"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Bild med fördjupning. Slöjd - Design, textil II, 30 hp

Engelskt namn: Art with specialization. Sloyd - Design, textile II

Denna kursplan gäller: 2015-07-20 och tillsvidare

Kurskod: 6ES049

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2015-07-01

Innehåll

Kursens övergripande innehåll är att ge kunskap i slöjd och kreativitet med riktning mot textil design. Arbetsprocesser i design och formgivning fördjupas och ett tematiskt och utforskande arbetssätt används.
Designprocessens olika delar som; utforskande arbete, gestaltning, kommunikation och reflektion genomsyrar hela kursen. Begreppen kreativitet och estetiska lärprocesser vidareutvecklas. Forskningsorientering inom slöjd-design och designteori behandlas. Ett fördjupat slöjdhantverk utvecklas genom att träna förmågan att se, tolka och uttrycka sig i arbetet med material, teknik färg och form.  Säkerhets- och arbetsmiljöfrågor uppmärksammas.
Slöjdämnets vetenskapliga tradition och kunskapsteoretiska ståndpunkter studeras. Teorier och metoder för undervisning och lärande i relation till individens kunskapsutveckling studeras liksom didaktiska tillämpningar av design- och formgivningsprocesser i slöjd.

Moment 1. Slöjd–design, kultur och estetik 15 hp
Momentet innehåller studier som syftar till att öka studentens medvetenhet om det kreativa och estetiska tänkandet inom slöjd-design. Designprocessen fördjupas där skiss, färgsättning och materialval utforskas i det egna skapandet. Designprocessen ska utgöra grund för nytänkande och experimentellt arbete med form, färg, material och hantverk i specifikt vävning och textiltryck. Slöjd- design- kultur; såsom svenskt kulturarv, internationella kulturyttringar, etnicitetsperspektiv, ungdomskulturer är inspirationskällor i momentet.

Moment 2. Slöjd-design, textila uttryck 7,5 hp
I momentet utforskar och bearbetar de studerande idéer till personliga uttryckssätt genom att arbeta med textila bilder och stygn för att ge erfarenhet och insikt om de textila uttryckens kommunikativa möjligheter. I momentet vidareutvecklar även de studerande sina kunskaper inom sömnad och mönsterkunskap. Tematiska studier, formgivning, modeskiss och experimentellt arbete ger verktyg till egen design och uttryckssätt. Designteori behandlas.

Moment 3. Slöjd-design i samhällsperspektiv 7,5 hp
I momentet breddar och fördjupar studenterna sina kunskaper i eget valt textilt hantverksområde. Med utgångspunkt i ett övergripande tema görs research där idéer från designprocessens olika faser anger riktningen för genomförandet. Här ges möjlighet att utveckla idéer för att belysa slöjdämnets funktion i samhället, med perspektiv mot redesign och materialkunskap relaterat till hållbar utveckling. Undervisningen ska ge en orientering inom slöjd-design och främja utvecklingen av ett vetenskapligt förhållningssätt till detta.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska den studerande:
Kunskap och förståelse

  • uppvisa kunskap och behärska i kursen ingående hantverk
  • ha kunskap om slöjd – design som kulturell kommunikation
  • känna till slöjd- och designområdets vetenskapliga tradition 

 Färdighet och förmåga

  • ha förmåga att värdera egna och andras ämneskunskaper i förhållande och relation till ämnesområdet slöjd - design.
  • ha förmåga att värdera form, design och hantverk utifrån kommunikativa, pedagogiska och  hållbara aspekter.
  • kunna formulera en kunskapsteoretisk ståndpunkt i relation till slöjd- och designområdets vetenskapliga tradition
  • kunna problematisera traditioner i slöjd och design relaterat till etnicitetsbegreppet
  • beakta etnicitet som en resurs för ökad mångsidighet i gestaltande arbete
  • förstå kreativitet som förutsättning för innovativa arbetsprocesser inom design och formgivning
  • kunna relatera och omsätta kreativitet i gestaltande arbetsprocesser
  • vara förtrogen med läraransvar vad gäller säkerhets- och arbetsmiljöfrågor

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • ha förmåga att värdera och relatera gestaltande arbete till kreativa och estetiska läroprocesser

Behörighetskrav

Genomgången kurs Bild med fördjupning. Slöjd - Design, textil I

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, hantverksgenomgångar/laborationer, workshop, tematiska studier, problem- och processinriktat arbetssätt och grupparbete. Kursarbetet genomförs både i grupp och individuellt, i såväl lärarledda som självständiga former. IKT - inslag förekommer kontinuerligt liksom digital portfolio för kompetensuppföljning.

Examination

Examination sker genom skriftliga och muntliga redovisningar samt visuellt genom uppvisade färdigheter och förmågor.

För betyget Väl godkänd läggs vikt vid att den studerande visar på en högre grad av praktisk, teoretisk, estetisk och didaktisk medvetenhet genom att problematisera, analysera och reflektera kring sambandet mellan kursens olika delar genom väl underbyggda resonemang. Ökad vikt läggs också vid initiativtagande, ansvarstagande, självständigt tänkande samt kritisk granskning.

Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom ska minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i en sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska inslaget.

Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger på samma kurs har rätt att hos humanistisk fakultetsnämnd begära att annan lärare utses som examinator.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå Universitet. Mer information om tillgodoräknande: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoranknade/
 

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.