Engelskt namn: Extended Language
Denna kursplan gäller: 2011-01-17 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2011-01-17
Kurskod: 6ES015
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-12-04
Reviderad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2009-12-01
Kursen behandlar hur barns språkrikedom kan utvecklas genom olika medieringar. I bemärkelsen språk, språkutveckling och kommunikation, skall den studerande få möjlighet till insikt i hur skilda medieringar kan stimulera barn att utveckla flera sidor av språklighet, förståelse och kunskapande. Genom ett tematiskt arbetssätt skapas förutsättningar för samspel och kommunikation. Vidare fokuseras barns eget skapande och utforskande i en språkstimulerande miljö.
För godkänd kurs skall den studerande kunna: tillämpa kunskaper om hur olika medieringar kan utveckla flera sidor av språklighet förstå och förklara innebörden av ett vidgat perspektiv på språk formulera, undersöka, synliggöra och värdera lärandet i ett tema- och processinriktat arbete där olika uttrycksformer interagerar med varandra belysa metoder för att utveckla flickors och pojkars möjligheter att kommunicera med olika medieringar
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, litteraturseminarier och laborativt arbete individuellt och i grupp. Litteraturseminarier och laborativt arbete är obligatoriska.
Examinationen sker enskilt och i grupp genom presentation/gestaltning, muntlig och skriftlig dokumentation och seminarier. På kursen ges betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera och analysera kursens teoretiska del. Vidare skall den studerande i grupp kunna bedöma och argumentera för val, utveckla olika angreppssätt och experimentera. Presentationen/gestaltningen skall även visa på en högre grad av praktisk, teoretisk och estetisk medvetenhet. Studeranden som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att en annan lärare utses som examinator. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av moment/del av kurs beslutas av examinator på kursen. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA
Pramling Samuelsson Ingrid
Konsten att lära barn estetik : en utvecklingspedagogisk studie av barns kunnande inom musik, poesi och dans
Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2008 : 160 s. :
ISBN: 978-91-7227-574-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bendroth Karlsson Marie
Bildskapande i förskola och skola.
Lund : Studentlitteratur : 1998 : 232 s. :
ISBN: 91-44-00426-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lindqvist Anna
Dans i skolan : om genus, kropp och uttryck
Umeå : Institutionen för estetiska ämnen : 2010 : 165 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-32496u urn:nbn:se:umu:diva-32496
Obligatorisk
Läsanvisning: Läs s. 19-36:
Möjligheternas barn i möjligheternas skola : en pedagogisk profil - från idé till verklighet
Abildtrup Johansen Bodil, Rathe Anna Louise, Rathe Jørgen, Degerman Jane
1. [uppl.] : Stockholm : Utbildningsradion : 1997 : 184 s. :
ISBN: 91-26-96650-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Myndigheten för skolutveckling
Faktisk fantasi- barns språkutveckling genom skapande
Stockholm: Skolverket/Fritzes : 2003 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Laddas ner från: http://www.skolverket.se/publikationer?id=1855
Saar Tomas
Skapandets ramar - könskonstruktioner och överskridanden i skolans musik- och bildundervisning.
Stockholm: Liber : 2008 :
Obligatorisk
Läsanvisning: I Marie Nordberg (Red.) Maskulinitet på schemat - pojkar, flickor och könsskapande i förskola och skola (s. 170-188). Stockholm: Liber
Att känna rörelse : en danspedagogisk metod
Sjöstedt-Edelholm Elisabet, Wigert Anne
Stockholm : Carlsson : 2005 : 86 s. :
ISBN: 91-7203-679-6 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lyssnadets pedagogik - etik och demokrati i pedagogiskt arbete. Best nr 47-05215-5 (ca 150 sidor)
Åberg Ann, Lenz Tagucchi Hillevi
Stockholm : Liber : 2006 :
Obligatorisk
Pramling Samuelsson Ingrid
Konsten att lära barn estetik : en utvecklingspedagogisk studie av barns kunnande inom musik, poesi och dans
Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2008 : 160 s. :
ISBN: 978-91-7227-574-4 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Medieresor : om medier för pedagoger.
Olson Kristin, Boreson Cecilia, Sveriges utbildningsradio , Myndigheten för skolutveckling , Svenska filminstitutet
Stockholm : Sveriges utbildningsradio (UR) i samarbete med Myndigheten för skolutveckling och Svenska filminstitutet, 2004 (Kristianstad : 204 s. : ill. :
ISBN: 91-25-04000-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Lyssnandets pedagogik : etik och demokrati i pedagogiskt arbete.
Åberg Ann, Lenz Taguchi Hillevi
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 (Uppsala : ell) : 152, [2]s. : ill. :
ISBN: 91-47-05215-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Myndigheten för skolutveckling (2003). Att läsa och skriva, en kunskapsöversikt baserad på forskning och dokumenterad erfarenhet. (Laddas ner från: http://www.multimedia.skolutveckling.se) Myndigheten för skolutveckling (2003). Faktisk fantasi- barns språkutveckling genom skapande. Stockholm: Skolverket/Fritzes. Referenslitteratur:
Möjligheternas barn i möjligheternas skola : en pedagogisk profil - från idé till verklighet
Abildtrup Johansen Bodil, Rathe Anna Louise, Rathe Jørgen, Degerman Jane
1. [uppl.] : Stockholm : Utbildningsradion : 1997 : 184 s. :
ISBN: 91-26-96650-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Jonsson Carin
Läsningens och skrivandets bilder : en analys av villkor och möjligheter för barns läs- och skrivutveckling
Umeå : Fakulteten för lärarutbildning : 2006 : 318 s, valda delar s 31-76, 201-270 :
urn:nbn:se:umu:diva-862
ISBN: 91-7264-127-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Gustavsson Bernt
Kunskap i det praktiska
Studentlitteratur : 2004 : 223 s. :
ISBN: 91-44-03580-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Lindqvist Gunilla
Lek i skolan.
Lund : Studentlitteratur, 2002 (Lund : 148 s. : ill. :
ISBN: 91-44-01943-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Lärandets konst : betraktelser av estetiska dimensioner i lärandet
Alerby Eva, Jórunn Elídóttir
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 224 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32292-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-04555-9
Se Umeå UB:s söktjänst