Engelskt namn: Creative Art, distance
Denna kursplan gäller: 2009-08-31 och tillsvidare
Kurskod: 6ES026
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen
Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2009-05-15
Kursen innehåller följande moment: Platsspecifik konst och dokumentation, 7,5 högskolepoäng, Workshops, 7, 5 högskolepoäng, Kreativitet och konstteori, 7, 5 högskolepoäng, Temaarbete, 7, 5 högskolepoäng Platsspecifik konst och dokumentation, 7, 5 högskolepoäng Momentet innehåller platsspecifik gestaltning i naturen och i staden. Plats och platsspecifik konst diskuteras i relation till jordkonst, environmental art, street art etc. Workshops i digital bild och rörlig bild lägger en grund för de platsspecifika gestaltningarnas dokumentation. Gestaltningarna utvärderas utifrån ett kreativitets- och processperspektiv. Workshops, 7, 5 högskolepoäng I en inledande fas innehåller momentet fördjupningar som bedrivs i workshops som omfattar ett laborativt gestaltningsarbete i två- och tredimensionell form, digital bildbehandling och digital animering. Momentet innehåller också valbara fördjupningar i workshops där studenter kan fungera som bihandledare. Kreativitet och konstteori, 7, 5 högskolepoäng Studierna i momentet omfattar samtida konstteori och studier av samtida konst på museer och andra platser, med genrer som t.ex. performance, relationell konst, mediebaserad konst, subkulturernas bildvärldar. Ett klass-, genus- och etnicitetsperspektiv på den samtida konsten fokuseras i studierna. I kreativitetsövningar förbereds studenterna för temaarbetet. Momentet avslutas med en presentation av projektformuleringen inför temat som genomförs i nästa moment. Temaarbete, 7, 5 högskolepoäng I momentet genomförs ett projektarbete individuellt eller i grupp. Projektet innehåller en fullbordad kommunikativ process, från idé, via genomförande, till presentationen av projektet i form av t.ex. en utställning eller en webplats. Kursen avslutas med en skriftlig reflexion över den egna kreativa processen.
Efter avslutad kurs: kan studenten gestalta i de tekniker och genrer som kursen erbjuder. kan studenten gestalta utifrån elementära principer och kan utifrån den egna intentionen använda dem för att åstadkomma önskat resultat och helhetsverkan. kan studenten genom ett laborativt förhållningssätt, t.ex. i en serie utkast, skisser eller försök genomföra ett eget arbete. kan studenten ta egna initiativ i den egna bildprocessen och finner nya lösningar på ett problem. kan studenten dra nytta av förebilder i sitt eget gestaltande. kan studenten genomföra av ett gestaltande arbete, reflektera över arbetets genomförande samt dokumentera processen i analog såväl som digital form. kan studenten uppleva, undersöka, tolka och analysera gestaltningar, såväl egna som andras, samt vara orienterad om några av den samtida konstens genrer och dess betydelse och roll för individen och samhället. är studenten medveten om hur klass-, genus- och etnicitetsperspektiv konstrueras i den samtida konsten.
Kursen bedrivs som en distanskurs med fem obligatoriska träffar. Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, laborationer, individuellt arbete samt gruppkonferens via digital konferensplattform. I kursen tillämpas ett problemorienterat arbetssätt. Utvärdering genomförs kontinuerligt under kursens gång och efter slutförd kurs. Närvaro är obligatorisk vid sammankomsterna. Studenterna skall vidare ge gensvar på varandras arbete. Den studerande ska ha tillgång till Internetuppkopplad dator med Officepaketet, rit-, layout- och bildbehandlingsprogram samt digitalkamera samt vid behov videokamera och videoredigeringsutrustning.
Examination grundas på inlämnings- och presentationsuppgifter samt genom aktivt deltagande i seminarier, workshops och den digitala konferensen. Betyg sätts på kursen som helhet med något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd läggs vikt vid att den studerande visar på en högre grad av praktisk, teoretisk, estetisk och didaktisk medvetenhet genom att problematisera, analysera och reflektera kring sambandet mellan kursens olika delar med väl underbyggda resonemang. Ökad vikt läggs också vid initiativtagande, ansvarstagande, självständigt tänkande samt kritisk granskning. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger på samma kurs har rätt att hos Fakultetsnämnden begära att annan lärare utses som examinator. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är genomförda. Tillgodoräknande Tillgodoräkning prövas individuellt (se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning).
