I kursen studeras förskollärares uppdrag att främja barns lärande och skapande förmåga, samt hur estetiska lärprocesser kan omsättas i förskolans verksamhet. Vidare behandlas hur bild och slöjd utifrån innehåll, metoder och material stimulerar barns skapande och kommunicerande förmåga. I kursen ingår också studier om slöjdens arbetsprocess och bildens betydelse för barns utveckling.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse
- reflektera över och använda begrepp som estetik, estetiska lärprocesser, skapande och kommunikation
- redogöra för slöjdens arbetsprocess och bildens betydelse för barns utveckling
Färdighet och förmåga
- visa förmåga att planera, organisera samt pröva metoder för lärande i bild och slöjd
- redogöra för vad som krävs för att stimulera och utveckla barns skapande i bild och slöjd
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- med stöd av styrdokument samt aktuell forskning analysera hur pedagogers olika förhållningssätt påverkar barns skapande förmåga.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, laborativt arbete, praktiska tillämpningar, seminarier och grupparbeten. Laborativa och examinerande inslag är obligatoriska. Utvärdering sker efter avslutad kurs.
Examination
De studerandes kunskaper examineras muntligt, skriftligt och genom uppvisande av färdigheter och förmågor i form av gestaltning/redovisning. Examinationer sker individuellt och i grupp. Vid examinationen sätts betygen Väl Godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). Gruppuppgifter bedöms med betygen Godkänd (G) eller Underkänd (U).
Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera och analysera kursens teoretiska delar. Vidare skall den studerande kunna bedöma och argumentera för val, utveckla olika angreppssätt och uttrycka medvetna ställningstaganden. Gestaltningen skall även visa på en högre grad av praktisk, teoretisk och estetisk medvetenhet.
Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s. k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education (USE). Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA
Litteratur
Giltig från:
2012 vecka 4
Aronsson Karin Barns världar - barns bilder Stockholm : Natur och kultur : 1997 : 279, [1] s. : ISBN: 91-27-06767-X (inb.) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Lär genom textil : en handbok i att använda textil som pedagogiskt redskap för barns lärande Björkdahl Ordell Susanne, Eldholm Gerd, Hagstrand-Velicu Kerstin 1. uppl. : [Mölnlycke : Susanne Björkdahl Ordell] : cop. 2010 : 86 s. : ISBN: 978-91-633-6780-9 (spiralh.) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Småbarnspedagogik : fenomenologiska och estetiska förhållningssätt Løkken Gunvor, Haugen Synnøve, Röthle Monika 1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 270 s. : ISBN: 91-47-05321-6 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Paetau Sjöberg Gunilla Tova : gammal teknik på nytt sätt 4. [uppl.] : Stockholm : Natur och kultur/Fakta etc. : 2009 : 215 s. : ISBN: 978-91-27-11993-2 (inb.) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Pramling Samuelsson Ingrid Konsten att lära barn estetik : en utvecklingspedagogisk studie av barns kunnande inom musik, poesi och dans Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2008 : 160 s. : ISBN: 978-91-7227-574-4 (inb.) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Ta i trä : träslöjdsmetodik för förskola och fritidshem Sundsten Berndt, Fisher Anna [Uppsala] : [B. Sundsten] : 1986 : [6], 62 bl. : ISBN: 70:00 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Fantasi och kreativitet i barndomen. Vygotskij Lev Semenovic, Öberg Lindsten Kajsa Göteborg : Daidalos : 1995 : 111 s. : ISBN: 91-7173-011-7 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Granberg Ann Småbarns bild- och formskapande : lek med former, färger och linjer 1. uppl. : Stockholm : Liber : 2001 : 151 s. : ISBN: 91-47-05049-7 (korr.) Se Umeå UB:s söktjänst
Löfstedt Ulla Bildskapande verksamhet i förskolan. Jönköping : Jönköping Univ. Press : 1999 : 171 s. : ISBN: 91-973120-3-7 Se Umeå UB:s söktjänst
Genus & estetiska ämnen Umeå : Institutionen för estetiska ämnen, Umeå universitet : cop. 2011 : 170 s. : Läsanvisning: Tilde (Rapport, nr 14)