"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Ny syn på bild i förskoleklasser och åk 1-6. Lärarfortbildning, 30 hp

Engelskt namn: New views on Art in pre-school and years 1-6

Denna kursplan gäller: 2009-01-19 och tillsvidare

Kurskod: 6ES024

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-10-08

Innehåll

Kursen utgår från de problembilder och utvecklingsbehov som belyses i Skolverkets NU-03 rapport för bildämnet. Aspekter som berörs är förhållandet mellan mål, genomförande, bedömning. Relationen mellan styrdokument och ämnessyn diskuteras. Problem med prioriteringen av olika mål i ämnet berörs. Bildanalys, bildtolkning och bildkommunikation fokuseras liksom moderna medier, visuell kultur och konst med inriktning på barn. Kursen anknyter till aktuell forskning inom området. Under kursens gång får studenten tillfälle att utveckla sin didaktiska kompetens genom att genomföra och rapportera egna projekt och undersökningar i den egna skolmiljön. Kursen omfattar studier inom sex moment: Kursplaner i teori och praktik Momentet ger en bakgrund till den aktuella kursplanen i bild. Förhållandet mellan styrdokument, syn på ämnet och ämnets funktion i skolan belyses i relation till Nationella utvärderingen i bild 2003. Utformningen av lokala arbetsplaner och undervisningsmål ses i perspektivet av en kunskapsprogression från förskoleklass och år 1 till 9. – Bildämnet i skolan då och nu – Läroplanen Lpfö 98, Lpo 94 och kursplanen i bild – Nationella utvärderingen i bild, NU -03 – Lokal arbetsplan och lokala undervisningsmål i bild Bildpedagogisk forskning Kursen ska ge en översikt över aktuell bildpedagogisk forskning och forskning med relevans för bildundervisningen i skola och bildverksamhet i förskola. Estetiska, kulturella och kreativa verksamheter tycks ha stor betydelse som utgångspunkt för unga människors personliga utveckling och livsprojekt. Dessutom har kultur och estetik blivit allt viktigare som en del av demokrati, yttrandefrihet och ekonomisk utveckling av regioner. Skriftspråket är inte ensam förmedlare av kognition och kunskap, även bild kan ses som ett kommunikativt medium och ett språk. Momentet omfattar litteraturläsning, diskussioner i grupp och konkreta övningar i att omsätta forskningsresultat i egna reflektioner och praktiska tillämpningar i målformuleringar, undervisning, utvärdering och kunskapsbedömning. – Forskning om bild och estetiska ämnen och verksamheter – Bildämnets roll i samhället och skolan – Bildverksamhet i förskoleklass Metodik för bildundervisningens integrering i skolans och förskolans kultur- och arbetsmiljö I momentet ingår att ta del av olika typer av ledarskap och arbetssätt i bild samt att diskutera bildens särskilda villkor och möjligheter i skolans och förskolans kultur- och arbetsmiljö, t.ex. genom integrering av läs- och skrivundervisning och bild. En annan aspekt som belyses är möjligheten att arbeta med tema- och projektstudier där bilden kan vara utgångspunkten för verksamheten och utgöra en avgörande kunskapsbärande funktion i ett allsidigt lärande skolarbete. – Ledarskap, ledarstilar och att leda en grupp – Att arbeta i arbetslag – Att undervisa i bild, gestaltning av undervisningen – Elevaktiva arbetssätt – Projekt- och temaarbeten Utvärderingsmetoder och kunskapsbedömning i bild I ett mål- och resultatstyrt skolsystem är utvärdering av verksamheten central. Utvärdering i skolans och förskolans värld innebär i första hand en uppföljning av verksamheten och undervisningen i överensstämmelse med målen. I skolarbetet ingår också att kunna bedöma elevernas kunskapsutveckling enligt ett målrelaterat system. I momentet diskuteras hur den nationella kursplanens mål kan omformas till lokala mål för den enskilda skolan. – Att utvärdera bildundervisning – Att utvärdera kunskaper i bild formativt och summativt – Att bedöma olika kunskapskvaliteter och kunskapsutveckling hos eleverna Skapande i traditionella medier och digital bild samt IKT I momentet ingår två- och tredimensionell gestaltning samt IKT och digital bild. Förändringarna av medievärlden, där digitaliseringen spelar en central roll, är av stor betydelse även för förskolans, skolans och bildämnets utveckling. Digital stillbild och rörlig bild kan lätt användas också av barn, även parallellt med och i kombination med traditionellt bildskapande. I momentet ingår studier och användning av relevanta program lämpliga i bildundervisning och bildkommunikation. Dessutom ingår IKT som såväl ett verktyg som en del av kursens innehåll. – Att använda traditionella och moderna medier i skola och förskola – Att använda digital kamera och digital bild i skola och förskola – Att använda IKT i undervisningen – Att använda rörlig bild och IKT i skola och förskola Visuell kultur för barn Nationella utvärderingen har visat att bildtolkning och bildanalys är ett eftersatt område inom bildämnet. Nya grepp blir därför nödvändiga när det gäller bildtolkning och bildsamtal inom såväl visuell kultur som på konstens område. Olika moderna medier, stillbild, video, dator och Internet, används idag av ungdomar och även barn. De berikar men utsätter även barnet för påverkan. Att analysera, tolka och reflektera över innebörder inom medier och kultur är en viktig de av de kommunikativa situationer barn och ungdomar befinner sig i. Studier av bilder i bilderböcker och konstbilder kan vara kognitivt utvecklande för barn tillsammans med bildsamtal. Eget bildskapande parallellt med skrivande och läsande kan för eleverna skapa en kommunikativ bredd när flera medier tillsammans kan belysa ett område. – Att använda moderna metoder i bildanalys – Att använda konstpedagogiska metoder – Hur barn och ungdomar tolkar bilder – Att använda och tolka visuell kultur och konst kan användas i skola och förskola

