"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Ämnesdidaktik i estetiska ämnen, 15 hp

Engelskt namn: Curriculum Work and Subject Didactics in the field of Creative Studies

Denna kursplan gäller: 2009-01-19 och tillsvidare

Kurskod: 6ES020

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogisk yrkesverksamhet: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-11-12

Innehåll

Det kursspecifika innehållet avser att utveckla kännedom om forsknings- och utvecklingsarbete inom det estetiska ämnesområdet. Kursen innehåller fördjupade studier i relevanta kunskaps- och vetenskapsteoretiska perspektiv samt olika forskningsansatser och forskningsmetoder. Estetiska ämnen/estetiska innehåll i skolans verksamhet diskuteras och analyseras med utgångspunkt i ett vetenskapligt, kritiskt, värderande förhållningssätt. Ämnenas funktion i skola och samhälle, analyseras och diskuteras. Vetenskapliga grunder för bedömning och betygssättning belyses. Etiska frågeställningar, genus-, klass- och etnicitetsfrågor inom estetiska ämnen uppmärksammas.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna: - problematisera och kritiskt förhålla sig till forsknings- och utvecklingsarbete i estetiska ämnen - relatera presenterad forskning och utvecklingsarbete till egen praktik - beskriva några för ämnesområdet relevanta vetenskapliga metoder samt ta ställning till perspektiv, forskningsansatser samt olika mediespecifika uttryck. - utveckla en egen modell/text för bedömning/betygssättning av egen vald estetisk verksamhet med grund i vetenskapliga rön.

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs någon form av Lärarexamen, Studie- eller yrkesvägledarexamen om minst 120 poäng/180 högskolepoäng eller motsvarande samt dokumenterad erfarenhet av pedagogisk yrkesverksamhet under minst två år. För studerande som har en lärarexamen eller motsvarande inkluderande examensarbete 10p/15högskolepoäng krävs ingen yrkeserfarenhet.

Undervisningens upplägg

Kursen drivs som distanskurs. I huvudsak består kursträffarna av enskild handledning alternativt föreläsningar och seminarier. Under tiden mellan kursträffarna bedrivs kursen via datorkommunikation. Kursen avslutas med ett eget skriftligt arbete som presenteras och diskuteras i avslutande seminarium. Närvaro är obligatorisk vid kursträffarna eftersom examination sker fortlöpande vid deltagande i seminarier.

Examination

Den studerandes kunskaper prövas i muntlig och/eller skriftlig form enskilt och/eller i grupp. Examination sker i form av inlämningsuppgifter, kommentarer och diskussion av andras texter samt aktivt deltagande i seminarier och i First Class konferensen. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle s k uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning, begära att annan lärare utses som examinator. Vid betygsättning används något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd skall den studerande kunna uppvisa en tydlig vetenskaplig nivå i sina texter och i sina resonemang medvetet kunna förhålla sig till olika teoretiska perspektiv. Det egna skriftliga arbetet skall vara tydligt avgränsat och metodiskt väl genomfört och dokumenterat, inkluderande självständig analys. Tillgodoräknande av moment/del av kurs beslutas av examinator på kursen. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA

Övriga föreskrifter

Den studerande behöver ha tillgång till Internetuppkopplad dator med cd-läsare och ljudkort för att kunna delta i kursens konferenser, skicka in uppgifter och diskutera vissa frågeställningar. De vanligaste operativsystemen i lärarutbildningen är Windows och Mac OS Kommunikationsprogramvara: First Class.

Litteratur

Giltig från: 2009 vecka 4

Birgerstam Pirjo
Skapande handling : om idéernas födelse
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 235 s. :
ISBN: 91-44-01399-X
Se Umeå UB:s söktjänst

Cederblad Jarl
Learning by observation : upplevelse och lärande av hantverkskunskaper genom förevisning
Umeå : Institutionen för estetiska ämnen : 2007 : 90 s. :
ISBN: 978-91-7264-278-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Kress Gunther R.
Multimodal teaching and learning : the rhetorics of the science classroom
London : Continuum : 2001 : xv, 188 s. :
ISBN: 0-8264-4860-7 (hft.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Erixon, P-O & Örtegren, Hans (red) (2007) Journal of Teacher Education Marner, Anders & Örtegren, (2003) En kulturskola för alla estetiska ämnen och läroprocesser i ett semiotiskt perspektiv. Umeå: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, Umeå universitet. Skolverket: samtliga ämnesrapporter från Nationella utvärderingen i bild, musik, slöjd Vetenskapsrådets anvisningar kring forskningsetiska frågor. Se http://www.vetenskapsradet.se/publikationer/index.asp Någon/några artiklar tillkommer, samt ev. val av viss kurslitteratur i samråd med kursansvarig lärare.

Pedagogisk bedömning - Om att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
Lindberg Viveca (red), Lindström Lars (red)
Stockholm : Stockholms universitets förlag : 2008 :

Lindgren Monica
Att skapa ordning för det estetiska i skolan : diskursiva positioneringar i samtal med lärare och skolledare
Göteborg : Högskolan för scen och musik vid Göteborgs universitet : cop. 2006 : xii, [2], 213, [1] s. :
ISBN: 91-975911-1-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Lindqvist Anna
Dansens plats i skolan :b tradition, utveckling och lärande i Skellefteå kommunc Anna Lindqvist
Umeå : Univ. : 2007 : 142 s., 10 bil. :
ISBN: 978-91-7264-353-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Lärandets konst : betraktelser av estetiska dimensioner i lärandet
Alerby Eva, Jórunn Elídóttir
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 224 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32292-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-04555-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Slöjdforskning : artiklar från forskarutbildningskursen Slöjd och bild i en vetenskapsfilosofisk och metodologisk kontext : ett UniZon Kvarken-projekt 2003-2004: LUIS=Lärarutbildningar i samverkan
Nygren-Landgärds Christina, Borg Kajsa
Åbo : Åbo akademi : 2004 : 273 s. :
ISBN: 952-12-1466-X
Se Umeå UB:s söktjänst