Det kursspecifika innehållet avser att utveckla kännedom om forsknings- och utvecklingsarbete inom bildämnesområdet. Kursen innehåller fördjupade studier i för ämnet relevanta kunskaps- och vetenskapsteoretiska perspektiv samt olika forskningsansatser och forskningsmetoder. Bildämnets roll i skolans verksamhet och i samhället diskuteras och analyseras med utgångspunkt i ett vetenskapligt, kritiskt, värderande förhållningssätt. Vetenskapliga grunder för planering, genomförande, bedömning och betygssättning belyses. Etiska frågeställningar, genus-, klass- och etnicitetsfrågor inom ämnet uppmärksammas.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
beskriva några för ämnesområdet bild relevanta vetenskapliga teorier och metoder samt att kritiskt granska dem.
diskutera presenterad forskning i relation till lärarutbildningens verksamhet.
studera skolans verksamhet och skolämnet i relation till forskning och utvecklingsarbete.
Behörighetskrav
Kursen riktar sig till lärarutbildare i bild. För tillträde till kursen krävs någon form av Lärarexamen om minst 120 poäng/180 högskolepoäng eller motsvarande grundutbildning.
Undervisningens upplägg
Kursen drivs som distanskurs med 50 procents studietakt. I huvudsak består kursträffarna av föreläsningar, seminarier och enskild handledning. Under tiden mellan kursträffarna bedrivs kursen via datorkommunikation i Cambro. Närvaro är obligatorisk vid kursträffarna eftersom examination sker fortlöpande vid deltagande i seminarier. Kursorten är Växjö.
Examination
Den studerandes kunskaper prövas i muntlig och/eller skriftlig form enskilt och/eller i grupp. Examination sker i form av inlämningsuppgifter, kommentarer och diskussion av andras texter samt aktivt deltagande i seminarier och i Cambro konferensen.
Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle s k uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Humanistisk fakultet, Umeå universitet begära att annan lärare utses som examinator. Vid betygsättning används något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
För betyget Väl godkänd skall den studerande kunna uppvisa en tydlig vetenskaplig nivå i sina texter och i sina resonemang medvetet kunna förhålla sig till olika teoretiska perspektiv. Det egna skriftliga arbetet skall vara tydligt avgränsat och metodiskt väl genomfört och dokumenterat, inkluderande självständig analys.
Tillgodoräknande
Ansökan om tillgodoräknande görs på särskild blankett och skickas till Registrator, Umeå universitet, 901 87 Umeå. Tillgodoräknande av moment/del av kurs beslutas av examinator på kursen. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Humanistisk fakultet. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA
Övriga föreskrifter
Den studerande behöver ha tillgång till Internetuppkopplad dator med cd-läsare och ljudkort för att kunna delta i kursens konferenser. De vanligaste operativsystemen är Windows och Mac OS. Kommunikationsprogramvara: Cambro.
Litteratur
Giltig från:
2010 vecka 3
Introduktion till forskningsmetodik Bell Judith, Nilsson Björn 4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 265 s. : ISBN: 91-44-04645-6 och 978-91-44-04645-7 Se Umeå UB:s söktjänst
Det kreativa ögat : om perception, semiotik och bildspråk Lindgren Bengt, Nordström Gert Z. 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 174 s. : ISBN: 978-91-44-05209-0 Se Umeå UB:s söktjänst
Lindström, Lars, Estetiska läroprocesser i teori och praktik, Paper till KOMOLÄR:s slutseminarium vid Inst. För utbildningsvetenskap med inriktning mot tekniska, estetiska och praktiska kunskapstraditioner (UTEP), SU, den 17 december 2008. Marner, Anders (2007), Semiotik i korthet http://www.educ.umu.se/~marner/recent%20works.htm Marner, Anders, Professionalisering av estetiska ämnen några problem och förslag i Didaktisk tidskrift vol. 16, nr. 4 2006. http://www.educ.umu.se/~marner/recent%20works.htm Marner, Anders, Upplevelse, tolkning, analys och samtal ett bildsemiotiskt perspektiv på teori och metod i bildbetraktandet, Tilde (~), Rapport nr. 12/2009. Institutionen för estetiska ämnen, Umeå universitet. http://www.educ.umu.se/~marner/recent%20works.htm Marner, Anders, Örtegren, Hans (2008), Bild en samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning, Stockholm: Myndigheten för skolutveckling. http://www.educ.umu.se/~marner/recent%20works.htm Marner, Anders, Örtegren, Hans & Segerholm, Christina (2005), Nationella utvärderingen av grundskolan 2003 (NU 03) Bild, Ämnesrapport till Rapport 253 2005, Stockholm: Skolverket. http://www.educ.umu.se/%7Emarner/recent%20works.htm