Förväntade studieresultat

Efter godkänd kurs • är studenten förtrogen med de mål och kunskapskvaliteter som uttrycks i läroplanen och kursplanen för bildämnet och kan omsätta dessa mål i relevant undervisningsinnehåll och koppla mål och innehåll till olika arbetssätt samt bedömning. • kan studenten utvärdera sin egen bildundervisning eller bildverksamhet i förhållande till mål , barnens/elevernas kunskapsutveckling samt lokala förutsättningar och arbetsvillkor, • kan studenten verka för bildämnets/bildverksamhetens ställning i skola/förskola, till exempel genom samverkan med skolans/förskolans övriga undervisning och/eller det närliggande samhället. • kan studenten planera, genomföra och utvärdera/rapportera ett projekt i den/de skolformer denne arbetar inom • kan studenten använda IKT som ett verktyg i kommunikation • kan studenten gestalta inom digital fotografi, bildbehandling och rörlig bild samt kan använda dessa tekniker i skolan/verksamheten • är studenten medveten om hur klass-, genus- och etnicitetsperspektiv konstrueras på skol- och kulturområdet. • har studenten kännedom om visuell kultur och konst och kan kritiskt granska och använda dessa företeelser i skolan/verksamheten • kan studenten analysera konst- och mediebilder samt använda några analys- och tolkningsmetoder i skolan/verksamheten • är studenten bekant med aktuell forskning kring det estetiska området.

Behörighetskrav

Lärarexamen

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, workshops, individuellt arbete samt gruppkonferens via digital konferensplattform. I kursen tillämpas ett problemorienterat arbetssätt. Utvärdering genomförs kontinuerligt under kursens gång och efter slutförd kurs. Närvaro är obligatorisk vid sammankomsterna. Studenterna skall vidare ge gensvar på varandras arbete. Den studerande ska ha tillgång till Internetuppkopplad dator med Officepaketet, rit-, layout- och bildbehandlingsprogram samt digitalkamera.

Examination

Examination grundas på inlämnings- och presentationsuppgifter samt genom aktivt deltagande i seminarier, workshops och den digitala konferensen. Betyg sätts på kursen som helhet med något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd läggs vikt vid att den studerande visar på en högre grad av praktisk, teoretisk, estetisk och didaktisk medvetenhet genom att problematisera, analysera och reflektera kring sambandet mellan kursens olika delar med väl underbyggda resonemang. Ökad vikt läggs också vid initiativtagande, ansvarstagande, självständigt tänkande samt kritisk granskning. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger på samma kurs har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses som examinator. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är genomförda. Tillgodoräknande Tillgodoräkning prövas individuellt (se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning).

