the ages.
Gardner Helen, Kleiner Fred S., Mamiya Christin J., Tansey Richard G.
11. ed. : Fort Worth, TX : Harcourt Brace College Publishers : 2001 : xlvii, 1198 p. :
ISBN: 0-534-16703-9 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lindgren Simon
Populärkultur : teorier, metoder och analyser
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 231 s. :
http://www.liber.se/productimage/large/4707561o.jpg
ISBN: 91-47-08953-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Undervisning i teori och praktik :b en introduktion i didaktik
Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
Umeå : Institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen : 2003 : 69 s. :
ISBN: 91-7305-510-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
En kulturskola för alla : estetiska ämnen och läroprocesser i ett mediespecifikt och medieneutralt perspektiv
Marner Anders, Örtegren Hans
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling :b Liber distribution : 2003 : 136 s. :
http://www.skolutveckling.se/publdb-portlet/fileDownload?publ_id=96&file=publication
ISBN: 91-85128-26-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: http://www.educ.umu.se/~marner/recent%20works.htm
En start för tänket, en bit på väg : analys av ett utvecklingsprojekt kring kultur och estetik i skolan
Ericsson Claes, Lindgren Monica
Karlstad : Region Värmland : 2007 : 200 s. :
ISBN: 978-91-633-1544-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Beställes från Region Värmland.
Hall Stuart
Representation : cultural representations and signifying practices
London : Sage : 1997 : 400 s. :
ISBN: 0-7619-5431-7 (inb.) ; £39.95
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hetland, Louise, Sheridan, Kim, Veenema, Shirley, Winner, Ellen (2007)
”Developing Artistic Mind”, i Johansson, Marléne, Porko-Hudd, Mia, Techne series Research in Sloyd Education and Craft Science A:10/2007
Obligatorisk
Lindström Lars
"Produkt och processvärdering i skapande verksamhet" : i Att bedöma eller döma
Stockholm : Skolverket : 2002 :
Obligatorisk
Marner Anders
Projekt, samverkan och IKT - ett bildperspektiv
Umeå: Institutionen för estetiska ämnen : 2009 :
Obligatorisk
Bild : en samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning
Marner Anders, Örtegren Hans
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2008 : 62 s. :
http://www.skolutveckling.se/publdb-portlet/fileDownload?publ_id=595&file=publicationz Fulltext
ISBN: 978-91-85589-48-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nationella utvärderingen av grundskolan 2003 (NU-03) : bild
Marner Anders, Örtegren Hans, Segerholm Christina
Stockholm : Skolverket ;a Umeå :b Institutionen för estetiska ämnen : 2005 : 168 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1412
ISBN: 91-85009-70-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kursplan 2011 i bild, grundskolan
Skolverket :
Obligatorisk
Läsanvisning: http://www.skolverket.se/sb/d/2574;jsessionid=A1A716596B5653E49FD55E6C32F99EA0
Skåreus Eva
Du sköna nya värld
Tidskrift för lärarutbildning och forskning, nr 1-2, 2005, Umeå Universitet : 2005 :
Obligatorisk