"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Att undervisa - estetiska ämnen, 6 hp

Engelskt namn: Teaching - Creative studies

Denna kursplan gäller: 2014-06-23 och tillsvidare

Kurskod: 6ES041

Högskolepoäng: 6

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Humanistiska fakultetsnämnden, 2013-04-26

Reviderad av: Prefekten för Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen, 2014-06-25

Innehåll

Kursens fokus är undervisning och lärande i estetiska ämnen.
Den omfattar ett grundläggande studium av skolans styrdokument, olika slag av undervisningsmaterial, samt elevers olika behov. Vidare ingår träning i att planera, genomföra, utvärdera och dokumentera undervisning i estetiska ämnen.
Kursen omfattar auskultation och egen undervisning vid partnerskola samt campusförlagt förberedelse- och uppföljningsarbete.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande uppvisa:

Kunskap och förståelse

  • grundläggande kunskap om hur man granskar och väljer ut ett undervisningsmaterial som svarar mot kursplanernas direktiv och behoven hos de elever de möter.

Färdighet och förmåga

  • förmåga att i skolpraktiken kunna omsätta och kommunicera de ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaperna som förvärvats under ämnesstudierna.
  • förmåga att planera, genomföra och reflektera kring undervisning utifrån verksamhetens mål och aktuella elevgruppers förkunskaper och förutsättningar.
  • förmåga att genom sitt ledarskap kunna väcka elevers intresse och nyfikenhet för ämnet samt skapa en god lärandemiljö i klassrummet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • förmåga att kritiskt granska och värdera sin roll som pedagogisk ledare.
  • förmåga att bemöta och interagera med elever, skolpersonal och andra intressenter på ett ansvarsfullt, respektfullt och professionellt sätt.

Behörighetskrav

Godkända kurser inom Utbildningsvetenskaplig kärna I (UK I 28,5 hp) samt kurs inom Verksamhetsförlagd utbildning I (VFU I 1,5 hp) eller motsvarande kurser samt godkänt huvudämne 60/90 hp

Undervisningens upplägg

Kursen är huvudsakligen förlagd till en partnerskola och bygger på de ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper som studenten förvärvat under sina ämnesstudier. 
Visst förberedelse- och uppföljningsarbete är campusförlagt.

Examination

Examination sker genom bedömning av den studerandes undervisning, hans eller hennes bidrag till det efterföljande handledningssamtalet samt en skriftlig VFU-rapport.

Vid examination avvänds betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får inte undergå prövning för högre betyg. För betyget Väl godkänd läggs särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera och analysera kursens innehåll.

Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar mot det. Begäran om detta lämnas till Humanistiska fakultetsnämnden.

Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare.

VFU:n är en obligatorisk del av kursen som är skolförlagd och omfattar heltidsstudier. Studenten ska under vfu-perioden följa läraren i dennes arbetsuppgifter. Den studerande planerar tillsammans med examinerande universitetslärare samt lokal VFU-handledare den verksamhetsförlagda perioden så att alla ingående moment, t.ex. auskultation, egen undervisning, deltagande i seminarier och övrigt lärararbete samt VFU-uppgifter sammantaget utgör heltidsstudier.

Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd VFU-handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studenten avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen.

I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger.

Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att denne tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen.

Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet.
Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Litteratur

Giltig från: 2014 vecka 26

Kurslitteratur ur UK1 och huvudämnesstudierna väljes i samråd med berörda lärare. Centrala styrdokument Läroplaner och kursplaner kan laddas hem eller beställas från www.skolverket.se

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Läroplaner och kursplaner kan laddas hem eller beställas från www.skolverket.se Stockholm: Skolverket: 2011: 279 s.: URL: Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats ISBN: 978-91-38-32541-4 Obligatorisk Se bibliotekskatalogen Album

Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011 Läroplaner och kursplaner kan laddas hem eller beställas från www.skolverket.se Stockholm: Skolverket: 2011: 202 s.: URL: Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats ISBN: 978-91-38-32594-0 Obligatorisk Se bibliotekskatalogen Album