"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Vidgat språkbegrepp, 7,5 hp

Engelskt namn: Extended Language

Denna kursplan gäller: 2011-01-17 och tillsvidare

Kurskod: 6ES015

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-12-04

Reviderad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2009-12-01

Innehåll

Kursen behandlar hur barns språkrikedom kan utvecklas genom olika medieringar. I bemärkelsen språk, språkutveckling och kommunikation, skall den studerande få möjlighet till insikt i hur skilda medieringar kan stimulera barn att utveckla flera sidor av språklighet, förståelse och kunskapande. Genom ett tematiskt arbetssätt skapas förutsättningar för samspel och kommunikation. Vidare fokuseras barns eget skapande och utforskande i en språkstimulerande miljö.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna: • tillämpa kunskaper om hur olika medieringar kan utveckla flera sidor av språklighet • förstå och förklara innebörden av ett vidgat perspektiv på språk • formulera, undersöka, synliggöra och värdera lärandet i ett tema- och processinriktat arbete där olika uttrycksformer interagerar med varandra • belysa metoder för att utveckla flickors och pojkars möjligheter att kommunicera med olika medieringar

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, litteraturseminarier och laborativt arbete individuellt och i grupp. Litteraturseminarier och laborativt arbete är obligatoriska.

Examination

Examinationen sker enskilt och i grupp genom presentation/gestaltning, muntlig och skriftlig dokumentation och seminarier. På kursen ges betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera och analysera kursens teoretiska del. Vidare skall den studerande i grupp kunna bedöma och argumentera för val, utveckla olika angreppssätt och experimentera. Presentationen/gestaltningen skall även visa på en högre grad av praktisk, teoretisk och estetisk medvetenhet. Studeranden som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att en annan lärare utses som examinator. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av moment/del av kurs beslutas av examinator på kursen. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

  • Giltig från: 2011 vecka 4

    Pramling Samuelsson Ingrid
    Konsten att lära barn estetik : en utvecklingspedagogisk studie av barns kunnande inom musik, poesi och dans
    Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2008 : 160 s. :
    ISBN: 978-91-7227-574-4 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bendroth Karlsson Marie
    Bildskapande i förskola och skola.
    Lund : Studentlitteratur : 1998 : 232 s. :
    ISBN: 91-44-00426-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lindqvist Anna
    Dans i skolan : om genus, kropp och uttryck
    Umeå : Institutionen för estetiska ämnen : 2010 : 165 s. :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-32496u urn:nbn:se:umu:diva-32496
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Läs s. 19-36:

    Möjligheternas barn i möjligheternas skola : en pedagogisk profil - från idé till verklighet
    Abildtrup Johansen Bodil, Rathe Anna Louise, Rathe Jørgen, Degerman Jane
    1. [uppl.] : Stockholm : Utbildningsradion : 1997 : 184 s. :
    ISBN: 91-26-96650-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Myndigheten för skolutveckling
    Faktisk fantasi- barns språkutveckling genom skapande
    Stockholm: Skolverket/Fritzes : 2003 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Laddas ner från: http://www.skolverket.se/publikationer?id=1855

    Saar Tomas
    Skapandets ramar - könskonstruktioner och överskridanden i skolans musik- och bildundervisning.
    Stockholm: Liber : 2008 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: I Marie Nordberg (Red.) Maskulinitet på schemat - pojkar, flickor och könsskapande i förskola och skola (s. 170-188). Stockholm: Liber

    Att känna rörelse : en danspedagogisk metod
    Sjöstedt-Edelholm Elisabet, Wigert Anne
    Stockholm : Carlsson : 2005 : 86 s. :
    ISBN: 91-7203-679-6 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lyssnadets pedagogik - etik och demokrati i pedagogiskt arbete. Best nr 47-05215-5 (ca 150 sidor)
    Åberg Ann, Lenz Tagucchi Hillevi
    Stockholm : Liber : 2006 :
    Obligatorisk

    Artiklar tillkommer!

  • Giltig från: 2011 vecka 3

    Pramling Samuelsson Ingrid
    Konsten att lära barn estetik : en utvecklingspedagogisk studie av barns kunnande inom musik, poesi och dans
    Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2008 : 160 s. :
    ISBN: 978-91-7227-574-4 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Medieresor : om medier för pedagoger.
    Olson Kristin, Boreson Cecilia, Sveriges utbildningsradio , Myndigheten för skolutveckling , Svenska filminstitutet
    Stockholm : Sveriges utbildningsradio (UR) i samarbete med Myndigheten för skolutveckling och Svenska filminstitutet, 2004 (Kristianstad : 204 s. : ill. :
    ISBN: 91-25-04000-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lyssnandets pedagogik : etik och demokrati i pedagogiskt arbete.
    Åberg Ann, Lenz Taguchi Hillevi
    1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 (Uppsala : ell) : 152, [2]s. : ill. :
    ISBN: 91-47-05215-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Myndigheten för skolutveckling (2003). Att läsa och skriva, en kunskapsöversikt baserad på forskning och dokumenterad erfarenhet. (Laddas ner från: http://www.multimedia.skolutveckling.se) Myndigheten för skolutveckling (2003). Faktisk fantasi- barns språkutveckling genom skapande. Stockholm: Skolverket/Fritzes. Referenslitteratur:

    Möjligheternas barn i möjligheternas skola : en pedagogisk profil - från idé till verklighet
    Abildtrup Johansen Bodil, Rathe Anna Louise, Rathe Jørgen, Degerman Jane
    1. [uppl.] : Stockholm : Utbildningsradion : 1997 : 184 s. :
    ISBN: 91-26-96650-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jonsson Carin
    Läsningens och skrivandets bilder : en analys av villkor och möjligheter för barns läs- och skrivutveckling
    Umeå : Fakulteten för lärarutbildning : 2006 : 318 s, valda delar s 31-76, 201-270 :
    urn:nbn:se:umu:diva-862
    ISBN: 91-7264-127-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Gustavsson Bernt
    Kunskap i det praktiska
    Studentlitteratur : 2004 : 223 s. :
    ISBN: 91-44-03580-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lindqvist Gunilla
    Lek i skolan.
    Lund : Studentlitteratur, 2002 (Lund : 148 s. : ill. :
    ISBN: 91-44-01943-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lärandets konst : betraktelser av estetiska dimensioner i lärandet
    Alerby Eva, Jórunn Elídóttir
    Lund : Studentlitteratur : 2006 : 224 s. :
    http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32292-01/height/320/width/320/bild.jpg
    ISBN: 978-91-44-04555-9
    Se Umeå UB:s söktjänst