"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Konsten som kunskapsform, 7,5 hp

Engelskt namn: Art as a Form of Knowledge

Denna kursplan gäller: 2008-01-21 och tillsvidare

Kurskod: 6ES018

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2009-03-02

Innehåll

Kursen, som är tvärvetenskaplig, syftar till att uppmärksamma och medvetandegöra ett alternativt sätt att tillägna sig och organisera kunskap. Studierna ska öka förståelsen för hur ämnesövergripande arbetssätt kan komplettera de enskilda ämnenas. Den tvärvetenskapliga uppläggningen och kursens innehåll avser att ligga till grund för att kunna bemöta elevers olika erfarenheter, frågor och problem. Vidare avses att förbereda för samarbete mellan olika inriktningar och specialiseringar i pedagogisk verksamhet. Kursen kommer att inrikta sig på att ge insikt i konstens, i vid mening, möjligheter som kunskapsform. Därmed syftar kursen till att belysa och problematisera det konstnärliga sättet att hantera och uttrycka mänsklig erfarenhet. Kursen ska leda fram till reflektion över vilken betydelse de konstnärliga arbetsprocesserna och det konstnärliga synsättet kan spela i lärandet. Detta gäller både konstens roll som förmedlare av befintlig kunskap, som dess roll som producent av ny kunskap. Genom att konsten inriktar sig på tolkning och framställning av den mänskliga erfarenhets- och upplevelsesfären så överskrider den naturvetenskapen vilken främst framställer generella abstraktioner av världen. Till skillnad från humanvetenskaperna problematiserar och tolkar konsten också erfarenheter och upplevelser utanför språket. Ändå kan konsten, både från konstnärens som från betraktarens sida, ge upphov till förändrade synsätt på världen genom de erfarenheter och upplevelser som förmedlas av verket. Vidare är därför målet att problematisera det vetenskapliga kunskapsbegreppet samt att ställa detta i relation till motsvarande begrepp inom konsten. På samma sätt kan också begreppet lärande bli föremål för analys ur ett vetenskapligt och konstnärligt perspektiv. Därvid uppmärksammas också de likheter/olikheter som finns inom och mellan traditionerna samt även de bryggor och övergångar som kan föra traditionerna närmare varandra.

Förväntade studieresultat

Efter godkänd kurs skall den studerande kunna: • Redogöra för hur begreppet lärande kan bli föremål för analys ur ett vetenskapligt och konstnärligt perspektiv. • Problematisera det vetenskapliga kunskapsbegreppet samt att ställa detta i relation till motsvarande begrepp inom konsten. • Kunna reflektera över vilken betydelse de konstnärliga arbetsprocesserna och det konstnärliga synsättet kan spela i lärandet. • Praktiskt tillämpa ämnesövergripande arbetssätt för att tematiskt studera komplettera hur kunskap kan presenteras inom valda medier.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar/workshops, litteraturseminarier och laborativt arbete individuellt och i grupp. Litteraturseminarier och laborativt arbete är obligatoriska.

Examination

Den studerandes kunskaper examineras i muntliga och/eller skriftliga examinationsformer av varierande karaktär. Examinationsformerna bestäms av examinator. Kursen kan examineras, individuellt eller i grupp, genom skriftlig tentamen och/eller genom konstnärligt gestaltningsarbete med tillhörande dokumentation. Examinationsform bestäms av kursansvarig. Betygsskalan består av Underkänd, Godkänd och Väl godkänd. Betyg sätts av examinator. För godkänt skall den studerande i grupp kunna bedöma och argumentera för gruppens arbete, utveckla olika angreppssätt och experimentera. För väl godkänt skall presentationen/gestaltningen skall även visa på praktisk, teoretisk och estetisk medvetenhet. Studeranden som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att en annan lärare utses som examinator. Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av School of Education. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

  • Giltig från: 2009 vecka 13

    Liedman Sven-Eric
    Ett oändligt äventyr : om människans kunskaper
    [Ny utg.] : Stockholm : Bonnier : 2002 : 410, [1] s. :
    ISBN: 91-0-058093-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Estetiska ämnen i ett mediespecifikt och medieneutralt perspektiv (PDF).
    Marner Anders, Örtegren Hans
    2003 :

    Wallenstein Sven-Olov
    Bildstrider : föreläsningar om estetisk teori
    Göteborg : Alfabeta/Anamma : 2001 : 269, [1] s. :
    ISBN: 91-7083-026-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Referenslitteratur tillkommer.

  • Giltig från: 2008 vecka 14

    Hjort Madeleine
    Konstarter och kunskap
    Stockholm : Carlsson : 2001 : 141 s. :
    ISBN: 91-7203-366-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Marner & Örtegren (2003) Estetiska ämnen i ett mediespecifikt och medieneutralt perspektiv ( Stencil).

    Liedman Sven-Eric
    Ett oändligt äventyr : om människans kunskaper
    [Ny utg.] : Stockholm : Bonnier : 2002 : 410, [1] s. :
    ISBN: 91-0-058093-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wallenstein Sven-Olov
    Bildstrider : föreläsningar om estetisk teori
    Göteborg : Alfabeta/Anamma : 2001 : 269, [1] s. :
    ISBN: 91-7083-026-6
    Se Umeå UB:s söktjänst