Det kursspecifika innehållet avser att utveckla fördjupade kunskaper inom det bilddidaktiska området. I kursen behandlas och problematiseras valda perspektiv av bilddidaktik utifrån vetenskapliga teorier och metoder. Ett självständigt arbete ingår, där den studerande på ett vetenskapligt sätt beskriver, kritiskt värderar och analyserar bilddidaktisk verksamhet eller undervisning, med utgångspunkt i teorier inom området. Etiska frågeställningar, genus-, klass- och etnicitetsfrågor med relevans för bildämnet uppmärksammas.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
formulera ett syfte och undersökningsbara frågeställningar med relevans för det bilddidaktiska området
välja, motivera och tillämpa relevant vetenskaplig metod i förhållande till det undersökta området
bearbeta, tolka och analysera insamlad empiri i enlighet med vedertagna forskningsmetoder samt i ett självständigt arbete redovisa detta
dra slutsatser grundade i egna resultat, tidigare forskning och vetenskapliga teorier samt diskutera resultaten i förhållande till det bilddidaktiska området
kritiskt och konstruktivt granska det egna och andras självständiga arbeten
Behörighetskrav
Kursen riktar sig till lärarutbildare i bild. För tillträde till kursen krävs någon form av Lärarexamen om minst 120 poäng/180 högskolepoäng eller motsvarande grundutbildning.
Undervisningens upplägg
Kursen drivs som distanskurs med 50 procents studietakt. I huvudsak består kursträffarna av föreläsningar, seminarier och enskild handledning. Under tiden mellan kursträffarna bedrivs kursen via datorkommunikation i Cambro. Närvaro är obligatorisk vid kursträffarna eftersom examination sker fortlöpande vid deltagande i seminarier. Kursorten är Växjö.
Examination
Den studerandes kunskaper prövas i muntlig och/eller i skriftlig form enskilt och/eller i grupp genom inlämningsuppgifter, kommentarer och diskussion av andras texter. Dessutom krävs aktivt deltagande i seminarier och i Cambrokonferensen. Examination sker i form av presentation av ett eget självständigt arbete samt opposition av ett annat självständigt arbete.
Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle s k uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Humanistisk fakultet, Umeå universitet begära att annan lärare utses som examinator.
För betyget Väl godkänd skall den studerande kunna uppvisa en tydlig vetenskaplig nivå i sina texter och i sina resonemang medvetet kunna förhålla sig till olika teoretiska perspektiv. Det egna skriftliga arbetet skall vara tydligt avgränsat och metodiskt väl genomfört och dokumenterat, inkluderande självständig analys.
Tillgodoräknande
Ansökan om tillgodoräknande görs på särskild blankett och skickas till Registrator, Umeå universitet, 901 87 Umeå. Tillgodoräknande av moment/del av kurs beslutas av examinator på kursen. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Humanistisk fakultet. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA
Övriga föreskrifter
Den studerande behöver ha tillgång till Internetuppkopplad dator med cd-läsare och ljudkort för att kunna delta i kursens konferenser. De vanligaste operativsystemen är Windows och Mac OS. Kommunikationsprogramvara: Cambro.
Litteratur
Giltig från:
2010 vecka 36
Backman Jarl Rapporter och uppsatser 2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. : ISBN: 978-91-44-04826-0 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Introduktion till forskningsmetodik Bell Judith, Nilsson Björn 4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 265 s. : ISBN: 91-44-04645-6 och 978-91-44-04645-7 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Halvorsen Else Marie Kunstfaglig og pedagogisk FoU : nærhet, distanse, dokumentasjon Kristiansand : Høy̜skoleforl. : 2007 : 186 s. : ISBN: 978-82-7634-753-1 (hft) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Kunskapens former : vetenskapsteori och forskningsmetod. Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie 1. uppl. : Stockholm : Liber, 2002 (Falköping : son) : 232 s. : ill. : ISBN: 91-47-05102-7 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Svenska skrivregler 3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber : 2008 : 263, [1] s. : ISBN: 978-91-47-08460-9 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning Vetenskapsrådet : Obligatorisk Läsanvisning: http://www.codex.vr.se/texts/HSFR.pdf
Widerberg Karin Vetenskapligt skrivande : kreativa genvägar Lund : Studentlitteratur : 2003 : 103 s. : ISBN: 91-44-03040-1 : 247:00 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Dessutom relevanta kursplaner för den studerade verksamheten och undervisningen. Övrig litteratur med direkt anknytning till det egna individuella arbetet väljs tillsammans med examinator.