Litteratur

Giltig från: 2009 vecka 4

Bendroth Karlsson Marie
Bildskapande i förskola och skola.
Lund : Studentlitteratur : 1998 : 232 s. :
ISBN: 91-44-00426-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Bildanalys : didaktik och metod
Borgersen Terje, Ellingsen Hein
Lund : Studentlitteratur : 1994 : 190 s. :
ISBN: 91-44-38301-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Möten med bilder : analys och tolkning av visuella uttryck.
Eriksson Yvonne, Göthlund Anette
Lund : Studentlitteratur, 2004 (Lund : 180 s. : ill. :
ISBN: 91-44-02325-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Fagerholm Erik
Filma bättre : handbok för journalister, informatörer, lärare, reklamare och konstnärer
1. uppl. : Malmö : Liber : 2006 : 176 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4707652o.jpg
ISBN: 91-47-07652-6 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Hedenström, Sara (2008), Om upphovsrätt kring bilder i undervisningen: en studie om gymnasielärares kunskaper och attityder. Examensarbete, Umeå: Institutionen för estetiska ämnen Jonsson, Carin, "Barnets livfulla kommunikativa vinkningar- om läsande och skrivande som erfarenhets- och bildningskultur". I Utbildning och Demokrati. Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik, 1/2004, s 11-22. Örebro: Örebro universitet. Jonsson, Carin, "Bildernas betydelse i samband med läs- och skrivlärande", i Grundskoletidningen, nr 1/2008, s 24-31.

Photoshop CS2 för digitalfotografer
Kelby Scott, Hall Petra
Sundbyberg : Pagina : 2006 : xvii, [1], 459, [2] s. :
ISBN: 91-636-0869-3 (korr.)z 91-636-869-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Lindström Lars
Produkt- och processvärdering i skapande verksamhet : I Att bedöma eller döma: tio artiklar om bedömning och betygsättning
Stockholm : Skolverket/Liber Distribution, 2 109-124 :

Löfstedt Ulla
Barns bildskapande : teoretiska perspektiv och didaktiska konsekvenser
Jönköping : Jönköping Univ. Press : 2004 : 54, [2] s. :
ISBN: 91-974953-1-X
Se Umeå UB:s söktjänst

Bild : en samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning
Marner Anders, Örtegren Hans
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2008 : 62 s. :
http://www.skolutveckling.se/publdb-portlet/fileDownload?publ_id=595&file=publicationz Fulltext
ISBN: 978-91-85589-48-7
Se Umeå UB:s söktjänst

En kulturskola för alla : estetiska ämnen och läroprocesser i ett mediespecifikt och medieneutralt perspektiv
Marner Anders, Örtegren Hans
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling :b Liber distribution : 2003 : 136 s. :
http://www.skolutveckling.se/publdb-portlet/fileDownload?publ_id=96&file=publication
ISBN: 91-85128-26-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Marner, Anders (2008), Upplevelse, tolkning, analys och samtal perspektiv på teori och metod i bildbetraktandet. Opublicerat manuskript. Umeå: Umeå universitet, Institutionen för estetiska ämnen. Läggs ut på konferensen. Marner, Anders, Professionalisering av estetiska ämnen några problem och förslag i Didaktisk tidskrift vol. 16, nr. 4 2006 http://www.educ.umu.se/%7Emarner/recent%20works.htm Marner, Anders, Michael J Parsons, How We Understand Art A Cognitive Developmental Account of Aestetic Experience (Cambridge: Cambridge University Press 1992) en sammanfattning av Anders Marner, http://www.educ.umu.se/%7Emarner/recent%20works.htm

Nationella utvärderingen av grundskolan 2003 (NU-03) : bild
Marner Anders, Örtegren Hans, Segerholm Christina
Stockholm : Skolverket ;a Umeå :b Institutionen för estetiska ämnen : 2005 : 168 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1412
ISBN: 91-85009-70-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Nikolajeva Maria
Bilderbokens pusselbitar.
Lund : Studentlitteratur, 2000 ; (Lund : tur) : 307 s. : ill. :
ISBN: 91-44-01362-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Skolverket: Kursplan 2000 i bild, grundskolan. http://www3.skolverket.se/ki03/front.aspx?sprak=SV&ar=0304&infotyp=15&skolform=11&id=2087&extraId

Lundgren Ulf P.
Uttryck, intryck, avtryck : lärande, estetiska uttrycksformer och forskning
Stockholm : Vetenskapsrådet : 2006 : 152 s. :
http://www.cm.se/webbshop_vr/pdfer/Rapport%204.2006.pdf
ISBN: 91-7307-083-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Änggård Eva
Barn skapar bilder i förskolan
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 197 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32453-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 91-44-04757-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Änggård Eva
Bildskapande : en del av förskolebarns kamratkulturer
1. uppl. : Linköping : Linköpings universitet : 2005 : [6], 223, [4] s. :
http://www.ep.liu.se/diss/arts_science/2005/315/index.htmlz Fulltext från Linköping University Electronic Press
ISBN: 91-85297-63-1
Se Umeå UB:s söktjänst