"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Bild med fördjupning. Slöjd - Design, textil I, 30 hp

Engelskt namn: Art with specialization. Sloyd - Design, textile I

Denna kursplan gäller: 2015-01-12 och tillsvidare

Kurskod: 6ES048

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2014-12-19

Innehåll

Momentets övergripande innehåll är skapande arbete med ett slöjdperspektiv på design. Arbetsprocesser i design och formgivning introduceras med ett helhetsperspektiv på processen och dess betydelse för resultatet som målsättning.

Grundläggande slöjdhantverk introduceras och utvecklas genom arbete med färg, form, teknik och material. Materialkunskap och tillverkningsprocesser relateras till hållbar utveckling. Begreppet kreativitet introduceras och estetiska aspekter på slöjd och design studeras. Genus i förhållande till slöjd och design behandlas och en orientering om forskning i slöjd och design introduceras. Slöjd-design-kultur behandlas i ett historiskt och nutida perspektiv. Säkerhets- och arbetsmiljöfrågor uppmärksammas. IKT som verktyg används för dokumentation, presentation och kommunikation.
Slöjdämnets uppkomst och utveckling samt aktuella styrdokument behandlas. Teorier och metoder för undervisning och lärande i relation till individens kunskapsutveckling studeras liksom didaktiska tillämpningar av design- och formgivningsprocesser inom slöjd och design.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande
Kunskap och förståelse:

  • uppvisa kunskap om och behärska i kursen ingående hantverk.
  • kunna relatera slöjd och design till varandra i nutid och dåtid.
  • kunna problematisera hållbar utveckling i relation till design, material, tillverkningsprocess och funktion.
  • förstå kreativitet som förutsättning för innovativa arbetsprocesser inom design och formgivning.
  • känna till forskning inom slöjd- och designområdet.
  • kunna redogöra för didaktisk tillämpning av design- och formgivningsprocesser och i kursen ingående hantverk.

Färdighet och förmåga:

  • visa förmåga till olika sätt att beskriva, använda och utvärdera arbetsprocesser i slöjd - design i olika lärande sammanhang och med hjälp av olika medier.
  • använda digitala verktyg vid presentationer och redovisningar samt visa medvetenhet om möjligheter och problem med IKT - medier i förhållande till slöjd – designområdets hemmedium, artefakten.
  • i digital portfolioform dokumentera och utvärdera de egna arbetsprocesserna i slöjd och design, och relatera detta till det egna lärandet under kursen och till ämneslärarexamens krav.
  • kunna redogöra för perspektiv på genusordningar i organisationer inom slöjd - designområdet.
  • visa förtrogenhet med grundläggande säkerhets- och arbetsmiljöfrågor.

Värderingsförmåga och förhållningssätt:

  • ha förmåga att värdera egna ämneskunskaper i förhållande och relation till ämnesområdet slöjd - design.
  • ha förmåga att utvärdera det egna arbetet och de egna ämneskunskaperna i syfte att identifiera utvecklingsområden och söka ny kunskap.
  • ha förmåga att identifiera och utveckla egna kunskapsbehov i relation till det pedagogiska arbetet.

Behörighetskrav

Genomgångna kurser Bild 90 hp, VFU II och UK II

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, hantverksgenomgångar/laborationer, workshop, tematiska studier, problem- och processinriktat arbetssätt och grupparbete. Kursarbetet genomförs både i grupp och individuellt, i såväl lärarledda som självständiga former. IKT - inslag förekommer kontinuerligt liksom digital portfolio för kompetensuppföljning.

Examination

Examination sker genom skriftliga och muntliga redovisningar samt visuellt genom uppvisade färdigheter och förmågor.

För betyget Väl godkänd läggs vikt vid att den studerande visar på en högre grad av praktisk, teoretisk, estetisk och didaktisk medvetenhet genom att problematisera, analysera och reflektera kring sambandet mellan kursens olika delar genom väl
underbyggda resonemang. Ökad vikt läggs också vid initiativtagande, ansvarstagande, självständigt tänkande samt kritisk granskning.

Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom ska minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i en sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det
missade obligatoriska inslaget.

Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger på samma kurs har rätt att hos humanistisk fakultetsnämnd begära att annan lärare utses som examinator.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Mer information om tillgodoräknande: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Litteratur

Giltig från: 2015 vecka 3

Ämnesdidaktisk litteratur

Säker arbetsmiljö i textilslöjd och textila utbildningar
Arvidsson Harry, Johansson Svante, Persson Ethel
Solna : Ekelund : 2002 : 66 s. :
ISBN: 91-646-1632-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Grön design
Bertilsson Cecilia, Hellmark Mats
Stockholm : Naturskyddsföreningen : 2008 : 168 s. :
ISBN: 91-558-2008-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Birgerstam Pirjo
Skapande handling : om idéernas födelse
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 235 s. :
ISBN: 91-44-01399-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Slöjda för livet :b om pedagogisk slöjd
Borg Kajsa, Lindström Lars
Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2008 : 212 s. :
ISBN: 978-91-976598-6-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (sid.7-86)

Hasselskog Peterd 1960-0 303650
Slöjdlärares förhållningssätt i undervisningen
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2010 : 293 s. :
http://hdl.handle.net/2077/21997
ISBN: 978-91-7346-676-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (sid. 95-100, 148-162)

Hedlin Maria
Lilla genushäftet 2.0 : om genus och skolans jämställdhetsmål
Uppdaterad och omarb. version : Växjö : Instutitutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, Linnéuniversitetet : 2010 : 44 s. :
URL full text
ISBN: 978-91-86491-56-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Havemose Karin
Ting i rörelse : om designprocessen
Stockholm : Santérus : 2012 : 117 s. :
ISBN: 978-91-7359-059-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Mäkelä Esko
Slöjd som berättelse : om skolungdom och estetiska perspektiv
Umeå : Institutionen för estetiska ämnen, Umeå universitet : 2011 : 253, 9 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-46764
ISBN: 978-91-7459-282-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (kap. 6,7 och 8, sid. 157-215)

Nilson Karl Gustaf
Färglära
[Ny utg.] : Stockholm : Carlsson : 1999 : 151, [1] s. :
ISBN: 91-7798-971-6 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

En bra idé : hur den kreativa processen förvandlar problem till nytta och nöje
Renander Bengt, Skarbövik Lasse
2. uppl. : Stockholm : Kreativitetsutveckling : cop. 2005 : 149 s. :
ISBN: 91-631-7540-1 (korr.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 202 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32594-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Materialens magi : design för en skräpfri värld
Sylwan Kerstin, Stål Johanna, Danielsson Sara
1. uppl. : Göteborg : Camino : 2012 : 128 s. :
ISBN: 978-91-978411-4-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Gegerfelt Kronberg Sie von
Vilja, självtillit och ansvar : kunskapens konstruktion i skapande processer
Åbo : Åbo Akademis förlag : 2012. : 199 s. :
http://www.doria.fi/handle/10024/74651
ISBN: 978-951-765-638-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (kap.4 s. 65-78)

Öqvist Anna
Skolvardagens genusdramaturgi : en studie av hur femininiteter och maskuliniteter görs i år 5 med ett särskilt fokus på benämningar som hora och kärring
Luleå : Luleå tekniska universitet : 2009 : 198 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-86233-03-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (kap. 10, s. 145-158)

Aktuella artiklar

Hantverkslitteratur

Hantverkslitteraturen knyts till de hantverksområden som behandlas i kursen