Bild, kropp och rum, 15 högskolepoäng (Visual Art, Body and Space)
Kursen omfattar två- och tredimensionell konstnärlig bild med fokus på form och rumslighet i relation till kroppar. I laborativa gestaltningsarbeten ingår undersökningar i två- och tredimensionell konstnärlig bild i syfte att stärka utvecklingen av de egna estetiska färdigheterna. Studier inom konstens historia behandlar till och med romantiken och 1800-talets slut inklusive utomvästerländsk konst, med koppling till form och rumslighet. Genom teori och gestaltning utforskas området digital bild. I ett bilddidaktiskt avsnitt, studeras genomförande av undervisning samt lärar- och elevroller, som också belyser genusperspektiv. Dokumentation förekommer kontinuerligt under kursens gång. IKT utvecklas som verktyg för kommunikation.
Ämneskunskap
Teori och gestaltning inom: tvådimensionell konstnärlig bild 2, tredimensionell konstnärlig bild 2, digital bildbehandling 1
Konstvetenskap 2
Genus- och estetik
Ämnesdidaktik 2
Förväntade studieresultat
För godkänt moment ska den studerande
Kunskap och förståelse
- kunna dra nytta av förebilder i sitt eget bildskapande
- ha kännedom om bildens och konstens historia och bildens funktioner i olika kulturer
- ha kunskaper om elementära principer i bildgestaltning och kunna utifrån den egna intentionen använda dem för att åstadkomma önskat resultat och helhetsverkan
Färdighet och förmåga
- kunna gestalta inom två- och tredimensionell bild samt i digitalt bildmedium.
- kunna genom ett laborativt förhållningssätt, t.ex. i en serie utkast, skisser eller försök genomföra ett eget bildprojekt
- kunna ta egna initiativ i den egna bildprocessen och ha förmåga att finna nya lösningar på ett problem
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- ha en didaktisk medvetenhet kring frågor som berör genomförande av undervisning, och har en relevant medvetenhet om begreppet genus.
Behörighetskrav
Univ.: Bild 1a 15hp
Undervisningens upplägg
Kursen omfattar ämnesstudier i form av laborativt gestaltande arbete inom det konstnärliga och hantverksmässiga området. Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och workshops. Kursarbetet genomförs i grupp och individuellt, till stor del i självständiga former via digital plattform. Kursen omfattar obligatoriska sammankomster på studieorten. Den studerande ska ha tillgång till internetuppkopplad dator och digitalkamera.
Examination
Examination grundas på inlämnings- och presentationsuppgifter samt genom aktivt deltagande i seminarier, workshops och den digitala plattformen. Betyg sätts på kursen som helhet med något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
För betyget Väl godkänd läggs vikt vid att den studerande visar på en högre grad av praktisk, teoretisk, estetisk och didaktisk medvetenhet genom att problematisera, analysera och reflektera kring sambandet mellan kursens olika delar genom väl underbyggda resonemang. Ökad vikt läggs också vid initiativtagande, ansvarstagande, självständigt tänkande samt kritisk granskning. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är genomförda.
Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom ska minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift.
Omfattningen av och innehållet i en sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen.
Studerande som underkänts två gånger på samma kurs har rätt att hos humanistisk fakultetsnämnd begära att annan lärare utses som examinator.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education (USE). Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA
Litteratur
Giltig från:
2012 vecka 3
Eisner Elliott Bildämnets mytologi Distribueras från institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen : Obligatorisk Läsanvisning: Bild i skolan nr 1-2, Stockholm, Lärarförbundet www.bildiskolan.net
Bilder i skolan. Karlsson Sten-Gösta, Lövgren Staffan Lund : Studentlitteratur : 2001 : 256 s. : ISBN: 91-44-01050-8 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Gardner's art through the ages. Gardner Helen, Kleiner Fred S., Mamiya Christin J., Tansey Richard G. 11. ed. : Fort Worth, TX : Harcourt Brace College Publishers : 2001 : xlvii, 1198 p. : ISBN: 0-534-16703-9 (inb.) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Undervisning i teori och praktik :b en introduktion i didaktik Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke Umeå : Institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen : 2003 : 69 s. : ISBN: 91-7305-510-7 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
En kulturskola för alla : estetiska ämnen och läroprocesser i ett mediespecifikt och medieneutralt perspektiv Marner Anders, Örtegren Hans Stockholm : Myndigheten för skolutveckling :b Liber distribution : 2003 : 136 s. : http://www.skolutveckling.se/publdb-portlet/fileDownload?publ_id=96&file=publication ISBN: 91-85128-26-0 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: http://www.educ.umu.se/~marner/recent%20works.htm
Nationella utvärderingen av grundskolan 2003 (NU-03) : bild Marner Anders, Örtegren Hans, Segerholm Christina Stockholm : Skolverket ;a Umeå :b Institutionen för estetiska ämnen : 2005 : 168 s. : http://www.skolverket.se/publikationer?id=1412 ISBN: 91-85009-70-9 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: Bild, ämnesrapport 253 2005. http://www.skolverket.se/sb/d/3548/a/19274
Kursplan 2011 i bild, grundskolan Skolverket : Obligatorisk Läsanvisning: http://www.skolverket.se/sb/d/2574;jsessionid=A1A716596B5653E49FD55E6C32F99EA0