Samtidskonst för lärare och andra intresserade.
Malmquist Karin, Olof-Ors Matilda
Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2005 : 107, [3]s. : ill. (huvudsakligen i färg) :
ISBN: 91-7100-721-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Cool, Applied Visual Arts in the North
Jokela Timo, Coutts Glen, Härkönen Elina, Huhmarniemi Maria
Publications of the Faculty of Art and Design of the University of Lapland : 2013 :
http://www.asadnetwork.org/publications.html
Obligatorisk
Gardner's Art through the ages : a global history
Gardner Helen, Kleiner Fred S
13th ed. : Boston, MA : Thomson/Wadsworth : cop. 2009 [dvs 2008] : xv, 1088 p. :
ISBN: 978-0-495-09307-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Sjölin Jan-Gunnar
Att tolka bilder : bildtolkningens teori och praktik med exempel på tolkningar av bilder från 1850 till i dag
2. uppl : Lund : Studentlitteratur : 1998 : 481 s. :
ISBN: 91-44-00885-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Asplund Johan
Hur låter åskan? : förstudium till en vetenskapsteori
Göteborg : Korpen : 2003 : 134, [1] s. :
ISBN: 91-7374-409-3 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Stallabrass Julian
Contemporary art : a very short introduction
Oxford : Oxford University Press : 2006 : 154 s. :
ISBN: 9780192806468 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bilder i forskning: Visuella metoder, Konstbaserad forskning & Fallstudier
Tilde Skriftserie nr 2, Umeå universitet :
http://www.estet.umu.se/forskning/rapportserie-tilde
Obligatorisk
Marner Anders
Möten och medieringar : estetiska ämnen och läroprocesser i ett semiotiskt och sociokulturellt perspektiv
Umeå University : 2007 :
http://www.lh.umu.se/forskning/publikationer/lof/monografier/moten-%26-medieringar/
Obligatorisk
Läsanvisning: Läs: Kreativitet i ett socio-kulturellt perspektiv
Ev. annan litteratur tillkommer.
Coutts, Glenn, Jokela, Timo
Art, Community and Environment: Educational Perspectives
UK: Intellect. : 2008-2009 :
Från modernism till samtidskonst : svenska kvinnliga konstnärer.
Eriksson Yvonne, Göthlund Anette, Brinck Ingar
Lund : Signum : 2003 : 199 s. : ill. (huvudsakligen i färg) :
ISBN: 91-87896-53-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Josephson Ragnar
Konstverkets födelse
6. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 1991 : x s., s. 7-203 :
ISBN: 91-44-33536-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Marner Anders
Möten och medieringar : estetiska ämnen och läroprocesser i ett semiotiskt och sociokulturellt perspektiv
Umeå : Fakultetsnämnden för lärarutbildning : cop. 2005 : 145 s. :
ISBN: 91-7305-955-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: "Kreativitet i ett socio-kulturellt perspektiv" Monografier Tidskrift för lärarutbildning och forskning, Umeå: Umeå universitet eller http://www.educ.umu.se/%7Emarner/recent%20works.htm
Samtidskonst för lärare och andra intresserade.
Malmquist Karin, Olof-Ors Matilda
Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2005 : 107, [3]s. : ill. (huvudsakligen i färg) :
ISBN: 91-7100-721-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Lundström Peter
Ålidhemsprojektet
Umeå : (Under utgivning :
Pringle Emily
Konst och pedagogik : "Lärande och konstpedagogikens föränderliga roll" i Gävle konstcentrum
Gävle : Gävle konstcentrum Kulturrådet : 2008 :
Örtegren Hans
Pedagogik riktad till ungdomar - moderna Museet och Nordiska Akvarellmuseet
Umeå : Tilde Rapport nr 11, Institutionen för estetiska ämnen, Umeå universitet : 2009 :
Ev. annan litteratur tillkommer.