Engelskt namn: Visual Art 1a
Denna kursplan gäller: 2011-09-05 och tillsvidare
Kurskod: 6ES029
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen
Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2011-03-14
Bild och perception, 15 högskolepoäng (Visual Art andPerception) Kursen omfattar perceptionsteori samt studier i bilduppbyggnad och färg- och formkännedom. I laborativa gestaltningsarbeten ingår undersökningar i två- och tredimensionell konstnärlig bild i syfte att stärka utvecklingen av de egna estetiska färdigheterna. Olika metoder för bildanalys och bildsamtal prövas under kulturbesök och i redovisningar av gestaltningsarbeten. Momentet inleds med studier i olika dokumentationsformer, och inom ramen för digital bild studeras både fotografi och rörlig bild. Konstens historia under 1900-talet behandlas ur ett perceptuellt perspektiv. Ett bilddidaktiskt perspektiv belyser bildämnets historik, dess situation idag, samt dess styrdokument i olika skolformer. IKT introduceras som ett verktyg för kommunikation. Ämneskunskap Dokumentationsmetoder, digital fotografering, rörlig bild Teori och gestaltning inom; tvådimensionell bild 1, tredimensionell bild Perceptionspsykologisk teori Konstvetenskap 1 Genus och estetik Ämnesdidaktik 1
För godkänt moment ska den studerande Kunskap och förståelse - kunna dra nytta av förebilder i sitt eget bildskapande - ha kännedom om bildens och konstens historia och bildens funktioner i olika kulturer - ha kunskaper om elementära principer i bildgestaltning och kunna utifrån den egna intentionen använda dem för att åstadkomma önskat resultat och helhetsverkan Färdighet och förmåga - kunna gestalta inom två- och tredimensionell bild samt i digitalt bildmedium. - kunna genom ett laborativt förhållningssätt, t.ex. i en serie utkast, skisser eller försök genomföra ett eget bildprojekt - kunna ta egna initiativ i den egna bildprocessen och ha förmåga att finna nya lösningar på ett problem Värderingsförmåga och förhållningssätt - ha en didaktisk medvetenhet kring frågor som berör genomförande av undervisning, och har en relevant medvetenhet om begreppet genus.
Grundläggande behörighet, godkänt arbetsprov.
Kursen omfattar ämnesstudier i form av laborativt gestaltande arbete inom det konstnärliga och hantverksmässiga området. Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och workshops. Kursarbetet genomförs i grupp och individuellt, till stor del i självständiga former via digital plattform. Kursen omfattar obligatoriska sammankomster på studieorten. Den studerande ska ha tillgång till internetuppkopplad dator och digitalkamera.
Examination grundas på inlämnings- och presentationsuppgifter samt genom aktivt deltagande i seminarier, workshops och den digitala plattformen. Betyg sätts på kursen som helhet med något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd läggs vikt vid att den studerande visar på en högre grad av praktisk, teoretisk, estetisk och didaktisk medvetenhet genom att problematisera, analysera och reflektera kring sambandet mellan kursens olika delar genom väl underbyggda resonemang. Ökad vikt läggs också vid initiativtagande, ansvarstagande, självständigt tänkande samt kritisk granskning. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är genomförda. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom ska minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i en sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger på samma kurs har rätt att hos humanistisk fakultetsnämnd begära att annan lärare utses som examinator. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education (USE). Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA
Institutionen för estetiska ämnen tillhandahåller följande artikel: Alexandersson, Mikael (2000). De estetiska arbetsprocesserna i skolan
Obligatorisk
Läsanvisning: Skolverket:Dnr 98:1734. Seminarium inom ramen för projektet Kultur för lust och lärande, 6 april 2000.
Berefelt Gunnar
ABSe om bildperception
4. uppl. : Stockholm : Centrum för barnkulturforskning : 1997 : 72 s. :
Obligatorisk
Fagerholm Erik
Filma bättre : handbok för journalister, informatörer, lärare, reklamare och konstnärer
1. uppl. : Malmö : Liber : 2006 : 176 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4707652o.jpg
ISBN: 91-47-07652-6 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Klarén Ulf
Vad färg är
Stockholm : HLS : 1996 : 88 s. :
ISBN: 91-7656-383-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Gardner's art through the ages.
Gardner Helen, Kleiner Fred S., Mamiya Christin J., Tansey Richard G.
11. ed. : Fort Worth, TX : Harcourt Brace College Publishers : 2001 : xlvii, 1198 p. :
ISBN: 0-534-16703-9 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Typografi, bild och grafisk design
Koblanck Henriette, Westberg Thure
2. [utök.] uppl. : Stockholm : Bonnier utbildning : 2003 : 240 s. :
ISBN: 91-622-5974-1 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Undervisning i teori och praktik :b en introduktion i didaktik
Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
Umeå : Institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen : 2003 : 69 s. :
ISBN: 91-7305-510-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Parsons Michael John
How we understand art :b a cognitive developmental account of aesthetic experience
Cambridge : Cambridge U.P. : 1987 : xiv, 159 s. :
ISBN: 0-521-32949-3 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: ~ en sammanfattning av Anders Marner, http://www.educ.umu.se/%7Emarner/recent%20works.htm
Saar Tomas
Skapandets ramar - könskonstruktioner och överskridanden i skolans musik - och bildundervisning.
