"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Bild för åk 4-6, kurs 1, 15 hp

Engelskt namn: Visual Art for Grades 4-6, Course 1

Denna kursplan gäller: 2012-08-27 och tillsvidare

Kurskod: 6ES044

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2011-04-21

Innehåll

Kursen innehåller momenten Bildframställning och Bildkommunikation Bildframställning 7,5 högskolepoäng(Visual production) Övningar i bildframställning och grundläggande kunskaper om bildmässiga uttrycksmedel i två- och tredimensionell gestaltning, där färg, form och bildteorier behandlas. I samband med bildskapande anknyts konstbilden och hur man med bildarbete och samtal om bilder kan stimulera barn till ett rikare bildspråk. Forskning kring barns bildutveckling belyses och betydelsen av bildskapande för barns lärande samt barns bildskapande i relation till text. Ett bilddidaktiskt perspektiv belyser ämnets historik, dess situation idag. Bildkommunikation 7,5 högskolepoäng (Visual communication) Momentet innehåller studier av bilders innehåll, utformning och funktioner med övningar i bildtolkning och analys. Främst gäller det bilder ur barn- och ungdomskulturen. Den studerande ska uppmärksammas på hur vi på olika sätt konstruerar och tolkar vår omvärld ur ett genus- etnicitets och klassperspektiv. I anslutning till detta görs även egen bildproduktion. Vidare ska bildens betydelse för konkretisering av stoff i olika ämnesinnehåll klargöras och vara en utgångspunkt för två-/ tredimensionell visualisering. I momentet ingår att analysera och reflektera över arbetet i ett didaktiskt perspektiv för att kunna planera, organisera, leda och genomföra undervisning i bild.

Förväntade studieresultat

Bildframställning 7,5 högskolepoäng(Visual production) För godkänd kurs ska den studerande Kunskap och förståelse - visa på grundläggande kunskaper om tekniker och metoder inom två- och tredimensionell bild - uppvisa elementära kunskaper att uttrycka sig i bild och kunna ta egna initiativ i den egna bildprocessen. - kunna tillämpa olika bildtekniker och didaktiska metoder för bildarbete med barn i årskurs 4-6 och värdera dess betydelse för barns lärande. - ha kännedom om barns bildutveckling och bildpedagogiska teorier. - ha didaktisk medvetenhet om metoder för bildsamtal utifrån konstbilden. Färdighet och förmåga - visa på förmåga att relatera momentets innehåll till barns perceptuella, kognitiva utveckling. - i granskning av den egna produktionen själv bedöma sina framsteg och beskriva den egna kreativa arbetsprocessen. - visa på förmåga att kunna problematisera hur pedagogers olika förhållningssätt påverkar undervisningen i bild. Värderingsförmåga och förhållningssätt - visa på ett reflekterande förhållningssätt till bildarbete relaterat till relevanta pedagogiska och vetenskapliga aspekter. - kunna använda digital portfolio för dokumentation och utvärdering av den egna läroprocessen. Bildkommunikation 7,5 högskolepoäng (Visual communication) För godkänd kurs ska den studerande Kunskap och förståelse -visa på grundläggande kunskaper om olika tekniker och metoder inom två- och tredimensionell bild. - kunna analysera och tolka bilder utifrån någon bildanalytisk metod. - uppvisa elementära kunskaper att uttrycka sig i bild och kunna ta egna initiativ i den egna bildprocessen - visa kunskap om och synliggöra hur bild som estetisk lärprocess kan integreras i skolans pedagogiska verksamhet. - kunna tillämpa olika bildtekniker och didaktiska metoder för bildarbete med barn i årskurs 4-6 och värdera dess betydelse för barns lärande Färdighet och förmåga - visa på förmåga att relatera momentets innehåll till barns perceptuella, kognitiva utveckling och kulturella utveckling. - i granskning av den egna produktionen själv bedöma sina framsteg och beskriva den egna kreativa arbetsprocessen -visa på förmåga att kunna problematisera och analysera hur pedagogers olika förhållningssätt påverkar undervisningen i bild - visa på förmåga att planera, organisera, för att kunna leda och genomföra undervisning i bild för barn i årskurs 4-6. Värderingsförmåga och förhållningssätt - med stöd av styrdokument samt aktuell forskning analysera synsätt rörande bild som uttrycksform och estetisk lärprocess. - analysera och tolka bilder av olika slag ur ett genus- etnicitets- och klassperspektiv. - visa på ett reflekterande förhållningssätt till bildarbete relaterat till relevanta pedagogiska och vetenskapliga aspekter. - använda digital portfolio för dokumentation och utvärdering av den egna läroprocessen.

Behörighetskrav

Genomgången kurs Att undervisa i åk 4-6 (VFU II), 6 hp eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, laborationer och grupparbete. Kursarbetet genomförs både i grupp och individuellt, i såväl lärarledda som självständiga former samt arbete med digital portfolio. IKT- inslag förekommer kontinuerligt. I kursen ingår problemorienterande uppgifter i form av teman. Dessa ska ge en syn på bildarbetet som ett medel att på olika sätt tränga in i ett innehåll och ge en träning att välja för sammanhanget adekvata material, tekniker och bildspråkliga uttryck.

Examination

Formativ bedömning sker under kursen. Examination sker genom skriftliga och muntliga redovisningar samt visuellt genom uppvisade färdigheter och förmågor. Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att experimentera och finna egna lösningar på problem samt vid den studerandes redovisade förmåga till fördjupad analys med ett reflekterande och distanserat förhållningssätt. För betyget väl godkänd på hela kursen krävs väl godkänt på båda momenten. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education (USE). Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.