Stockholm Liber : 2008 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Skapandets ramar i Marie Nordberg (red.) Maskulinitet på schemat. Liber förlag
Om färg : uppfatta, förstå och använda färg
Sisefsky Jan, Björling Håkan, Nordenström Hans
Stockholm : Skandinaviska färginstitutet ; a Västerås : b Ica : 1995 : 175, [1] s. :
ISBN: 91-534-1557-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skåreus Eva
Digitala speglar förställningar om lärarrollen och kön i lärarstudenters bilder
Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen, Umeå universitet : 2007 :
Obligatorisk
Åsén Gunnar
"Varför bild?"
Ingår i:
Uttryck, intryck, avtryck
Stockholm : Vetenskapsrådet : 2006 : 152 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: Vetenskapsrådets rapportserie 4:2006, Stockholm Uppsala: Vetenskapsrådet, Uppsala universitet www.cm.se/webbshop_vr/pdfer/Rapport%204.2006.pdf Distribueras från institutionen.
Tidskriften Foto:
Digitala systemkameraskolan
Allers förlag : 2009 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Läsanvisning: Beställes genom Tidskriften Foto, Allers förlag.
Photoshop CS2 för digitalfotografer
Kelby Scott, Hall Petra
Sundbyberg : Pagina : 2006 : xvii, [1], 459, [2] s. :
ISBN: 91-636-0869-3 (korr.)z 91-636-869-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Institutionen för estetiska ämnen tillhandahåller följande artikel: Alexandersson, Mikael (2000). De estetiska arbetsprocesserna i skolan
Obligatorisk
Skolverket: Dnr 98:1734
Seminarium inom ramen för projektet Kultur för lust och lärande
Distribueras från institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen : 2000 :
Obligatorisk
Arnheim Rudolf
Art and visual perception : a psychology of the creative eye
The new version, expanded and rev. ed. : Berkeley : Univ. of California P. : cop. 1974 : x, 508 s., 2 pl.-bl. :
ISBN: 0-520-02327-7 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Berefelt Gunnar
ABSe om bildperception
4. uppl. : Stockholm : Centrum för barnkulturforskning : 1997 : 72 s. :
Obligatorisk
Fagerholm Erik
Filma bättre : handbok för journalister, informatörer, lärare, reklamare och konstnärer
1. uppl. : Malmö : Liber : 2006 : 176 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4707652o.jpg
ISBN: 91-47-07652-6 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Klarén Ulf
Vad färg är
Stockholm : HLS : 1996 : 88 s. :
ISBN: 91-7656-383-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Gardner's art through the ages.
Gardner Helen, Kleiner Fred S., Mamiya Christin J., Tansey Richard G.
11. ed. : Fort Worth, TX : Harcourt Brace College Publishers : 2001 : xlvii, 1198 p. :
ISBN: 0-534-16703-9 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Typografi, bild och grafisk design
Koblanck Henriette, Westberg Thure
2. [utök.] uppl. : Stockholm : Bonnier utbildning : 2003 : 240 s. :
ISBN: 91-622-5974-1 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Undervisning i teori och praktik :b en introduktion i didaktik
Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
Umeå : Institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen : 2003 : 69 s. :
ISBN: 91-7305-510-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Parsons Michael John
How we understand art :b a cognitive developmental account of aesthetic experience
Cambridge : Cambridge U.P. : 1987 : xiv, 159 s. :
ISBN: 0-521-32949-3 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: ~ en sammanfattning av Anders Marner, http://www.educ.umu.se/%7Emarner/recent%20works.htm
Saar Tomas
Skapandets ramar - könskonstruktioner och överskridanden i skolans musik - och bildundervisning.
Stockholm Liber : 2008 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Skapandets ramar i Marie Nordberg (red.) Maskulinitet på schemat. Liber förlag
Om färg : uppfatta, förstå och använda färg
Sisefsky Jan, Björling Håkan, Nordenström Hans
Stockholm : Skandinaviska färginstitutet ; a Västerås : b Ica : 1995 : 175, [1] s. :
ISBN: 91-534-1557-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skåreus Eva
Digitala speglar förställningar om lärarrollen och kön i lärarstudenters bilder
Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen, Umeå universitet : 2007 :
Obligatorisk
Åsén Gunnar
"Varför bild?"
Ingår i:
Uttryck, intryck, avtryck
Stockholm : Vetenskapsrådet : 2006 : 152 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: Vetenskapsrådets rapportserie 4:2006, Stockholm Uppsala: Vetenskapsrådet, Uppsala universitet www.cm.se/webbshop_vr/pdfer/Rapport%204.2006.pdf Distribueras från institutionen.
Tidskriften Foto:
Digitala systemkameraskolan
Allers förlag : 2009 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Läsanvisning: Beställes genom Tidskriften Foto, Allers förlag.
Photoshop CS2 för digitalfotografer
Kelby Scott, Hall Petra
Sundbyberg : Pagina : 2006 : xvii, [1], 459, [2] s. :
ISBN: 91-636-0869-3 (korr.)z 91-636-869-3
Se Umeå UB:s söktjänst